A név az elmúlt évi Circuit City próbálkozásra utal, amikor kísérlet történt egy bérelhető DVD rendszer létrehozására, ennek volt az elnevezése Divx. A DivX ezekben a napokban magára vonta a figyelmet, mivel az MPAA (az amerikai filmes szövetség) most csatázik egy New York-i bíróságon egy másik technológia, a DeCSS ellen, amivel a személyi számítógépeken nézhetővé lehet tenni a DVD lemezeken beágyazott tartalomkódolással (Content Scrambling System) felvett filmeket. Az előállítók attól tartanak, hogy a szoftver felhasználható DVD-k kalóz másolására és terjesztésére.
A DivX és a DeCSS megjelenésével a filmszakma hasonló gonddal szembesül, mint a felvételkészítő ipar a Napster esetében: mit tehetnek jogdíjas anyagaiknak az internetről történő másolása és tömegméretű terjesztése ellen? Eric Scheirer, a Cambridge-i Forrester Research média és szórakoztató-ipari elemzője szerint a DivX technológiával szemben korai lenne még fellépni, mivel nem éri el a kritikus tömeget azoknak a száma, akik hozzáférnek a technológia által megkívánt sávszélességhez. Még egy T1 típusú csatlakozással is mintegy 45 percig tart egy két-órás film letöltése. Felhívja azonban a figyelmet, hogy a felbukkant technológia bizonyítja a mozgókép szakma számára, hogy szükség van az előrelépésre a tartalmi jogoknak az interneten történő elismertetése felé, és ki kell alakítani a jogdíjak behajtásának rendszerét. Az elemző szerint a késlekedés súlyos következményekkel járhat és a fogyasztói nyomás a Napster esetéhez hasonló szituációt eredményezhet. Az amerikai mozgókép szövetség szóvivője kifejtette, hogy az egyes filmstúdiók dollármilliókat költenek az internetes tartalom üzleti modelljének megtalálására. Mint mondja, a szakmának aktívnak kell lennie a kérdésben, és a termékvédelmet kell előtérbe helyezni, nem pedig a veszteségekkel foglalkozni.
Eközben az MPAA folytatja harcát a bíróságon tartalmi tulajdonának védelmében, az illegális terjesztéssel szemben. A hónap során a csoport újabb polgári pert indított a Scour.com ellen, akit azzal vádolnak, hogy az ellopott filmek és CD-k értékesítéséből szerez magának profitot.
A DivX megalkotói, a francia Jerome Rota és a német Max Morice közben haladnak a fősodorral: partneri viszonyba léptek az újonnan indult Project Mayo céggel és a DivX második változatán dolgoznak, melyet DivX Deux-nak neveznek, ez a verió nem használ Microsoft szoftvert. Azt remélik, a DivX Deux a videotömörítés szabványává válik, olyan mértékben mint az MP3 a zenében. Ez esetben bátorítani fogják a filmstúdiókat, hogy fizessenek nekik licenc díjat és megfelelő ellentételezést fognak kapni.
Közben más cégek is jelentkeznek termékekkel, amelyek az igény szerinti fizetős videót támogatják (RealSystem 8), illetve fiber-optikai szétosztásra fejlesztenek. (Blockbuster). A digitális média internetes terjesztésében 2001-ig még nagy előrehaladás várható, mondja a Gartner Group elemzője.
Egyébként az ingyenes zeneletöltő portál, a Napster, bírósági határozat után gyakorlatilag befejezi működését. Üzenő tábláján még felhívást közölt az MP3 technológia melletti kiállásra és az RIIA bojkottjára, amely szakmai szervezet a szerzői jogvédelem indokán a Napster elleni harc élvonalában áll - ismertette a techweb.com.