Még több MÁV-kocsiban lesz Wi-Fi

Czipperer Dia, 2013. március 14. 14:44

Még több vonaton lesz elérhető az ingyenes Wi-Fi, így évente akár ötmillió utas veheti igénybe a szolgáltatást. A MÁV-Start Zrt. a fejlesztésekről és a további tervekről sajtótájékoztatón számolt be.

A MÁV-Start Zrt. nem titkolt célja a versenyképes növekedés, amelyhez az is hozzátartozik, hogy az InterCity és az elővárosi vonatokon a Wi-Fi lefedettséget 100%-osan elérhetővé tegyék. A munkálatok folyamatosan zajlanak, így a kitűzött cél egyre közelebb kerül az utasokhoz is.

 

A mai sajtótájékoztatón Ungvári Csaba, a vasúttársaság vezérigazgatója és Rékasi Tibor, a T-Systems Magyarország Zrt. vezérigazgató-helyettese számolt be arról, hol tart most a mobil szélessáv-lefedettség.

 

Ungváry Csaba (balra) és Rékasi Tibor (jobbra)

 

A mai napon újabb 31 internetezésre alkalmas vasúti kocsi lép be a sorba – a bővítésnek köszönhetően mától a budapesti, váci, szobi, újszászi, ceglédi, szolnoki és pécsi utasok egy része is internetezhet a vonatokon –, a cél pedig mind a 735 érintett jármű wi-fivel történő felszerelése. Minden érintett kocsi, illetve motorvonat munkálatait várhatóan július 30-ig fejezik be a műhelyekben, így naponta csaknem nyolcszáz közlekedő vonaton lesz elérhető a legújabb fejlesztés.

 

Ha mindez megtörténik, akkor e tekintetben a MÁV-Start Zrt. élvonalbeli szerepet tölt majd be Európában, hiszen – ahogy Ungvári Csaba elmondta, a környező országokban nincs még egy olyan vasúttársaság, amely ilyen mértékű lefedettséget biztosítana.

 

A vonatokon elérhető szolgáltatással minden munkához, kapcsolattartáshoz szükséges oldalt elérhetnek az utazók, viszont – értelemszerűen – a különféle letöltő, videómegosztó oldalakhoz nem férhetnek hozzá.

 

A MÁV-Start és a T-Systems Magyarország munkája olyannyira közös e tekintetben, hogy a MÁV gépészeti munkatársai is dolgoznak azon, hogy a kocsikban elérhető legyen a szolgáltatás. A szerelési munkálatokat ugyanis a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. illetve a Stadler Magyarország Vasúti Karbantartó Kft. végzi.

 

Ungvári Csaba úgy nyilatkozott a folyamatosan zajló fejlesztésekről, hogy szeretnék, ha az utasok számára az utazás élmény lenne, valamint azt, ha ezt az időt minél hasznosabban és kényelmesebben tudnák eltölteni – ennek egy fontos része az ingyenes wi-fi szolgáltatás.

 

Egy próbaszerelvényen volt lehetőség kipróbálni a szolgáltatást

 

Felmerült a kérdés, hogy vajon mennyibe kerül mindez? Hiszen nem csak a fejlesztésekről beszélünk, hanem a beszerelési munkálatokról, valamint a szolgáltatás rendelkezésre állásáról is.  Ungvári Csaba elmondta, hogy a fejlesztések értéke körülbelül 100 millió forint – ebben a munkatársak ideje is benne van –, valamint a szolgáltatásnak van havidíja is (4260 forint), amelyet kocsinként fizet a MÁV – tette hozzá Rékasi Tibor.

 

A járművekben igénybevehető szolgáltatás maximális sávszélessége kocsinként 7,2 Mbps, ami felveti a kérdést, hogy vajon mennyi a garantált? Erről kérdeztem Rékasi Tibort, aki elmondta, hogy a minimum sebesség igazából csak egy technikai paraméter, ami 14 Kbps. Ez azt jelenti, hogy a rendszert úgy tervezték, hogy egy átlagosan jó internetelérési élményt tudjanak mindenkinek nyújtani. „Ha óriási csúcsforgalom van, akkor kicsit lassabb lesz, de a tesztek során azt sikerült bizonyítani, hogy a pénteki-vasárnapi csúcsok alatt is mindenki kielégítő módon tudott internetezni” – tette hozzá. Azért nem engedélyezik a nagy sávszélességet igénylő videómegosztó oldalakat, hogy mindenki számára folyamatos szolgáltatást biztosítsanak.

 

Azért lássuk be, a 14 Kbps nem tűnik túl soknak, így felvetődött bennem a kérdés, vajon nem fordul elő csúcsforgalomban – amikor a hálózat egyébként is túlterhelt –, hogy szétkapcsol az internet? Ennek kapcsán kifejtette, hogy a szolgáltatás 90 %-os elérési garanciát biztosít, ami azt jelenti, hogy a wi-fin túl már 3G-s mobilinternethez kapcsolódnak, így csak olyan helyeken fordulhat elő a szétkapcsolás veszélye, ahol nincsen mobilinternet lefedettség, vagy alagutakban – de 10-15 másodperc után automatikusan frissül az adott oldal.

 

Az eddigi tapasztalatok és mérések az utasok elégedettségét igazolják, és azt, hogy egyre többen veszik igénybe a szolgáltatást. A járművek köre folyamatosan bővül, bár a gyorsvonatok kérdésében még nem született döntés, de az említett járatokon júliustól teljes mértékben élvezhetik majd az utasok a vezetéknélküliséget.