A probléma akkor került felszínre, mikor az amerikai online áruházak bemutatták 1999-es negyedik negyedévi eredményeiket. Az óriási forgalomnövekedés (5,7 milliárd dolláros összforgalom) ellenére a cégek vesztesége tovább nőtt. A szinte minden egyes eladást veszteségessé tevő árengedmények, valamint az egekbe szökő reklámkiadások miatt a nagyobb online kereskedők vesztesége százmilliós szint fölé emelkedett.
Az, hogy hiába emelkednek a bevételek, ha csak a veszteséget növelik, már túl sok volt a pénzügyi világnak. Mivel a hagyományos bolthálózattal is rendelkező online áruházak (brick and click boltok) internetes veszteségeit kompenzálta az offline boltjaikban realizált nyereség, a tőzsdék a csak interneten kereskedő (e-tailer) cégek ellen fordultak, és részvényeik meredeken kezdtek zuhanni, több részvény árának tizedrészére esett.
Röviddel ezután sorra jelentették be a legnagyobb online kereskedők, hogy sajnálják, de a pénzük elfogyott. Olyan többszáz embert foglalkoztató cégek futottak ki utolsó fillérjeikből, mint a SkyMall.com, a Reel.com vagy a Beyond.com. Ezután sokuknál nem következhetett más sokuknál, mint a szomorú befejezés. Akik nem tudtak megállapodni újabb befektetőkkel, bezárták vagy eladták virtuális áruházaikat.
|
Az online kereskedelem jellegéből adódóan a hagyományos kereskedelem szereplőinek csak töredékét fogja eltartani, mivel olyan hagyományos vásárlási preferenciák helyett, mint a távolság és a választék, előtérbe kerül az ár és a szolgáltatás. Csak azok maradnak fent, akik a legkedvezőbb feltételeket kínálják. A piac nem fog eltartani 25 játékkereskedőt, csak a két-három legjobbat. Mivel ez a vásárlók számának növekedésével is így marad, a piac túlnyomó részét néhány óriáscég fogja uralni, a többiek vagy elbuknak, vagy felvásárolják őket.
Amerikában az online kiskereskedelmi modell eddig az árkedvezményekre, akciókra, ingyenes ajánlatokra fókuszált. A Jupiter Communications tanácsadócég szerint a jövő azoké a cégeké, akik az ár alapú gondolkodás helyett a szolgáltatás alapú stratégiát választják, a garanciát, a megbízhatóságot, a biztonságot.
Meghiúsult tehát az e-commerce nagy ígérete, amely az egyenrangúságot kínálta a kis és nagy cégek közt a virtuális térben. A harc győztesei minden valószínűséggel a hagyományos kereskedelmi láncok online áruházai lesznek, ők bírják majd a küzdelmet tőkével, és behozhatatlan előnyre tesznek szert azonnal elérhető raktárkészletükkel, kiépített logisztikájukkal, ügyfélszolgálatukkal. Az e-tailerek kora lejárt.