A világ legnagyobb sugárhajtóművét fejlesztik a GE mérnökei

forrás: Prím Online, 2013. augusztus 26. 11:58

Nemsokára elkészül a világ legnagyob sugárhajtóműve, a GE90, amelynek már feladata is van: a Boeing következő generációs 777X típusjelű repülőgépét már ez repíti a levegőbe. Az első hajtómű tesztelésére 2016-ban kerül sor, típusengedélyt szerezni pedig 2018-ban tervez a cég. 

A hajtómű GE9X néven futó új változata emeli majd a levegőbe a Boeing következő generációs 777X típusjelű repülőgépét. A GE azt tervezi, hogy még az idén ősszel kipróbálja a GE9X-hez kifejlesztett új, nagyon erős szénszálas kompozit anyagból készült lapátokat a Boeing Seattle-ben található tesztpadján. Az úttörő anyagból készült új lapátok és más alkatrészek csökkenteni fogják a GE9X üzemanyag fogyasztását és károsanyag-kibocsátását. Bill Millhaem, a GE Aviation GE90-es programjának igazgatója szerint az új hajtómű üzemanyag-fogyasztási hatékonysága több mint 10 százalékkal haladja majd meg a cég ecomagination portfoliójába tartozó GE90-115B típusjelű hajtómű hatékonyságát.

 

132 hüvelykes átmérőjével a GE9X hajtómű frontoldali légcsavarja nagyobb lesz idősebb testvéréénél. A negyedik generációs kompozit anyagoknak köszönhetően kevesebb és vékonyabb lapátokra volt szükség, amelyek azonban ugyanolyan erősek és tartósak, mint a régebbi változat lapátjai. A GE9X-ben csak 16 légcsavarlapát van, szemben a GE90-115B hajtómű 22 lapátjával és a GEnx 18 lapátjával. Ezek a fejlesztések javítják az üzemanyag fogyasztás hatékonyságát, emellett több száz fontot levesznek a lapátok és az azokat tartó szerkezetek súlyából.

 

 

Az új lapátoknak köszönhetően a mérnökök növelni tudják a légcsavarvég kerületi sebességét és az alacsony nyomású turbina hatékonyságát, illetve javítani tudják az üzemanyagégés hatékonyságát a hajtóműben.

 

A GE9X tartós, könnyű, a GEnx-ben alkalmazotthoz hasonló légcsavarháza szintén kompozit anyagokból készül majd. Egy fémből készült légcsavarházzal összehasonlítva ez a kompozit anyagú szerkezet 350 fonttal csökkenti a hajtómű súlyát.

 

A GE9X-es hajtóműbe beépített csúcstechnológiás anyagok sorában megtalálhatóak még a kerámia mátrixú kompozitok is, amelyek akár 2400 Fahrenheiten is működőképesek, ez pedig jóval magasabb hőmérséklet annál, mint amit bármely más ötvözet kibír. A mérnökök szerint a hajtómű a GE90-115B típusú társánál kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd, részben az égéstérbe és turbinába beépített kerámia mátrixú kompozitoknak köszönhetően.

 

A GE Aviation az első kompozit anyagból készült légcsavarlapátot a GE90-94B típusú hajtóműhöz fejlesztette ki 1995-ben.

 

Az üzletág az elmúlt évek során folyamatosan tesztelte az új anyagokat és technológiákat. Az angliai ITP hajtóműtesztelő üzemben végzett légcsavarlapát-tesztek mellett a GE Aviation egy nagynyomású kompresszort is tesztel ebben a hónapban a GE Oil & Gas olaszországi üzemében, Massában.

 

Az első hajtómű tesztelésére 2016-ban kerül sor, a GE repülő próbapadján pedig várhatóan 2017-ben kezdődik a próbaüzem. A hajtóműre 2018-ban tervez típusengedélyt szerezni a cég.

 

Az ügyfelek eddig már több mint 1500 GE90-115B típusjelű hajtóművet rendeltek Boeing 777-300ER és 777-200LR típusú utasszállító, valamint 777-es vadászgépeikhez.