Így vásárolunk online

forrás: Prím Online, 2015. április 7. 08:41

Az Árukereső.hbu felmérése alapján magyar online vásárlók közel egyharmada rendszeresen vásárol a netről, egynegyedük pedig igyekszik minél több forrásból tájékozódni online vásárlásaik előtt. 

Idősebbek is elkezd(het)ik

 

A hazai online vásárlás évek óta töretlenül fejlődik, folyamatosan emelkedik az online boltok száma, az interneten elérhető termékek köre, a vásárlást kipróbálók száma, illetve azok internetes aktivitása. Ma már az internetes vásárlás nem csak a fiatalok kiváltásága, hiszen mind a közép korosztály, mind az idősebbek jelentős súlyt képviselnek a vásárlók körében. Az internetes vásárlást először próbálók szintén nagyobb arányban jelennek meg az 50 év felettiek körében, mint a fiataloknál.

 

Az online vásárlás területi koncentrációja is megszűnt már, nem csak a budapestiek élnek ezzel a lehetőséggel, sőt a vásárlók közel 4/5-e már vidéki lakos. Továbbra is igaz azonban, hogy az internetes vásárláshoz szükséges eszközök és szolgáltatások költsége miatt, elsősorban a rendszeres jövedelemmel rendelkezők jelentik az online vásárlás bázisának magját.

 

„A hagyományos vásárláshoz hasonlóan az internetes vásárlás esetében is igaz, hogy a vevők szokásai, preferenciái, motivációi jelentősen különböznek egymástól. Célul tűztük ki, hogy egy átfogó, az online vásárlást már kipróbáló vagy aktívan használó lakosság körében végzett kutatás keretében beazonosítjuk az online vásárlók jellegzetes típusait, mely által jobban megérthetjük viselkedésüket, a motivációik közti különbségeket, valamint a vásárlási szokásaik mögött rejlő okokat." – mondta Rácz Csaba, az Árukereső.hu ár-összehasonlító oldal ügyvezetője.


Hat típusba sorolhatóak az online vásárlók

 

A kutatás eredményeképp mindhárom országban összesen hat különböző online vásárló típust azonosítottunk be. Hazánkban az egyes típusok aránya az online vásárlók csoportján belül: 

 

·       a rutinosak (31%)

·       az utánajárók (26%)

·       a kezdők (14%)

·       az alkalmi vásárlók (11%)

·       az akcióvadászok (10%)

·       a kalandorok (8%)

 

Az egyes csoportok és vásárlási szokásaik – mind hagyományos bolti, mind online – eltérnek egymástól, különbözik a nyitottságuk az új dolgok irányába, illetve mások az online vásárlás során alkalmazott döntési szempontjaik. 

 

 

Az online vásárló sokaságon belül a hat csoport közül a rutinos vásárlók köre jelenti a legnagyobb csoportot, őket követi az utánajáró vásárló típus. Az, hogy az internetes vásárlók között minden negyedik ebbe a csoportba tartozik, jól jelzi, hogy az online vásárlás ma már tényleg nem csak az alacsonyabb árakról szól, sokkal inkább az internet adta lehetőségek – kényelem, gyors információszerzés, ellenőrzés, válogatás, stb. – egyre teljesebb körű kihasználásáról. Az online vásárlók körében ugyanakkor minden tizedik ember az akcióvadászok körébe tartozik, akik számára a gyorsan és könnyen elérhető kedvezmények köre még mindig az egyik legfontosabb tényező. Egyelőre alacsony, mindössze 8% azok aránya, akik bátran kalandoznak az internetes árukínálat között és nem félnek kipróbálni az új dolgokat.


