Food innovation, avagy ellenséget muszáj találni…

Horváth László, 2019. január 9. 10:22

Félelem nélkül nem lehet megújulni, mert aki túl kényelmes, az nem töri a fejét azon, hogy miként tudjon kevesebbet éhezni vagy jobban élni. Ezt tudjuk Andy Grove óta, paranoiásnak kell lenni ahhoz, hogy túléljünk. Ja és ha a gluten free, farm to table, organikus, vegetáriánus, kizárólag cage free, antibiotikum-mentes húst fogyasztó, jógázás és fair trade-életű szilícium völgyi Stanford-on tanító professzornak már igazából nincs mitől aggódnia, akkor kreálni kell egy ellenséget.

Persze új ősellenséget kreálni nem könnyű: az oroszok szegények az amerikai GDP kis töredékét tudják csak előállítani, és ráadásul Olaszország már többet tud termelni, mint ők. Putyin szegény tehát nem valami komoly ellenség... A globális felmelegedéstől már fuldokolnia kellene az emberiség felének, de még nem emelkedett a tenger akkorát, hogy Velencében vagy a brazil változatú Velencében, Parati-ban a turisták áradatai akárcsak csökkentek volna. Akkor jön az ebola, aminek embermilliókat kellene kipusztítania, de a szerencsétlen vírus csak a Congoban öldököl, és könnyen karanténba zárható néhány falu lezárásával (ja kérem, ahol utak sincsenek ott hogyan tudjon a szerencsétlen gyilkos vírus terjedni?) Azután jött az AIDS, na de már nemcsak kezelhető, védőoltás is kapható... Akkor beköszöntött a nagy félelem Kínától, viszont az elmúlt pár évben a gazdasága annyira lelassult, hogy a teljesen hitelre épített növekedés lassan kifut a tőkéből.... Akkor féljünk a GMO-tól, amikor az étel növényi alapanyagait mesterségesen teszik jobbá, táplálóbbá (régebben nemesítésnek hívták ezt, és szépen lassan, vetéssel aratással történt) - ezzel meg az a baj, hogy évtizedek óta egyetlen beteget sem sikerült produkálni...

 

 

Nade akkor jött Trump. Ő majd felrobbantja a világot és rosszabb Hitlernél. Hát erről a katasztrófáról is kiderült, hogy kamu: már két éve élünk a világvégében, akkora jólétben amire eddig még nem volt példa, ráadásul új háborút sem kezdett az elnök, hanem a korábbiakat próbálná befejezni, már ez a félelem sem működik igazán (mert ugye a Trump-utálóknak azért kell most támadni őt, mert békét akar - és ezek ugyanazok a figurák, akik attól reszkettek egészen mostanáig, hogy minden héten majd lebombáz valakit az őrült...)

 

Kezdünk kifutni a félelmekből, a katasztrófákból errefelé az Újvilágban legalábbis - és mintha arra korlátozódna a kevésbe fejlett világ katasztrófaihoz a kapcsolat, hogy AIDS oltásokat kezdenek a Bill Gates alapítványának az orvosai, vagy segítenek egy cunami jelzőrendszert építeni (amit a helyiek pillanatok alatt ellopnak sajnos)...

 

Akkor mit csinál a valamire való Szilícium völgyi vállalkozó? Kitalál egyet - ami szépen illeszkedik a még meglevő depressziós félelemrendszerekbe a fejekben, szóval nem teljesen új. Adjuk ehhez hozzá a kötelező nagyban gondolkodást, és megvan a receptje a világ legfontosabb cégének, az Impossible -nak.

 

 

Nem elírás kéremszépen, a saját fülemmel hallottam, hogy Pat Brown szerényen megjegyezte, hogy a legfontosabb technológiai cég a világon ma az övé. És ezt a kapitalisták meg is vették, többek között a Tomasek szingapúri óriás-alap, akik nem félnek az élelmiszeripari innovációtól. Emellett Khosla, a legendás befektető, és a Horizon Ventures, valamint Bill Gates a társbefektetők.

