Az online kiskereskedelem növekedési dinamikája

forrás: Prím Online, 2014. március 18. 11:21

Hat szektor osztozik az online kiskereskedelmi forgalom kétharmadán, melyből a hagyományos üzlettel is rendelkező webáruházak viszik el a forgalom döntő részét. Többek között ez a tendencia is körvonalazódik a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatássorozatának első negyedéves eredményeiből.

A GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatássorozata, az Online Kiskereskedelmi Index („GKI Digital – Árukereső.hu OKI Index”) azzal a céllal jött létre, hogy az online kiskereskedelem kosaras rendszerben értékesítő webáruházait negyedévente monitorozva, betekintést nyújtson a növekedés dinamikájába és az egyes szektorok helyzetébe. A kutatás keretében jelenleg az online kiskereskedelemben érintett 15 szektor közül a legfontosabb 6 szektort vizsgálták részletesen, a későbbiekben pedig további szektorok bevonását is tervezik a partnerek.

 

A kutatás során vizsgált hat szektor 2013-as forgalma meghaladta a 133 milliárd forintot, ami a teljes online kiskereskedelem 2013-as forgalmának (198-200 milliárd forint) 67%-át teszi ki.

 

 

A vizsgált hat szektor összesen 15 kiskereskedelmi termékkategóriát fed le a 27-ből, és együttesen 11,2 millió sikeres vásárlást tudhat magáénak 2013-ban. Ez 60%-a a teljes online kiskereskedelem 2013-as becsült, 19-20 milliós tranzakciószámának.

 

A hat szektor forgalmának 35%-a köthető az év utolsó negyedévéhez – azaz az ünnepi időszakhoz – azonban ez az arány a szektorokat egyesével vizsgálva erősen ingadozik, attól függően, hogy az egyes termékkategóriák esetében az év melyik szakasza jelenti a legforgalmasabb időszakot.

 

Az érintett szektorok szereplőinek 49%-a rendelkezik a webáruház mellett hagyományos üzlettel is. További 31%-nak van valamilyen, saját átadópontja, ami az online rendelt termékek átadására szolgál, önálló értékesítést nem folytat. Végül, csupán a kereskedők 20%-a számít tisztán online értékesítőnek. Az arányok még szemléletesebbek a forgalomból elért részesedés tekintetében: így vizsgálva az iménti bontást, a hagyományos üzlettel is rendelkező webáruházak viszik el a forgalom döntő, 87%-át.

 

 

A vásárlások átlagértéke a hat szektort együtt nézve 12 000 forint, ami közel 4 000 forinttal magasabb, mint a teljes online kiskereskedelem 8 300 forintos kosárértéke.

 

 

A vizsgált hat szektor szereplői szerint az online értékesítés területén egyáltalán nem könnyű új szereplőként megjelenni, és az első, legnehezebb egy-két évet túlélni. A válaszok erős egyetértést mutatnak, a kereskedők közel 90%-a véli úgy, hogy nehéz az új belépők helyzete.

 

A webáruházak jelentős hányada a hagyományos kiskereskedelemben tapasztaltnál jóval tudatosabb, felkészültebb vásárlókkal találkozik, akik előre eltervezett módon keresik a kiszemelt termékeket. Ebben a folyamatban fontos szerepet játszanak a hazai ár-összehasonlító oldalaknak.

 

Egyetértés van a kereskedők között abban a tekintetben is, hogy a vásárlók nagymértékben igénylik a hagyományos boltok meglétét. Mindez azt jelzi, hogy a magyar webáruházak sikerének kulcsfontosságú tényezője a hagyományos kereskedelmi egység üzemeltetése.

 

A szektorok többsége nagymértékben mutatja a koncentrálódás jeleit, ez alól leginkább a számítástechnika szektor jelent kivételt. A kereskedők több mint kétharmada vélte úgy, hogy szektora koncentrált, miközben ennek ellenkezője mellett senki sem fogalmazott meg markáns álláspontot.

