ITTK-elemzés információs társadalmunkról

MTI Sajtóadatbank, 2000. június 27. 22:19
Az internet világszerte bevonul a mindennapi életbe, még a háztartásokba is. Magyarország még nincs a fejlődési trend élvonalában, de a legfrissebb kormányzati programok végrehajtásával talán oda kerülhet. Az Európai Unió országaiban rohamosan épül ki az információs társadalom. Egy legújabb felmérésből képet kaphatunk arról, hogy hol állunk mi jelenleg az információs rendszer kiépítésében és használatában.
A közelmúltban az Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK) elkészítette legfrissebb elemzését arról, hogy Magyarország hol tart a felkészülésben az internetes kommunikáció területén.

Az ITTK munkatársa, Pintér Róbert szerint megtörtént az áttörés: az ország átlépett az információs társadalom korszakába. Ennek bizonyítékaként a következőkre hívja fel a figyelmet: megjelent az internetes befektetésekre szakosodott kockázati tőke, megkezdődött az internetes cégek felértékelődése és felvásárlása. Ezen túlmenően kiéleződött a verseny a távközlési, az internet- és a tartalomszolgáltatók között, informatikai kormánybiztost neveztek ki, a munkahelyeken elterjedt az internethasználat, sok az internetes szakmai rendezvény.

Pintér Róbert arra is kitért, hogy az idén áprilisi felmérés szerint Magyarország a hálózati hozzáférés területén már 75 százalékos teljesítményt nyújt. A harvardi egyetem kérdőíve alapján történt felmérés rámutat arra is, hogy a telefonellátottság gyors ütemben bővült ugyan, ám a szolgáltatás változatlanul drága, akadálya a világháló használatának. Az iskolák nagyobb részében kiépítették a számítógépes hálózatot, de a Sulinet-program akadozik, a tanintézetekben időben korlátozott a hozzáférés az internethez.

Mindent összevetve: hol tartunk az internetes világversenyben? Az internetfelhasználók száma Magyarországon 700 ezer, Finnországban 3 millió, Európában 50 millió, a világon összesen 200 millió. A reprezentatív felmérések szerint hazánkban a 15-18 évesek fele internetezik. A legkevesebbet internetezők az 50 évesnél idősebbek köréből kerül ki: mindössze 5-6 százalékuk veszi igénybe a modern kommunikációs eszközt. A diplomások interneteznek leginkább, számuk 40 százalék, és a vállalkozók, vezetők körében is rendkívül dinamikus az emelkedés.

A tudásalapú gazdaság és az információs társadalom életünk valamennyi területére kihat, az internet az elkövetkező években meghatározó tényező lesz az üzleti életben. Már a fejlődés útjára léptünk , de csak a következő évek hozzák majd meg a társadalmi, gazdasági és személyes életet is befolyásoló nagy változásokat és lehetőségeket. A kormányzat dolga, hogy piaci eszközökkel támogassa az internethez jutást már rövid távon is.