13 éves a Wikipédia
2001. január 15-én indult útjára a Wikipédia, a közösségszerkesztésű enciplodépia, amely jelenleg a leglátogatottabb oldalnak számít a világhálón a maga több mint 30 millió bejegyzésével.
A Wikipédia egy nyílt tudástár, mely számos nyelven információk széles tárházát kínálja a netes közönségnek: személyekről, fogalmakról, de szinte bármiről lehet szócikket írni, hiszen a tartalmakat maguk a felhasználók hozzák létre.
Az oldalt két fiatalember hozta létre: Jimmy Wales és Larry Sanger, aki megálmodta az oldal nevét. A „wiki” hawaii szó eredetileg gyorsat jelent, a „pédia” kifejezés pedig a görög nyelvről származik: a paideia szó nevelést jelent.
Jelenleg több mint 365 millió felhasználója van, és az évek során a legnézettebb internetes oldallá nőtte ki magát. A felhasználók több mint 30 millió bejegyzést olvashatnak 287 nyelven.
A siker ellenére a Wikipédia ugyanolyan minimalista dizájnnal bír most is, mint amikor elindult. Természetesen ez a tudásbázis nem helyettesíti a valódi enciklopédiákat, lévén, hogy felhasználók szerkesztik, viszont a tartalmakat időközben bárki szerkesztheti. Vagyis, ha hibát fedezünk fel az oldalon, mi magunk is „belepiszkálhatunk” az egyes bejegyzésekbe. A Wikipédia már több mint 13 éve bizonyul sokak számára hasznos segédeszköznek – persze csak alapos utánajárás, hitelesség ellenőrzése mellett.
Forrás: Mashable.com
Kapcsolódó cikkek
- A British Airways járatain a teljes út alatt lehet mobilozni
- Háromszorosára nőhet a világ internet-adatforgalma 2017-re
- Már tízezer nagyi az interneten
- A Yandex új alapokra helyezi a netes keresést
- Netkapcsolat nélkül is elérhető lesz a Twitter mobilon
- Megvannak az év legjobb honlapjai
- Már nem csak okostévéken fut a fuso Premium
- ESET tippek a biztonságos online karácsonyi vásárláshoz
- Applikációk televízióra
- Indul a Sulinet+ program
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban
Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.
Még szélesebb körben elérhetők a Galaxy AI funkciók a One UI 6.1 frissítéssel
Még több Galaxy felhasználó léphet be a mobil AI új korszakába: a One UI 6.1 frissítéssel korábbi készülékeken is elérhetővé válnak a Galaxy AI funkciók március 28-tól. A Galaxy S23 széria, az S23 FE, a Z Fold5 és a Z Flip5 készülékek, valamint a Tab S9 termékcsalád tagjain is elérhetők lesznek azok a lehetőségek, melyeket az idén bemutatott Galaxy S24 széria felhasználói már kipróbálhattak.
A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia
1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.
Kreatív megoldásokkal építenének fenntartható jövőt a Zöld kód pályázat döntősei
Március 23-án rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! pályázat döntőjét. A legjobb ötletekkel érkezett csapatok közül a fiatalabb korosztályt egy Scratch-meccs várta, míg a nagyobbak szakmai mentorok segítségével valósíthatták meg a fenntarthatósági problémákra reflektáló robotötleteiket. A 6 millió forint összdíjazású pályázattal a Vodafone Magyarország Alapítvány célja, hogy a fiatalokat arra buzdítsa, gondolkodjanak és tegyenek azért, hogy a digitalizációt a fenntartható jövő szolgálatába állítsák.
A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt
Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.