 

Mit csinál ez a cég? Hamburgereket. Nem a tipikus geek-cég, ámbár Szilícium völgy közepén, Redwood City-ben működik az Impossible Foods, 300 alkalmazottal, nagyon erős stanfordi tudományos pedigrével. Az orvosi kar biokémikusa AIDS génkutatásból ugrott át a "világ legnagyobb katasztrófájának" a megoldására - és kiépítette a tudományos íz archívumot, amúgy mellesleg, ami katasztrófa ide vagy oda, nagyon kellemes történet már magában is, félelmek nélkül is... Mert megoldották a hús íz különlegességének a talányát: a "heme" nevű vegyület a hemoglobin nem protein részét képezi mind a növényi, mind az állati szervezetekben - és ők ezt a szója fermentálásával (patentjeik is vannak a folyamatról, természetesen) állítják elő, hogy megoszthassak egy titkot.

 

Mi ez az óriási katasztrófa? A tehén. Ez sem elírás: az USA termőföldjeinek 40% a szarvasmarhák legeltetésével, tartásával, etetésével terhelődik - ami a steak- és hamburger kedvelő cowboy hagyományoknak igencsak megfelel. Brown professzor feltalálta a valóban jóízű, kizárólag növényi anyagokból laborban összekevert hamburgert (és persze a tatár beefstaeket, és mellesleg vagy féltucat más, leginkbb mexikói konyhához tartozó fogást.)

 

A világmegmentést úgy gondolják, hogy kiiktatják a marhákat az élelmiszeriparból úgy, hogy ne kelljen az ízekben kompromisszumot kötni. Valóban, a hamburgerüket nehéz megkülönböztetni az átlag igazi hamburgertől, esetleg annyiban, hogy nem annyira zsíros. Már ötezer étteremnél többen kapható a termékük, köztük a fast food, olyan klasszikusában, mint a White Castle-ben, ami a legzsírosabb hamburgereket árulja - a másnapos las vegas-i geek-ek nagy örömére. Persze a marhahús csak az első lépés: már több sajtot állítanak elő az ízlaborukban, és dolgoznak a sertés- és csirke fogásokon is.

 

Ezzel új kategória indult be a CES-en: a food innovation. Kémikusok leutánozzák és egészségesebbé teszik a szeretett és kellemes ízeket. Ahogy a Napa völgy borai is egy tudományos rendszer részei, nem sok százados hagyományok, hanem hatékony, modern módszerek eredményei, úgy ezek az étel készítők, nagynevű séf szövetségeseikkel együttműködve, egy másik gordiuszi csomót döntöttek meg.

 

Ez a történet aláhúzza azt az egyszerű leckét, hogy a CES az már innovációról szól leginkább, területtől függetlenül- és azt is láthatjuk, hogy nemcsak a Marsutazáshoz kell új élelmiszeripari megoldás, hanem a legnépszerűbb tömegtermékhez is lehet technológiát csatolni. Ugyanaz az íz, nulla koleszterinnel - lehet egészségesen is ugyanolyan jót kajálni! Reszkessetek tehénkék! Remélhetőleg a 12,000 hamburger, amit kiosztanak a CES-en ízleni fog mindenkinek.

 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Új korszak az elektromobilitásban

A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is. 

2024. április 17. 16:28

Mesterséges intelligenciával készítik össze az Unilever B2C webshopjának rendeléseit

Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége bővült és egy 14.500 négyzetméteres raktári terület kezelése mellett immár az Unishop raktárlogisztikai és fullfilment kiszolgálását is végzi. 

2024. április 17. 14:50

Terjednek az alacsony kódú technológiák

Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges elbocsátásokról és a szakértők máris a vészharangokat kongatták. A fordulatot a legtöbben a mesterséges intelligencia számlájára írják, ugyanakkor egyre nagyobb szeletet hasítanak a piacból a low-code platformok is. Ezekkel minimális kézi kódolással fejleszthetünk gyorsan és hatékonyan, miközben rugalmasan alkalmazkodhatunk a változó igényekhez és egyszerűen hangolhatjuk össze az üzleti és technológiai szempontokat. 

2024. április 17. 10:05

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09