A Telenor és az ügyfelek együtt hatékonyan védekeztek a csalókkal szemben

forrás: Prím Online, 2019. január 29. 16:27

Az elmúlt hétvégén Wangiri-típusú csaláshullám csapott le a hazai mobil-előfizetőkre. A módszer lényege, hogy távoli országokból érkező hívásokkal megcsörgetnek magyarországi mobilszámokat, arra számítva, hogy a hívott fél visszahívja őket. A csalók a nemzetközi, akár emelt díjas hívások után gyűjtik be a pénzt. Hétvégén a Telenor hálózatán százezres nagyságrendben regisztráltak ilyen hívásokat, ám ügyfelei védelme érdekében a szolgáltató letiltotta ezeknek a számoknak a visszahívhatóságát.

A csalók véletlenszerűen, mobilszolgáltatótól függetlenül választják ki a hívott számokat, feltételezhetően automata rendszereket használva, tömegesen indítanak hívásokat, és egy csörgés után azonnal bontják a vonalat, így kevés az esély a hívások fogadására. A nem várt költség – a csalóknak bevétel – akkor keletkezik, ha ezeket a telefonszámokat visszahívják és sikeresen felépül az előfizető által kezdeményezett nemzetközi hívás. Fontos megjegyezni, hogy az EU-n belül tartózkodva a hívás fogadása nem okoz költséget az előfizetőknek.

 

A Wangiri csalók egyes esetekben a nagyobb bevétel érdekében tovább is fokozzák a módszert: visszahívás esetén egy automata fogadja a hívást, ám az továbbra is kicsöngés hangját játssza be a hívó félnek, aki emiatt hosszabban tartja a hívást. Hasonló megoldás, amikor a vonal megszakadását jelző, trillázó hangot játszanak be a csalók: ilyenkor a hívó fél azt feltételezi, hogy megszakadt a vonal, zsebre vágja a telefont, miközben azon a felépült nemzetközi hívás zajlik, akár hosszú perceken keresztül.

 

A hétvégi Wangiri hullámban 31 országból érkeztek a hívások összesen több mint ezer különböző külföldi telefonszámról. Az előfizetők tudatosságának és a Telenor gyors hálózati beavatkozásának köszönhetően a csalók kevés sikerrel jártak, a visszahívási arány pár százalék körül maradt, a hívások több mint 99%-a 1 percnél rövidebb ideig tartott. 

 

A Telenor azt javasolja minden hazai mobilozónak, hogy az ismeretlen külföldi számokat ne hívják vissza, szükség esetén pedig inkább egy SMS-sel győződjenek meg arról, hogy nem csalók célpontjává váltak-e. 

Mobilszolgáltatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05