Szoftverexport marketing programsorozat

, 2000. július 6. 12:41
Az informatika egyik legdinamikusabban fejlődő területe, a szoftverfejlesztés. Hogy a nemzetközi piacon magyarországi kis és közepes vállalatok is jelen lehessenek, az ITDH meghirdette a Szoftver Export Marketing Programot (SEMP).
Az 1995-ben elindított Phare-támogatású Szoftverexport Marketing Program kereskedelemösztönző tevékenységekre helyezte a hangsúlyt a magyar szoftveripar nemzetközi kapcsolatainak bővítése, az export növelése, nemzetközi együttműködés és külföldi bedolgozói tevékenység erősítése céljából.

Kezdetben az erős nemzetközi verseny miatt a magyar szoftverfejlesztők (a legtöbbjük 1990 után alakult) speciális alkalmazások, eszközök kifejlesztésére és bedolgozói vagy szerződéses fejlesztésre kényszerültek. Ez a fajta termékszerkezet nem vezetett kiemelkedő nemzetközi piaci sikerhez annak ellenére, hogy a fejlesztők nagyon kreatívak és tehetségesek. S habár néhány termék Európai IT vagy EUREKA díjat nyert, de a vállalkozások gazdasági gyengesége, marketingjük és megbízhatóságuk (hosszú távú terméktámogatás) hiánya akkoriban a piaci siker gátjává vált.

A program céljaként ezért az iparág hosszú távú megerősítését tűzték ki különböző kereskedelemösztönző tevékenységekkel. Korábban a program szoftvercsomagokra koncentrált, ma azonban már multimédiával, rendszerintegrálással, elektromos adatcserével (EDI), kommunikációval, ipari automatizálással, internethez kapcsolódó tudományos alkalmazásokkal és eszközökkel, valamint a Y2K problémával, forráskihelyezéssel, K+F kockázati tőkebefektetésekkel, stb. is összekapcsolódhat. Így például exportképes szoftverrel rendelkező cégek kiválasztása, üzleti találkozók szervezése, nemzetközi kiállításokon való részvétel (CeBIT, Invex), szoftverklubok szervezése, internet homepage és interaktív szoftveráruház létrehozása, valamint a nagy sikert aratott Hungarian Software Companies CD-Rom megjelenése, amelyen magyarországi szoftvercégek bemutatása - termékek és szolgáltatások részletes felsorolásával - található.

Mára a cégek többsége a programban való részvétel hatására jelentősen növelni tudta nemzetközi eladásait, néhány vállalkozás kiemelkedően gyors karriert futott be (pl. Cygron). A program kitűzött célja teljesült: a magyar szoftverfejlesztő cégek számára a nemzetközi piacra jutás akadályai enyhültek. Világszerte ismerik és elismerik a magyar informatikai eredményeket, termékeket. Ezt jelzi néhány, nemzetgazdasági szempontból is fontos adat. Míg 1995-ben az akkor vizsgált 40-50 vállalat 30 millió dolláros exportot bonyolított, napjainkra ez már több száz millió dollárt tesz ki. A program résztvevői külföldi disztribútorokat találtak, illetve a további fejlődéshez és az értékesítéshez elengedhetetlen kockázati és szakmai befektetőkre leltek.

A SEMP egyes programjai:

Az Ipargazdasági Kutató és Tanácsadó Kft. az ITDH Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. megbízásából PHARE program keretében Szoftverexport Marketing Program (SEMP) címmel több részprogramból álló programsorozatot bonyolított le. A rendezvényeket az Informatikai Vállalkozások Szövetsége támogatta. A programsorozat az alábbi programokat tartalmazta.

1. Magyar szoftverfejlesztő cégek és interaktív szoftver áruház az ITDH Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. honlapján

A projekt két részből állt: az ITDH honlapján elkészült egy adatbázis, ami a programban résztvevő cégek adatait tartalmazza. Ezek egyrészt a cég aktuális alapadatai, valamint a konkrét tevékenységre vonatkozó információk, amelyek megkönnyítik a külföldi érdeklődőknek magyarországi partnerek keresését.

Az adatbázis mellett szintén elkészült az exportra szánt termékek bemutatását illetve a termék(ek)kel kapcsolatos információkat, demókat bemutató "Szoftver Áruház". Itt az érdeklődők a termékek rövid leírása és a kontaktszemély elérhetősége mellett egyes esetekben ingyenes demo verziókat is letölthetnek.

A homepage az ITDH hivatalos angol honlapjáról érhető el (Software 2000). Az adatbázist tartalmazó homepage-ről a cégek adatainál megtalálhatók a cégek által forgalmazott termékek listája is, és erre kattintva máris a Szoftver Áruházban találjuk magunkat, ahol a termékről kapunk információkat. Ezzel a külföldi érdeklődők részére sok információ - mind a cégekről, mind a termékeikről - közvetlenül elérhetővé válik. Az oldalakon cégenként és területenként megtalálhatóak a felelős személyek elérhetősége is.

2. Szoftverfejlesztő cégek üzletember találkozója Varsóban

A program keretében elsőként egynapos üzletember találkozó megrendezésére került sor Varsóban január 20-án az ITDH varsói kirendeltségén. E találkozó célja a magyar szoftverfejlesztő cégek exportlehetőségeinek bővítése, a potenciális lengyel vásárlókkal való megismerkedés, a magyar és lengyel szoftverfejlesztő cégek közötti kapcsolatfelvétel és kooperáció elősegítése, az outsourcing lehetőségek felkutatása, illetve a lengyel informatikai és kommunikációs piacok igényeinek felmérése volt. A rendezvényt az IVSZ, a lengyel Stowarzyszenie PRO (Lengyel Szoftverfejlesztők Szövetsége), valamint a lengyel PIIiT (Számítástechnikai és Távközlési Gazdasági Kamara) támogatta.

