Hogyan ne stresszeljük le a gyerekeket a nyelvvizsgával?

forrás: Prím Online, 2020. február 17. 17:44

A British Council évek óta végzi 7-12 éves gyerekek nyelvvizsgáztatását – idén a Cambridge-i Egyetem világszerte sikeres nyelvvizsgái már a Funside School Gellért téri délutáni iskolájában is elérhetővé válnak. Vajon van értelme ekkora gyerekeket vizsgára vinni? Egy friss, átfogó felmérés alapján a szülők harmada szerint a gyerekének esélye sem lett volna arra, hogy bekerüljön most a felsőoktatásba, ha mégis nyelvvizsgához kötik a felvételit – azaz úgy tűnik a nyelvvizsgarutin megszerzését nem lehet elég korán elkezdeni. 

A Magyar Hang 2019-es felmérése szerint a szülők 36 százaléka különórákat vesz igénybe, hogy gyerekük jól teljesítsen a nyelvből és sikeres nyelvvizsgát tudjon tenni. A Funside School délutáni iskola vállalása, hogy az angolt, mint idegen nyelvet a gyerekekhez közelebb vigye.  Az iskola angoltanárai rendszeresen felmérik a szülők igényeit azzal kapcsolatban, hogy mi a nyelvtanulás célja ebben a korban. A távlati cél mindenkinél a nyelvvizsga, a közelebbi célként pedig a leggyakrabban azt említik, hogy szeresse meg a gyerek a nyelvet és merjen megszólalni angolul. Mivel a vizsgaszituáció legtöbb gyerek számára stresszhelyzet, ezért nagy előnyt jelent számukra, ha ismerős, barátságos környezetben kerül sor az első ilyen jellegű megmérettetésre. A Funside School Gellért téri iskolája 2020-tól már hivatalos nyelvvizsgahely. 

 

Funside School

 

Mi kell a sikeres nyelvvizsgához?

Az idegen nyelv sokak számára egy gát a kommunikációban. A nyelvtanulás célja, hogy ezt a gátat egy kommunikációs lehetőséggé formálja. Az idegennyelv-tanítás során ezért nagyon nagy hangsúlyt kap a környezet, a módszertan és a benne szereplő személyek. Mindezek együttese biztosítja azt az ideális közeget, ahol az idegen nyelv már nem ijesztő, hanem valami izgalmasan vonzó új lehetőség. A nyelvtanulás egy fontos állomása a nyelvvizsga, amely visszajelzés és mérföldkő a nyelv elsajátításának folyamatában. Bár sokan ijesztőnek élik meg, amikor számot kell adniuk tudásukról, a gyereknyelvvizsgák éppen azért jók, mert tapasztalatot adnak a vizsgaszituációról, segítenek kialakítani a rutint, amely szükséges és hasznos minden közép- és felsőoktatásban továbbtanulni vágyó diák számára. Vajon mi kell ahhoz, hogy a ma általános iskolás generáció a középiskola végére eljusson a nyelvvizsgáig? 

  • Kiscsoportos oktatás: a beszédcentrikusság, illetve a személyre szabottság csakis így tud megvalósulni – a Funside School délutáni iskola alapítója, Kittka András szerint ezért választja sok szülő a különórákat: ott a gyerekek kiscsoportban, igények alapján tanulhatják a nyelvet, ezért sokkal hatékonyabb lesz az oktatás.
  • Hatékony, egyben gyerekközpontú oktatási módszerek: ha a nyelvórákon több idő és energia jut a szóbeli és az írásbeli kommunikációra és ha mindezt a gyerekek élvezik is, akkor a tanulás sokkal gördülékenyebb, fesztelenebb és közben eredményesebb lesz. A Funside 9 pontos pedagógiai módszertana olyan elemeket tartalmaz, melyekkel 21. századi igényeknek megfelelően lehet oktatni: ide tartozik többek között az élményalapú oktatás, a pozitív megerősítés és visszajelzés, a 21. századi készségek elsajátítása és a saját fejlesztésű tananyagok alkalmazása.
  • Tudásszintnek megfelelő képzés: „A szintek szerinti alaposabb bontást jellemzően a különórák, a délutáni iskolák tudják megadni, ezáltal hatékonyabbá téve a nyelvvel való ismerkedést” – mondta Kittka András, aki úgy gondolja a gyerekeknek nyelvvizsgát tenni mindenképpen hasznos és motiváló visszajelzés, mely megerősítheti a gyerekben és a szülőben, hogy a játékos, gyerekbarát módszer eredménye az angol nyelv alapjainak szilárd lerakása – erre építkezve könnyedén teljesíthetők a későbbi nyelvvizsgák is.

 

Felesleges stressz-e a nyelvvizsga?

Sok szülőben felmerülhet a kérdés, hogy van-e értelme 7-12 éveseket nyelvvizsgázni küldeni. A Funside School szakértői szerint egyértelműen igen, mégpedig a következő okok miatt:

  • visszajelzés: a gyereknyelvvizsgák három szinten zajlanak (Cambridge Assessment English: Pre A1 Starters, A1 Movers és A2 Flyers), a vizsga részei hasonlóan a felnőttek nyelvvizsgáihoz, olvasás, írás és szóbeli és szövegértés részekből állnak. A 7-12 éves gyerekek számára kidolgozott vizsgák értékelése gyerekbarát módon, az erősségekre koncentrálva történik, megszilárdítva a gyerekekben az angol nyelv iránti elkötelezettséget és egyértelműen sikerélményt nyújtva a további tanulás motivációjaként, miközben visszajelzést ad arról, hogy már mit értek már el. 
  • vizsgarutin megszerzése: talán korainak tűnik, de sok gyerek 10 évesen már középiskolai felvételit ír, így nem árthat mielőbb megismerkedni a vizsgázás mibenlétével – lehetőség szerint először annak egy barátságos, kedves változatával
  • ismerős környezet: a gyereknyelvvizsgák kihelyezve, akár a tanulás helyszínén is letehetők, azaz a gyerekek számára ismert, biztonságos környezetben zajlanak, nem idegen környezetben kell a vizsgahelyzetben helytállni. 

Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Stanford Egyetem professzora szerint példaértékű a Széchenyi-egyetem és az ipar együttműködése

Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert, az amerikai Stanford Egyetem Hoover Intézetének professzora, aki az ellátási láncok biztonságossá tételéről tartott telt házas előadást a Győri Innovációs Parkban április 9-én. A kutató szerint az intézmény példaértékűen működik együtt az ipari szereplőkkel, segítve a hallgatók gyakorlatorientált képzését.

2024. április 16. 13:14

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09