 

Az áruházak tapasztalatai alapján a szektorok beszállítói jellemzően inkább a hazai vállalkozásokból kerülnek ki. Ellenben, a kereskedők harmada szerint nem lehet egyértelműen jellemezni a szektort a beszállítók belföldi vagy külföldi volta szerint.

 

A válaszoló áruházak csaknem 40%-a véli úgy, hogy a saját szektorának vásárlói az átlagosnál nagyobb mértékben tolódnak az internetes vásárlás irányába. A termékek jól specializáltak, így minden szektorra igaz, hogy leginkább az alacsonyabb internetes árszint jelenti a legerősebb vonzó tényezőt a vásárlók számára.

 

A kereskedők között a nemzetközi szereplők megítélése szintén egyetértést mutat: a szektorok szereplőinek közel 60%-a jelezte, hogy az itthon is ismert külföldi szereplők hazai piacra való belépése nagyon komoly fenyegetést jelent, ami akár gyors, érezhető piaci részesedés csökkenést is hozhat magával.

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az SAP AI-alapú fejlesztéseivel a gyáripar is átalakul

A termelékenység, a hatékonyság és a precizitás újabb szintje érhető el azokkal az AI-alapú fejlesztésekkel, melyeket az SAP mutatott be az ellátási láncokhoz kapcsolódó megoldásaiban a Hannover Messe kiállításon. A valós idejű adatokból származó, mesterséges intelligencia által felfejtett következtetések abban segítenek a vállalatoknak, hogy jobb döntéseket hozzanak az ellátási láncok egészében, racionalizálják a termékfejlesztést és javítsák a gyártás hatékonyságát.

2024. április 25. 16:31

Az LG OLED evo televíziók már a negyedik egymást követő évben kapják meg a környezetbarát minősítést

Az LG 2024-es OLED evo televíziói megkapták a Carbon Trust*  szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről**  és szén-dioxid méréséről***  szóló tanúsítványait, valamint a Société Générale de Surveillance (SGS) környezetvédelmi védjegyét****, amellyel az LG folyamatos ESG-kezdeményezéseit immár negyedik egymást követő évben ismerték el. Az LG legújabb OLED tévéi továbbá kiérdemelték az Intertek újrahasznosítási tanúsítványát*****, amely immár második éve bizonyítja ezen a téren is az LG környezetvédelmi felelősségvállalását.

2024. április 25. 14:53

Megjelentek az első HMD okostelefonok

A Human Mobile Devices (HMD) bemutatta első saját gyártású okostelefonjait: megérkezett a HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ és HMD Pulse. A Pulse kollekció már most lefekteti a HMD designalapjait: merész vonalvezetés, egyedi tónusok, modern és letisztult esztétika, elegáns kialakítás, előkelő formatervezés – és mindez elérhető áron.

2024. április 25. 13:15

A Samsung legújabb képernyői az AI TV-k új korszakát hozzák el

A Samsung az Unbox & Discover eseményen mutatta be 2024-es Neo QLED 8K és 4K, valamint OLED televíziókból és hangprojektorokból álló portfólióját. A világ egyik élvonalbeli televíziógyártójaként elismert Samsung idén bevezetett készülékei olyan hatékony, mesterségesintelligencia (AI)-alapú funkciókkal rendelkeznek, amelyek minőségibb otthoni szórakozást kínálhatnak.

2024. április 25. 11:38

Kiderült, hogy állnak a magyarok a robotokhoz

Idén is kitárta kapuit a HVG Állásbörze, ahol több mint száz munkaadóval személyesen és hibrid formában is találkozhattak azok az álláskeresők, akik ellátogattak április 17-19-e között a Papp László Budapest Sportarénába. Mindenki kedvence, a Bastion Group robotkutyája is jelen volt az eseményen, ahol hatalmas volt az érdeklődés a robotika iránt.

2024. április 25. 09:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50