Ha egy vállalat virtuális közösségében munkakörtől, részlegektől, pozíciótól függetlenül kapcsolatba léphetnek egymással a dolgozók, sokkal több új meglátással, ötlettel fordulnak egymáshoz. Előbb születnek új válaszok a felmerülő kérdésekre, hatékonyabbá válik a munkavégzés. A 'Social Business', vagy közösségi üzlet előnyeit bármely vállalkozás csak a megfelelő rendszerelemekkel tudja kiaknázni. A témának nemrég konferenciát szenteltek a floridai Orlandoban, ahol a vállalati kommunikációs, csoportmunka és közösségi igényeket lefedő megoldásokról beszéltek a szakértők.
A közösségi munkavégzés lehetővé teszi, hogy egy vállalat virtuálisan összevonja a különböző országokba elosztott irodáit, egységessé tegye üzleti folyamatait, és közös információs bázist teremtsen. Az egyik országban kiadott árajánlat részleteit például azonnal láthatja a legtávolabbi kirendeltség is, egy-egy összetett megoldás kapcsán azonnal elérhető az illetékes személy, akivel például videókonferencián lehet egyeztetni. A téma szakértői szerint a közösségi üzlet modellje nem pusztán az együttműködést jelenti, hanem az üzleti működés folyamatos elemzéséből adódó tapasztalatokat, a munkavégzés mobilitását és rugalmasságát is. Az Orlandóban nemrég megrendezett IBM Connect konferencián olyan megoldásokat mutattak be, melyek ehhez a közösségi modellhez teremtenek biztos technológiai hátteret.
Social Business
Nem meglepő, hogy a közösségi szolgáltatások kiterjesztéséhez a marketingben bevált gyakorlatok adták a mintát. A kérdés az lett, miként konvertálható mindez a vállalat más egységeire, hogyan hathatja át ez a koncepció a szervezet egész működését. Pozitív hatásairól már több területen gyűlnek a bizonyítékok: egy McKinsey tanulmány szerint a 'Social Business' a marketing hatékonyságát 17%-kal, az értékesítés hatékonyságát 15%-kal, az ügyfél-elégedettséget 20%-kal növeli, a termékfejlesztés idejét pedig 20%-kal csökkenti.
Notes és társai: túl a Lotuson
Az IBM független fejlesztőkkel is együttműködött, hogy képes legyen átfogó infrastruktúrával lefedni a végfelhasználók kommunikációs, csoportmunka és közösségi igényeit, melyek természetes része a mobil eszközök integrálása is. Ezek az igények egyáltalán nem korlátozódnak a nagyvállalati szektorra, az IBM a közepes méretű, sőt kisvállalatoknak is kínál megoldást – speciális árszabással, a szegmens igényeihez igazított termékekkel.
Bár a legismertebb, 20 éve használatos IBM-szoftver, a Lotus Notes sokáig a céges levelezés és naptárkezelés szinonímája volt, a szoftver már fejlesztésének korai stádiumaiban tartalmazott csoportmunka-elemeket is, mára pedig összetett, bővíthető platformmá nőtte ki magát. Új verziójának neve IBM Notes 9 Social Edition, és korszerű felhasználói felülettel támogatja a „Social Business” elvárásait.
Jó társa lehet a munkában az IBM Traveler 9, amelynek szolgáltatásai Windows Phone 7.5, 7.8 és Windows 8 rendszereket futtató készülékeken is elérhetők, de olyan tableteken is, amelyek Windows operációs rendszerrel üzemelnek (Windows RT). Kibővült platformtámogatás teszi lehetővé a szerver oldali komponensek futtatását IBM iSeries, Windows 2012, RedHat 6 vagy SUSE 11, 64 bites rendszereken.
Az IBM Connections 4.5 verziójában a dokumentumkezeléshez kapcsolódó új szolgáltatások jelennek meg. A fájlokat mappákban és beágyazott almappákban lehet tárolni, az új dokumentumokat jóváhagyási folyamaton átfuttatni (jóváhagyás/elutasítás/folyamat leállítása). Az 'IBM Connections File Sync' segítségével a megosztott fájlok automatikusan a felhasználó gépére töltődnek (támogatva az ún. 'round trip editing'-et).
A virtuális tárgyalásokat támogató IBM Sametime Next a megújulás keretében új videómotort kapott, így minden résztvevő látja és hallja egymást a webes találkozókon. A szolgáltatás igazodik a kliensek kapacitásához, a hálózati lehetőségekhez és a felhasználói beállításokhoz, a konferencia eltérő módon jelenhet meg a különböző felhasználóknál. A webkonferencia hang- és képszolgáltatásai elérhetőek Windows, Mac és Linux munkaállomásokon, Internet Explorerben, Firefoxban, Safariban és Chrome-ban.
Docs az IBM-től?
Napjaink munkavégzési gyakorlata a felhő alapú megoldások felé tolódik, a mindennapos, rugalmasan bővíthető kollaborációhoz a Google dokumentumkezelő eszközei járták ki az utat. Ezekre a tapasztalatokra épít az IBM új, webes dokumentumkezelő megoldása is, az IBM Docs, amelyet nemrég jelentett be a vállalat. Ahogy a mai IBM szoftverek jelentős részének, ennek is van natív mobilos felülete.