A Leonardo da Vinci kiállítás bemutatja a virtuális valóság Mona Lisa-ját

forrás: Prím Online, 2019. október 29. 13:52

A HTC VIVE Arts részlegét az a megtiszteltetés érte, hogy a párizsi Louvre partnerének választotta a múzeum első virtuális valóság (VR) élménycsomagjának kidolgozásához, melynek címe „Mona Lisa: A szemüveg mögül”, és a kiállítás már 2019. október 24-től látogatható. Az élmény átélésének ezen új, és sokkal mélyebb módja lehetőséget ad a látogatóknak, hogy úgy lássák Leonardo da Vinci legismertebb mesterművét, ahogy eddig még soha. Az élmény a Louvre, da Vinci munkásságát áttekintő, korszakalkotó, visszatekintő kiállításán belül érhető el, valamint bárki részese lehet bárhonnan a nagyvilágból a VIVEPORT-on keresztül is.

 

A „Mona Lisa: A szemüveg mögül” kiállításon belül a látogatók egy teljesen új nézőponton keresztül tekinthetik meg a híres da Vinci festményt, egyben lehetőséget kapnak arra a virtuális térben, hogy a műalkotással való találkozás sokkal intenzívebb élményt adjon számukra. Ez az innovatív, interaktív találkozási lehetőség a Mona Lisa-val lehetővé teszi a múzeum számára, hogy da Vinci ikonikus mesterművét világszerte elérhetővé tegye, ráadásul egy teljesen új, eddig példa nélküli módon.

 

A HTC Vive Arts és az Emissive tisztelgése a művészet előtt

 

A hétperces élmény-látogatás kezdetén a látogató a Louvre Salle des États elnevezésű termében találja magát, amely a valóságban a Mona Lisa állandó „lakhelye” a múzeumon belül, a teljesen valósághű élményt pedig a VIVE legújabb VR eszköze, a VIVE Cosmos biztosítja. Kiindulási helyzetben a látogató ott találja magát egy sereg másik látogatóval együtt a múzeum galériájában, a festmény előtt. 

 

 

Mint egy valódi látogatósereg része, a látogatónak sorba kell állnia, hogy elég közel kerülhessen a festményhez, amelyről ekkor lekerül a védőüveg és a keret. Így a szemlélődő közvetlen a mesterművel találja szemben magát, megtekintheti a híres olajfestmény minden apró, élénk részletét, láthatja a festékrétegen átütő fa panel textúráját is, ráadásul még a festmény mögé is benézhet, így a fa panel hátulján megláthatja annak a javításnak a nyomát, amely a restauráláskor keletkezett. 

 

Az élmény a virtuális valóságban mozgó képi elemeket, hangokat és interaktív design-t kombinál, ezzel húzza át teljesen a látogatót da Vinci világába, de az ikonikus műalkotás infravörös feltérképezésén keresztül megmutatja azt is, hogy mit rejtegethet még a képen szereplő modell. 

 

 

A látogatót nem csak térben, hanem időben is végig vezeti az élmény, így az is kiderül, hogyan készült eredetileg a festmény, és hogyan változott az elmúlt 500 évben. A virtuális vezetést kísérő narratív szöveg számos apró részletet fed fel a modellről magáról és a ruházatáról is, ezzel oszlatva el számos mítoszt a híres Mona Lisa-ról.

 

A „Mona Lisa: A szemüveg mögül” kiállítás azt is bemutatja, hogyan használta da Vinci a Sfumato technikát, mely a kontúrokat feloldva kerüli a lágy és éles részleteket, észrevétlenül vezet át a sötét árnyalatokból a világos árnyalatokba, vagy vissza. A látogató egy bemutatón keresztül megtekintheti, hogyan készül a da Vinci-féle Sfumato, azaz hogyan tudja egy kis füst-hatás kitölteni a teret és egyben lágyítani a fényeket. A VR élményen keresztül megtekinthetjük a da Vinci által a modell háta mögé eredetileg festett háttér rejtett részleteit is.

 

 

A „Mona Lisa: A szemüveg mögül” kiállítás rámutat annak fontosságára, hogy a múzeumok gyűjteményeit új módokon is elérhetővé lehet tenni a látogatók számára, új perspektívát ad azon intézményeknek, akik támogatják a fejlesztéseket, és beépítik ezeket a kiállítási programjaikba annak érdekében, hogy minél szélesebb körben érjenek el látogatókat akár házon belül, vagy kívül.

 

Az élmény kiterjesztett, otthoni verziója már a széles publikum számára is elérhető, méghozzá a HTC korlátlan VR előfizetési szolgáltatásán, a VIVEPORT Infinity-n keresztül, ez mellett a fő online VR platformokon is megtalálható, beleértve az Andoid és iOS mobil VR-t is. Továbbá a tartalom megtekintői virtuális sétát tehetnek a múzeumban, így a szélesebb közönség számára is elérhetővé válik, hogy kipróbálhassa, milyen érzés a Louvre-ba ellátogatni. A virtuális élmény kezdetén a látogató az ikonikus piramison keresztül éri el a Grand Galerie virtuális termét, és megtekintheti a Louvre összes da Vinci festményét a VR gyűjteményen keresztül.   

