CSR Hungary 2012 - Konferencia a fenntartható fejlődésről

forrás: Prím Online, 2012. november 19. 12:45

2012.november 15-én telt házas CSR Hungary Konferencia keretén belül oszthatták meg tapasztalataikat az előadók és a résztvevők a csr/társadalmi felelősség és fenntartható fejlődés kapcsán a Gundel-házban.

A szokásos évi konferencián Takács Júlia, a CSR Hungary ügyvezető igazgatója a 2008-as válságot okozó kaszinó kapitalizmus és az új gazdasági, társadalmi modell, a fenntartható (felelős) kapitalizmus (Porter és Kramer) jellemzőit hasonlította össze. Felhívva a figyelmet arra, hogy ha változik a körülöttünk lévő gazdaság, társadalom, politika, akkor az óhatatlanul befolyásolja a csr mibenlétét. Az új modell szerint fenntarthatóbb és versenyképesebb lesz a cég, ha a társadalmi igényeket is figyelembe veszi. S ez nem jár kevesebb profittal.


Matthias Narr (SAM Group fenntarthatósági vezetője/Dow Jones Fenntarthatósági Index) szerint a cégek módszertan és eszközök tekintetében jóval előrébb járnak fenntarthatóság szempontjából, mint a befektetők. Ugyanakkor van változás az utóbbiak javára. Ugyanis 2010-től kezdve egy cég piaci értékének a vizsgálatakor megnőtt az immateriális javak szerepe. Ma már mindössze 20% a materiális javak aránya egy cég piaci értékében. Érzékelhető, hogy az ENSZ Felelős Befektetői Programjához is mind többen csatlakoznak.


A legrégebbi magyar élelmiszer-kiskereskedelmi hálózat képviseletében Murányi László, a CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy a lánc felelős vállalati magatartásának alapja a tisztességes és átlátható működés. A szövetkezeti hagyományoknak köszönhetően a lakóhely közeli boltokra épülő üzletlánc fontosnak tartja a szűkebb és tágabb működési környezete társadalmi és gazdasági értelemben vett építését, és hagyományosan aktív szerepet vállal a helyi közéletben. Ehhez szervesen illeszkedik a minőségi magyar termékek védelme, amely a hálózat társadalomtudatos tevékenységének kulcseleme. Az üzletlánc 85%-ban Magyarországon előállított termékeket forgalmaz, a saját márkás termékeinek 80%-a magyar, ezzel is több száz hazai vállalkozás megélhetését biztosítva.


A Pécsi Tudományegyetem két vezetője (dr.Szűcs Krisztián és Bedő Zsolt / Közgazdaságtudományi Kar) pedig egy új szemléletmódot takaró koncepciót, a Kék gazdaságot mutatta be: a lezárt kis ciklusok helyett a természetből vett rendszereket kell példaként tekintenünk.