Különleges matematikai modellt dolgozott ki a Közép-európai Egyetem (CEU) hálózattudományi professzoraként dolgozó Kertész János és kutatócsapata: a modell segítségével előre - akár egy hónappal a megjelenés előtt - megjósolható, hogy egy mozifilm kasszasiker lesz-e, vagy sem.
A modell a 2009 és 2010 során megjelent amerikai filmekről készített Wikipédia-szócikkek forgalmának elemzésére épült. A kutatók összesen 312 filmet vontak górcső alá, figyelembe véve a szócikkek látogatottságát, a tartalomhoz hozzájáruló szerkesztők és a szerkesztések számát és az oldalra látogató internetes felhasználók diverzitását.
A Közép-európai Egyetem (CEU), az Oxfordi Egyetem és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem kutatóinak eredményeit a PLoS ONE című folyóiratban közölték. "Elsőként demonstráltuk, hogy a Wikipédia-szerkesztési statisztikák újabb eszközül szolgálnak a közösségi események előrejelzésére" - húzta alá Kertész János.
A modellt visszamenőleg alkalmazták a kutatók, nyomon követve az egyes filmekkel kapcsolatos Wikipédia-szócikkeken zajló forgalmat és összevetve azt a mozi megjelenését követő első hétvége bevételeivel. A matematikai modell által "megjósolt" nyitóhétvégi bevételek nagyfokú egyezést mutattak a valódi adatokkal.
A modellt egyelőre nem alkalmazták olyan filmekre, amelyek még nem jelentek meg - olvasható a Közép-európai Egyetem kommunikációs részlege által az MTI-hez eljuttatott sajtóközleményben.