A mozgássérült fiú az ABB segítségével követheti az elektromos versenyautózásról szőtt álmait

forrás: Prím Online, 2019. december 16. 11:50

A 10 éves Maksymilian Młodawskinak, az autóversenyzés megszállott rajongójának az volt a dédelgetett álma, hogy egy nagyteljesítményű, elektromos hajtású járművet tudjon vezetni. Az izomsorvadás miatt elektromos kerekesszékhez kötött Maks számára azonban álmának beteljesülése mindig nagyon távolinak tűnt.   

Most azonban, köszönhetően a Varsói Műszaki Egyetem hallgatói által megvalósított projektnek, valamint az ABB támogatásának, Maks egy könnyű és gyors, teljes mértékben az ő igényeire átalakított elektromos járművet vezethet.   

 

Az e-MaksPower névre keresztelt jármű súlya csupán 110 kg, így közel tízszer könnyebb, mint egy kisméretű elektromos autó. A kemény felfüggesztéssel és aerodinamikus karosszériával épített járművet ugyanolyan dinamikai hatásfokot szolgáló elvek szerinti tervezték, mint az igazi versenyautókat.   

 

Amíg a hagyományos járművet kormánykerékkel és pedálokkal irányítják, addig az e-MaksPower kormányzására, gyorsítására és fékezésére egyetlen botkormány szolgál, amely inkább a számítógépes játékok joystickjére hasonlít. A megoldásnak köszönhetően Maks csuklómozdulatokkal irányíthatja az autót.   

 

Az e-MaksPower ötlete akkor született, amikor Maks és édesapja, Michał Młodawski ellátogattak a lengyelországi Népstadionban rendezett „tudományos piknikre”, ahol megnézték a Varsói Műszaki Egyetem hallgatói által kiállított elektromos hajtású versenyautót. A Maksszal és édesapjával folytatott beszélgetést követően az e-versenyautót megépítő hallgatók úgy döntöttek, hogy egy olyan autót fejlesztenek ki, amelyet Maks vezetési képességei szerint alakítanak ki.  A hallgatók felvették a kapcsolatot az ABB-vel is, és segítséget kértek az ötlet valóra váltásához.   

 

„A nagy kihívást az jelentette, hogy a jármű irányítórendszerét Marks csuklójának mozgásteréhez igazítsák”, mondta Łukasz Krawczuk vel Walczuk, a Varsói Műszaki Egyetemen dolgozó projektmenedzser. „A járművet úgy kellett megterveznünk, hogy a kimeneti jelet csak a hajtást, kormányzást és fékezést vezérlő botkormány generálhatja.”    

 

 

A Varsói Műszaki Egyetem tudományos klubjának számos, díjakkal kitüntetett hallgatója dolgozott együtt a projekten és segítette a munka sikerét robotikai, elektromobilitási és aerodinamikai szakértelmével.  

 

A Varsói Műszaki Egyetem oktatói jelentős szakmai segítséget nyújtottak a projekthez. Külön meg kell említeni Dr. Piotr Biczelt, aki az akkumulátorokkal, a töltéssel, valamint a villamos és biztonsági rendszerekkel kapcsolatos ismereteivel járult hozzá a projekt sikeréhez. A projektet az intelligens mobilitás szakértőjének számító ABB is támogatta, amely több mint egy évtizednyi tapasztalattal rendelkezik az e-mobilitási infrastruktúra fejlesztése, telepítése és karbantartása terén, és küldetésének tekinti a zéró kibocsátási szint elérését.   

 

A járművet a Varsói Műszaki Egyetem múlt heti rendezvényén, a projektben résztvevő partnerek képviselői jelenlétében adták át boldog tulajdonosnak, Maksnak.  

 

Katarzyna Sobótka-Demianowska, az ABB lengyelországi e-mobilitási üzletágának vezetője így nyilatkozott: „Az ilyen projekteknek köszönhetően az elektromobilitás a közlekedési korlátok lebontásával új távlatokat nyit, és befogadóbb társadalmat teremt. A kezdeményezés oktatási célokat szolgál, de fontos kihangsúlyozni, hogy társadalmi felelősségvállalási szempontja is van.”    

 

Łukasz Krawczuk vel Walczuk így folytatta: „Azon túl, hogy az ABB pénzügyi támogatást nyújtott a projekthez, a vállalattól szakmai segítséget kértünk ahhoz is, hogy miként építsük be úgy az egyes alkatrészeket, hogy a jármű a jövőben kompatibilis legyen az ABB Wallbox fali töltőjével. Az értékes pénzügyi erőforrások mellett az ABB jelentős szakmai támogatására is számíthattunk.”  

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Fényes jövő vár idén az adatközponti szektorra

Saját átalakulási folyamaton megy keresztül az adatközpontok piaca, amely magába foglalja a legmodernebb technológiák használatát a műveletek és az erőforrások elosztásának optimalizálása, valamint a biztonsági protokollok javítása érdekében. 

2024. március 28. 19:05

Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program

A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.

2024. március 28. 11:50

Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban

Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.

2024. március 28. 10:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05