 

Ez az egyedülálló és jelentős virtuális valóság élmény a Louvre, a HTC és az Emissive VR produkciós stúdió összefogásából, és jóvoltából jött létre.

 

Dominique de Font-Réaulx, a Louvre kulturális programigazgatója : „A Louvre egyik fő küldetése, hogy új utakat találjon és biztosítson a széles publikum számára a múzeumunk birtokában lévő művészeti alkotások megtekintésére, és megcsodálására. A HTC Vive Art részleggel kötött partnerségünk egy csodálatos lehetőség arra, hogy először nyújtsunk virtuális élményt a látogatóink számára. A Mona Lisa VR élmény fejlesztésében való közvetlen közreműködésünkkel lehetőség nyílt arra, hogy a Louvre-ban összegyűjt tudást és tapasztalatot ötvözzük a digitális kreativitással, ebből pedig minden látogató csak profitálhat.”

 

Victoria Chang, a HTC Vive Arts részlegének igazgatója: “A VIVE Arts nagyon büszke arra, hogy a Louvre bennünket választott az első virtuális valóság élménycsomagjának, a „Mona Lisa: A szemüveg mögül” kiállításnak a kidolgozásához. Da Vinci egy rendkívül kreatív és nagy gondolkodó volt, aki a művészetek és a technológia terén is óriási fejlesztéseket vitt végbe. A virtuális valóság eredendően egy olyan komplex médium, amely lehetővé teszi a kreatív résztvevők számára, hogy a korábban egymástól teljesen elkülönítettnek vélt területek közötti határokat elmosva szabadon alkothassanak. Reméljük, hogy a Louvre látogatói számára még gazdagabbá tehetjük az élményt azzal, hogy a virtuális valóságon keresztül ismerkedhetnek meg egy híres műalkotás történetével, így a művel a részleteket jobban kihangsúlyozva, eddig egyedülálló módon kerülhetnek közvetlen közelségbe. Óriási megtiszteltetés, hogy mi támogathatjuk a Louvre-t abban a küldetésében, amely a gyűjteményei széleskörű elérését célozza, korábban még nem alkalmazott módokon. Reméljük, minél több ember a részese lehet majd azoknak az élményeknek, amelyeket ez a világhírű intézmény nyújtani tud.”

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az LG új tévéivel sosem látott megoldások költöznek a nappaliba

Ha azt gondoltuk volna, hogy a tévék már nem képesek tovább fejlődni, hát tévedtünk. Mesterséges intelligencia, elképesztő grafikus teljesítmény és kábelmentes kialakítás – az LG legújabb televíziói számos felhasználási lehetőséget és minden eddiginél lenyűgözőbb vizuális élményt kínálnak.

2024. április 16. 19:47

Már 250 SafeCross okoszebra védi a magyar gyalogosok biztonságát

2024. április 13-án, Debrecenben ünnepélyes családi rendezvényen adta át a Pearl Enterprises Kft. az általa fejlesztett 250. SafeCross okoszebrát.

2024. április 16. 18:10

Doom-klón és új játékok jelentek meg a HomeLAB-3-asra

A Neumann Társaság HCC szakosztályának pályázatán a több mint negyven évvel ezelőtt megjelent, házilag összeszerelhető magyar Homelab-3 hobbikomputerre készültek jóval későbbi vagy világszerte elterjedtebb számítógépekről ismert játékok, így például a Doom vagy a Wizard of Wor klónjai. A programozás fejlődését szemlélteti, hogy lelkes kóderek több generációval újabb platformok játékait tudták sikeresen adaptálni az ősgépre, csúcsra járatva annak képességeit.

2024. április 16. 16:36

Európában csökkent, Magyarországon változatlan a tévénézésre fordított idő

A televíziózás továbbra is meghatározó napi szabadidős tevékenység hazánkban annak ellenére, hogy Európa legtöbb országában, de a világ számos táján is csökken a televízió népszerűsége. A Föld népessége napi szinten 2 óra 25 percet tévézik. Az európaiak majdnem egy órával többet, átlagosan 3 óra 22 percet, míg mi, magyarok az ezredforduló óta töretlenül legalább négy órát ülünk a televízió képernyője előtt egy átlagos napon – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss elemzéséből.

2024. április 16. 14:55

A Stanford Egyetem professzora szerint példaértékű a Széchenyi-egyetem és az ipar együttműködése

Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert, az amerikai Stanford Egyetem Hoover Intézetének professzora, aki az ellátási láncok biztonságossá tételéről tartott telt házas előadást a Győri Innovációs Parkban április 9-én. A kutató szerint az intézmény példaértékűen működik együtt az ipari szereplőkkel, segítve a hallgatók gyakorlatorientált képzését.

2024. április 16. 13:14

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09