Az aktivitás növekedése a további fejlődés kulcsa

 

Az online vásárlás további növekedése sokkal nagyobb mértékben függ a már jelenleg is az internetes vásárlók körébe tartozók aktivitásának növekedésétől, mint az új belépők alacsony mértékétől. Az elmúlt egy évben az online vásárlást először kipróbálók aránya már csak egy számjegyű volt az érintetteken belül, miközben 11% azok súlya, akik jelenleg csak különleges alkalmak – pl. szülinap, ünnepek – esetén keresnek fel webshopokat. Az alkalmi vásárlók az internetes vásárlást évente legfeljebb csak pár alkalommal használó kezdők (14%) körével együtt jelentik az online kereskedelem bővülési lehetőségeinek legnagyobb forrását.


Top termékkategóriák a három országban

 

Az online vásárolt termékek toplistáját Magyarországon a számítástechnikai cikkek és a könyv, Romániában a mobil és a tablet, Bulgáriában pedig a ruházati cikkek és cipők vezetik. A legtöbb típus ezen kategóriákból vásárol leginkább az interneten. Ezen eredmények nagy valószínűséggel összefüggésbe hozhatók az egyes országok válaszadóinak nemi eloszlásával: míg Romániában a kitöltők 66%-a férfi, addig Bulgáriában ez az arány 58% a nők javára. Hazánkban a válaszadók nemi eloszlása kiegyenlített (51% nő – 48% férfi).  

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Különleges installációval ünnepli a Föld napját a Prologis

Különleges installációval ünnepli a Föld napját a Prologis magyarországi csapata. A vezető logisztikai ingatlancég a Prologis Park Budapest-Sziget II-ben egy 350 négyzetméteres festménnyel emlékezik meg a környék állat- és növényvilágáról, ezzel is felhívva a figyelmet a fenntarthatóság és az élővilág tiszteletben tartásának fontosságára.  

2024. április 22. 19:32

Az AOC a Graphic Pro U3 sorozattal erőt ad az alkotóknak

A kijelzőspecialista AOC büszkén jelenti be a kreatív szakemberek egyedi igényeihez gondosan kidolgozott új monitorcsaládját. A kivételes színhűségével, élvonalbeli funkcióival és elegáns, díjnyertes dizájnjával az AOC Graphic Pro U3 sorozat forradalmasítja a fotósok, vizuális művészek, tervezők, szerkesztők, műsorszolgáltatók, producerek és játékipari szakemberek munkáját. 

2024. április 22. 17:50

A szombati kiszállítás bevezetése után aznapi csomagautomatás kiszállítással erősít az eMAG

Jelentős logisztikai fejlesztésekkel segíti az eMAG a Budapesten és Pest vármegyében élő ügyfelek kiszolgálását: az online áruház a hétköznap délig leadott megrendeléseket várhatóan még aznap több mint háromszáz, a térségben működő easyboxba szállítja ki. Az új szolgáltatás a platformon aznapi kiszállításra jelölt termékekre vonatkozik.

2024. április 22. 16:07

Új területen erősít az OTP Mobil

Tovább bővültek az OTP Mobil által kínált innovatív fizetési lehetőségek, így már nem csak a Simple alkalmazás és a SimplePay megoldások előnyeit élvezhetik a felhasználók. A fintech vállalat ugyanis felvásárolta a HelloPayt, amely elsősorban vendéglátóhelyek, szórakozóhelyek és fesztiválok fizetési rendszereit üzemelteti.

2024. április 22. 14:31

A napenergia-innovátor TSS4U az ABB technológiáját használja

A hollandiai TSS4U innovatív, szigetüzemű napenergia-rendszereket szállít világszerte kritikus alkalmazásokhoz, így segítve a vállalatokat abban, hogy a dízelgenerátorokat fenntartható energiával váltsák ki. Távközlési tornyok, olaj- és gázipari létesítmények, valamint víztisztító telepek energiaellátása támaszkodik a TSS4U napelemes rendszereire, amelyek a legmagasabb követelményeket támasztó környezetben is megbízható energiatermelést biztosítanak.

2024. április 22. 13:02

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50