Mesterséges intelligenciával küzdenek az önkiszolgáló pénztáraknál elkövetett csalások ellen

forrás: Prím Online, 2019. január 16. 17:21

A Fujitsu új megoldása mesterséges intelligencia (MI) segítségével mérsékli a szupermarketek önkiszolgáló pénztárainál elkövetett csalásokat – amelyek összege általában a normál pénztárakra jellemző érték duplája. A Fujitsu egy piacvezető európai hipermarketlánccal közösen fejlesztette ki és tesztelte a technológiát, amely komoly előrelépést jelent a pénztárosok nélkül is zökkenőmentesen üzemelő üzletek kialakítása felé.

A megoldás kisköltségű kamerával egészíti ki a meglévő önkiszolgáló pénztárgépet, és MI segítségével ellenőrzi a beolvasott tételeket a visszaélések észlelése és megelőzése céljából. Az egyesült királyságbeli Leicesteri Egyetem által végzett nagyszabású vizsgálatból kiderült, hogy Európa és az USA kiskereskedelmi vállalatainál kétszer olyan gyakran fordul elő bolti lopás az önkiszolgáló pénztárgépeknél, mint hagyományos, személyzet által üzemeltetett pénztárgépek használata esetén. A Fujitsu technológiáját alkalmazó kiskereskedelmi cégek évi több tízmilliárd eurót takaríthatnak meg az önkiszolgáló pénztáraknál elkövetett csalások visszaszorításával.

 

A Fujitsu Franciaországban, Paris-Saclayban működő MI-kiválóságközpontban fejlesztette ki az új MI-alapú csalásmegelőző megoldást, amely a vállalat Zinrai megoldásportfóliójának része. A technológia a meglévő önkiszolgáló pénztárgépeket kiegészítve, összeveti a vevők által leolvasott vonalkódokat a leolvasókhoz rögzített kamerák képével. Az új technológia a grafikus processzorok (GPU-k) telepítésének költsége és komplexitása nélkül azonosítja a nem egyező tételeket minden pénztárnál, jelentősen mérsékelve ezzel a teljes élettartamra vetített összköltséget (TCO-t) és rendkívüli mértékben növelve a beruházás megtérülését. 

 

A vezető európai hipermarketlánccal közösen szervezett, 2018. decemberi fejlesztési workshopok után 2019 januárjában indul a megoldás próbaüzeme. A rendszer először a gépi tanulási szakaszban megtanulja felismerni a pénztárnál megjelenő cikkek fő vizuális jellemzőit, és ezután már akkor is észleli a különbséget egy drága és egy olcsóbb tétel között, ha a súlyuk azonos, vagy a vonalkódot áttették az egyikről a másikra. Ha a termék várt megjelenése nem felel meg a beolvasott vonalkódnak, az önkiszolgáló pénztárgép manuális beavatkozást és ellenőrzést kér. 

 

Bruno Sirletti, a Fujitsu EMEIA-régió alelnöke és kiskereskedelmi és vendéglátóipari szegmensért felelős vezetője elmondta: „A Fujitsu az MI körüli felhajtáson túllépve valódi üzleti eredményeket ér el ezzel az ígéretes technológiával. A csalásmegelőző megoldás a párizsi MI-kiválóságközpont által fejlesztett első kereskedelmi alkalmazások egyike. Különösen aktuális ez a kérdés napjainkban az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok számára, hiszen náluk közel kétszerannyi visszaélés történik az önkiszolgáló pénztáraknál, mint a hagyományos rendszerben. Áttörő jelentőségű technológiánk azonban visszaszorítja ezt a csalási módot, mert rendkívül megnehezíti a rendszer kijátszását, ráadásul anélkül, hogy bármilyen kényelmetlenséget okozna a tisztességes vevőknek. Az önkiszolgáló pénztáraknál elkövetett csalások visszaszorításával az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok továbbléphetnek a pénztárosok nélkül is problémamentesen üzemelő szupermarket koncepciójának megvalósítása felé, és a maximumot hozhatják ki a beolvasásra használt rendszerekből.”

 

A Fujitsu arra számít, hogy az MI jövőbeni alkalmazása még hatékonyabbá teszi a kiskereskedelmi ellátási lánc működését. A vonalkódok a későbbiekben nem csupán az egyszerű SKU-adatokat, hanem jóval részletesebb információt fognak tartalmazni (pl. logisztikai adatokat és lejárati dátumokat). Az adatok kinyerésével és elemzésével a kiskereskedelmi cégek hatékonyabban követhetik az áru útját, lerövidíthetik az ellátási láncot, eredményesebbé tehetik az ellátási lánc működését, és csökkenthetik a romlott élelmiszercikkek miatt felmerülő veszteséget. 

 

Ár és piaci bevezetés

A Fujitsu megoldása már jelenleg is világszerte megvásárolható közvetlenül a Fujitsutól. Listaára régiótól, modelltől és konfigurációtól függ.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09