Hírlevél feliratkozás – kötelező-e a kétlépéses hozzájárulás a GDPR alapján?

forrás: Prím Online, 2017. november 13. 15:49

A kétlépéses hírlevél feliratkozás indokául és előnyeként általában azt emelik ki az e-mail marketing szakemberek, hogy egyértelmű azonosítással segít elkerülni a spam feliratkozókat, minimalizálja az adattisztítási munkát, növeli a feliratkozók elhivatottságát és maximalizálja a konverziót. 

Hátránya viszont az, hogy kevesebb feliratkozót hoz. Tényleg szükséges-e azonban a GDPR alapján a dupla megerősítéses hírlevél feliratkozás?  Erről kérdeztük dr. Horváth Katalint, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda e-kereskedelemmel foglalkozó partner ügyvédjét.

 

Mi az a kétlépéses feliratkozás? 

Az egyik legnépszerűbb hírlevélküldő rendszer nemrég bejelentette, hogy megszünteti a kötelező dupla e-mail megerősítéses (double opt-in) hírlevél feliratkozást, és az egy lépéses (single opt-in) lesz az alapbeállítás. Ez azt jelenti, hogy míg a kétlépéses rendszernél a feliratkozó kap egy megerősítő emailt, amivel ellenőrzik, hogy valóban ő indította a feliratkozást, az egylépéses megoldásnál rögtön felkerül a hírlevél listára a feliratkozó. Néhány nappal később módosítottak a döntésükön, miszerint az Európai Unió területén, ahol indokolásuk szerint a GDPR-nak, vagyis az EU 2018. május 25-től alkalmazandó Általános Adatvédelmi Rendeletének való megfelelés érdekében továbbra is megmarad alapbeállításként a double opt-in rendszer.

 

Mit mond a GDPR?

Az EU adatvédelmi rendelete az adatkezeléshez való hozzájáruláshoz egyértelmű megerősítő cselekedetet ír elő, amely önkéntes, konkrét, előzetes tájékoztatáson alapul. A GDPR külön kiemeli, hogy ennek megfelel például egy checkbox bejelölése, technikai beállítás, viszont nem lehet hozzájárulásként értelmezni a hallgatást, a nem cselekvést vagy előre bepipált hozzájáruló checkboxot. A magyar Reklámtv (Grt.) az elektronikus direkt marketing üzenetek küldése feltételeként még azt is megköveteli, hogy az ilyen hozzájárulás kifejezett legyen, más hozzájárulástól elkülönülten történjen és a feliratkozó köteles megadni a feliratkozáshoz a nevét is az azonosíthatóság érdekében. Az Uniós rendelet és a magyar Grt. szabályai alapján tehát a hírlevél feliratkozás úgy történhet jogszerűen, ha a feliratkozó megadja a nevét és e-mail címét, és külön aktív cselekedettel hozzájárul ezen adatai elektronikus direkt marketing üzenet küldési célú kezeléséhez. Ennek a követelménynek eleget tesz az, ha egy erre rendszeresített, megfelelő szöveggel ellátott checkboxot kell kipipálni, vagy egy megfelelő feliratú gombra kell rányomni. 

 

http://ec.europa.eu
 

 

Az adatkezelők felelőssége

A GDPR alapján az adatkezelőket azonban többletkötelezettségek terhelik az adatkezeléssel, így hírlevél feliratkozásokkal kapcsolatban is, így például nyilvántartást kell vezetniük a feliratkozásokról, mivel bizonyítaniuk kell tudni, hogy ki, milyen adatkezeléshez járult hozzá. Ezen túlmenően a rendelet alapján az adatkezelőnek technikai és szervezési intézkedések alkalmazásával biztosítania kell a személyes adatok megfelelő biztonságát, továbbá az adatok jogosulatlan, jogellenes kezelésével szembeni védelmet is. Mindezeken felül az adatkezelők kötelesek azt is biztosítani, hogy az általuk kezelt adatok pontosak és teljesek legyenek. Ezek a rendelkezések viszont nem kötelezik arra az adatkezelőt, hogy a feliratkozókat eleve megakadályozza abban, hogy ne tudjanak visszaélni mások személyes adataival, a jogosulatlan adat felhasználást az adatkezelőnek az adatkezelés során kell megakadályoznia. Ezek alapján pedig az adatkezelő nem vonható felelősségre azért, ha egy felhasználó mások adataival visszaél a feliratkozáskor, vagy nem pontos adatot ad meg – amelyért való felelősséget egyébként érdemes kifejezetten ki is zárni az adatvédelmi tájékoztatóban. Az adatkezelőnek ugyanis az adatkezelés során, vagyis az adatok megadását követően kell biztosítania saját rendszereiben az adatbiztonságot és az adatok pontosságát, helyességét, amelynek megfelelő intézkedésekkel, így például jogosultságkezeléssel, informatikai rendszer védelmével és az adatok helyesbítésével tud eleget tenni.  

 

A fenti követelmények teljesítéséhez a dupla megerősítéses hírlevél feliratkozás megfelelő és praktikus eszköz lehet, hiszen ezáltal csökkenthető annak kockázata, hogy a feliratkozó más nevében, személyes adatokkal visszaélve iratkozik fel a hírlevélre. Mindazonáltal nem ez az egyetlen üdvözítő módszer a fenti adatbiztonsági, pontossági követelmény teljesítéséhez, azt a vállalkozás más eszközökkel is garantálhatja. Az EU-s rendelet hozzájárulásra vonatkozó szabályai és magyarázó rendelkezései pedig nem teszik kötelezővé a kétlépéses feliratkozást, vagyis checkbox-szal történő egylépéses hozzájárulás kérés is megfelelhet a rendelet előírásainak, amennyiben az egyéb adatvédelmi előírásokat betartják. Ha tehát egy vállalkozás eddig egylépéses feliratkozást alkalmazott, 2018. május 25. után nem kell feltétlenül áttérnie a kétlépéses megerősítéshez. Nincs elzárva azonban a vállalkozás attól, hogy megelőző intézkedéseket tegyen az adatokkal való visszaélés megakadályozására, amelyhez a kétlépéses feliratkozás jó módszer lehet – hangsúlyozta dr. Horváth Katalin ügyvéd.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Új szintet léphet az MI-forradalom az adatközpontokban

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként a Schneider Electric leányvállalata, az AVEVA digitális iker platformját összekapcsolják az NVIDIA Omniverse megoldásával, egységes környezetet biztosítva a virtuális szimulációhoz és az együttműködéshez.

2024. április 19. 13:24

Nem érdemes otthon őrizgetni a régi mobilokat

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra felhasználható lenne, miközben a bennük lévő akkumulátor évek alatt akár tűzveszélyessé is válhat. Most a használt mobilok akár 30 000 Ft-ot is érhetnek a Yettelnél.

2024. április 19. 11:50

Világdöntőben az ELTE programozói

A kontinensviadal bronzérmeseként az Informatikai Kar csapata képviselheti hazánkat az ICPC programozói versenyen 2024 szeptemberében Kazahsztánban.

2024. április 19. 09:44

Lányok Napja az ELTE Informatikai Karán

Az ELTE Informatikai Kar ismét szeretettel várja az érdeklődőket a Lányok Napjára, ahol bemutatják, milyen izgalmas és kreatív feladatok várnak a jövő informatikusaira, és miért érdemes lányként ezt a pályát választani.

2024. április 18. 19:41

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09