Jogszerű-e a szerződések apró betűmérete?

forrás: Business Online, 2013. május 8. 10:42

Talán volt már Ön is olyan helyzetben, amikor értetlenül rákérdezett, hogy a másik fél által hivatkozott feltétel hol szerepelt a szerződésben. A válasz: az apró betűs részben. De mégis mennyire lehet apró betűs az „apró betűs” rész?- teszi fel a kérdést a Dr. Kocsis ildikó Ügyvédi Iroda.

 

Szinte minden, főként valamilyen szolgáltatóval kötött szerződésben találunk olyan részt, melyet majdhogy nem csak nagyítóval lehet elolvasni. Így általában az emberek nagy része a szerződés ezen szakaszait el sem olvassa, sőt a legtöbb esetben nem is emlékszik rá. Pedig ezek a részek fontos feltételeket tartalmazhatnak a szerződésben rögzített tevékenységgel, termékekkel kapcsolatban.

 

Miért fontos, hogy olvasható legyen a szerződés? 

Az írásban megkötött szerződések a legalkalmasabbak arra, hogy jogaink védve legyenek.

Éppen ezért egy szerződésben minkét fél jogait és kötelezettségeit rögzíteni kell. Az is fontos, hogy mindkét fél megismerje a szerződés tartalmát, hiszen mi történik akkor, ha a másik fél nem tartja magát a megállapodásunkhoz.

Persze sokszor előfordul, hogy egy szolgáltatás igénybevételénél a szolgáltató már kész szerződését kell elfogadnunk - gondoljunk csak egy közmű szolgáltatóra, vagy akár egy banki szerződésre. Ezekben az esetekben is tisztában kell lennünk a szerződésben foglaltakkal.

De mi történik akkor, ha a szerződés olyan apró betűvel íródik, melyet nem tudunk elolvasni?

 

A betűméretet ezen túl jogszabályban határoznák meg?

Nemrégiben egy panaszlevélben kérték az adatvédelmi biztos segítségét ezzel kapcsolatban. Ugyanis a panaszos olyan tájékoztatót kapott, amely nagyon apró betűvel íródott, így nagyon nehezen tudta elolvasni. Az adatvédelmi biztos ezért vetette fel, hogy a közszolgáltatók által használt dokumentumok minimális betűméretét jogszabályban kellene rögzíteni- mondta el Dr. Kocsis Ildikó, a Dr. Kocsis Ildikó Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje.,

 

Mit ír elő most a jogszabály a szolgáltató számára?

A szolgáltatók által használt dokumentumokra a jogszabály előírja, hogy közérthetőnek kell lenniük, nem tartalmazhatnak ellentmondást és a dokumentumnak a fogyasztó részéről áttekinthetőnek kell lennie.

Gyakran előfordul, hogy egy dokumentum a fenti előírásokat tartalmazza ugyan, viszont olyan apró betűvel íródott, hogy az csak nehezen vagy egyáltalán nem olvasható. Éppen ezért született meg a fenti javaslat.

Jelenleg nincs olyan jogszabályi előírás, mely a minimális betűméretet határozná meg. Lehetséges, hogy a jövőben jogszabályban is rögzítik majd a minimális betűméretet, de addig is minden esetben igyekezzünk megismerni az általunk aláírandó dokumentumok tartalmát. Ha pedig mégsem megy, kérjünk segítséget attól a féltől, akivel szerződni kívánunk.