Később, megelégelve hogy legfőbb reklámértékük, a látogató csak egy keresés erejéig marad oldalukon, majd odébbáll, különböző szolgáltatásokat vezettek be: híreket, üzleti információkat, időjárás jelentést szolgáltattak, ingyenes e-mail címet, web tárhelyet kínáltak, online játékokkal csábították maradásra a látogatókat. Így alakultak ki a horizontális portálok, amelyek számos, különböző érdeklődésű csoportnak kínáltak bizonyos mennyiségű tartalmat.
Már 1999-ben kiderült, hogy a horizontális portálok egyre rövidebb időre kötik le a látogatók figyelmét, mindenki megkeresi a saját speciális érdeklődésének megfelelő oldalt, és ha beválik, akkor onnantól közvetlenül azt látogatja.
|
Egy vertikális portál összetevőit példákon keresztül lehet a legjobban megérteni. Egy informatikai portál, mint a Prím Online, híreket szolgáltathat cégekről, új termékekről, leírásokat közölhet a trendekről, információval láthat el az informatikai eseményekről, számítástechnikai termékeket árulhat, online szaktanfolyamokat indíthat, informatikai cégadatbázist mutathat be, szakmai fórumokat vezethet, technikai tanácsadást biztosíthat, és még számtalan módon segíthet az informatika iránt érdeklődőket.
E-dental.com - szakmai portál fogászoknak |
A portál üzemeltetője lehet valamilyen médiacég, vagy az adott szakma egy képviselője (pl. pelenkagyártó cég egy babaápolási oldalé), esetleg egy dot com (csak az interneten működő) cég. A vertikális portálok bevételei leggyakrabban a reklámokból, valamint az oldalon történő kereskedelmi tevékenységből származnak (pl. házassági portálon nászajándék-üzlet).
A vertikális portálok fontos szereplői a jövő internetes tartalomszolgáltatási és kereskedelmi piacának. Mivel látogatói körük igényei elég pontosan meghatározhatók, így a hirdetőknek célzottabb reklámlehetőséget ajánlhatnak, és reklámhelyeiket magasabb áron értékesíthetik. A rendszeresen visszajáró látogatókból közösséget lehet építeni, amely lojalitásánál fogva könnyebben kihasználja a tartalmat kiegészítő vásárlási lehetőségeket.