A megnyitót követően Király Ödön, az ITDH vezérigazgató-helyettese, a két szakmai szövetség, illetve két vállalkozás képviselője tartott előadást a magyar, illetve a lengyel szoftver és IT piacok helyzetéről, az e területen várható fejlődésről. Ezt sajtókonferencia és büfé fogadás követte. A délután folyamán a résztvevők előre meghatározott rendben tárgyalásokat folytattak. A magyar szoftverfejlesztők a tárgyalásokat sikeresnek ítélték és úgy gondolják, szükséges lenne hasonló üzletember találkozók szervezése a jövőben is.

3. Marketing és minőségmenedzsment tréningek szoftverfejlesztő és ICT cégek részére

Az Ipargazdasági Kutató és Tanácsadó Kft. a Szoftver Export Marketing Program keretében két-két 3 napos tréninget szervezett meg hazai kis- és közepes nagyságú szoftverfejlesztő cégek számára. Az elsőn a résztvevő cégek marketinggel foglalkozó munkatársai hallhattak érdekes előadásokat február 1-3-án és március 21-23-án a Hotel Flamenco-ban, míg a másodikon - ugyanezen a helyszínen - február 8-10-én és március 28-30-án szoftveres cégek minőségügyi munkatársai, vezetői vettek részt.

A marketing tréning résztvevői olyan témákról halhattak előadásokat, mint például a hagyományos és az új marketing alapelvek, azok módszertana, a kis-és középvállalkozások lehetséges marketing stratégiái, valamint szerzői jogok a szoftverfejlesztésben. A rendezvényen több, sikeres hazai informatikai vállalkozás marketing tevékenysége is bemutatásra került. Az előadók között neves hazai szakemberek szerepeltek, mint például Dr. Reszler Ákos a Recognita Rt. vezérigazgatója, Mezriczky László a Compaq marketing igazgatója, Dr. Kürti Sándor a Kürt Computer Rt. vezérigazgatója.

A minőségmenedzsment tréning keretében a résztvevők többek között a hagyományos minőségbiztosítási elvekről, azok érvényesüléséről a szoftveriparban, a minőségügyi tanúsítvány megszerzéséről, valamint a minőségbiztosítási rendszerek informatikai támogatással történő kiépítéséről hallhattak előadásokat Dr. Bíró Miklóstól az MTA SZTAKI minőségügyi vezetőjétől, Dr. Remzső Tibortól az MTA SZTAKI tudományos osztályvezetőjétől, Németh Lászlótól a ConsAct informatikai üzletág igazgatójától, és más hazai informatikai, minőségügyi szakemberektől.

A résztvevők egyértelműen sikeresnek ítélték meg a rendezvényeket, mert sok új információhoz jutottak, és lehetőségük nyílt hasonló területen tevékenykedő más szakemberekkel való találkozásra és konzultációra is.

4.Szoftverklubok

A SEMP keretében minden hónapban megrendezésre került az ITDH-ban egy klubnap. Ezen az érdeklődők előadásokat hallgathattak meg különböző akutális és érdekes témákban. Az előadások után a résztvevők kötetlen beszélgetés keretében vitathatták meg az adott témához kapcsolódó kérdéseket.

A január 19-én "Informatika 200 előtt és után" c. klubnap vezértémája az ágazat mára már szinte követhetetlen dinamikájú fejlődésének kérdésköre volt. Kovács Győző, a VGA Monitor főszerkesztője a ma alkalmazott informatikai eszközökről és szellemi termékekről, Dés Tamás a Psion Rendszerház igazgatója pedig napjaink információbőségének technikai és etikai kérdéseiről tartott előadást.

A február 19-i klubnap alkalmával a résztvevők a Kopint-Datorg fejlesztésű Oracle WEB technológiákat ismerhették meg. A klub második felében Zentai Tibor, az ITDH kereskedelemfejlesztési igazgató helyettese beszélt az informatika, és a kis- és középvállalkozások szerepéről a japán társadalomban.

A programsorozat következő nyilvános klubnapját március 28-án tartották az ITDH Tanácstermében (V. Dorottya u. 4.) "A CeBIT 2000 után - Magyar sikerek" címmel. A klubnap alkalmával a kiállításon részt vett cégek képviselői meséltek benyomásaikról, tapasztalataikról, termékeik fogadtatásáról.

A május 3-i klubnapon a franciaországi internet fejlődésről Kárpáti Sándor, az ITDH munkatársa, projekt kockázatmenedzselésről, valamint európai K+F projektekről - a programsorozat keretén belül már korábban is szerepelt - Dr. Bíró Miklós, az MTA SZTAKI minőségügyi vezetője tartott előadást.

Június 22-én "Beszállítók és az elekronikus kereskedelem" témakörben elsőként Kovács András, az IQSoft műszaki igazgatóhelyettese tartott előadást az e-business alapjairól és globális terjedéséről, majd John Starr, a Freemarkets Inc. regionális managere az elektronikus kereskedelemről a beszállítói gyakorlatban. A Freemarkets a legnagyobb tapasztalattal rendelkező internetes partnerközvetítő cég a legnagyobb vevők és a beszállítók között. A megjelent kis- és középvállalkozások képviselői a helyszínen regisztrálhatták magukat a Freemarkets beszállítói rendszerében.

A programok sikeressége egyértelműen bizonyította, hogy a hazai kis- és középvállalkozások nagy mértékben igényt tartanak hasonló jellegű rendezvényekre, támogatásokra a jövőben is. A SEMP lehetőséget nyújtott a cégeknek a külföldi kapcsolatok kiépítésére és ápolására, valamint a hazai, hasonló területen dolgozó vállalkozások alaposabb megismerésére.