A mesterséges intelligencia öt év alatt 10 milliárd euró bevételkiesést okozhat a zenei alkotóknak

forrás: Prím Online, 2024. december 5. 13:16

Elkészült az első tanulmány, amely globális szinten méri fel, hogy mik lehetnek a generatív MI gazdasági hatásai a zenei és az audiovizuális területen. Ha a jelenlegi jogi szabályozás megmarad, akkor az alkotók nem fognak profitálni a generatív MI forradalmából.

2028-ig a zenei alkotók jövedelméből 10 milliárd euró kiesést okozhat a generatív mesterséges intelligencia; öt év múlva ez az MI nélküli szcenárióhoz képest 24%-os visszaesés; az audiovizuális alkotók 12 milliárd euró jövedelemtől eshetnek el öt év alatt – ezek a CISAC által megrendelt kutatás fő eredményei.

 

A 116 ország 227 közös jogkezelőjét összefogó, több mint négymillió alkotót képviselő CISAC által megrendelt tanulmány az első, amely globális szinten vizsgálja meg a mesterséges intelligencia potenciális gazdasági hatásait. A PMP Strategy piackutató több mint negyven szakértői interjúra és kvantitatív számításokra támaszkodva készítette az elemzést.

 

Mindezek a számok arra a forgatókönyvre vonatkoznak, ha a generatív mesterséges intelligencia szabályozása nem változik érdemben. Bár világszerte számos kezdeményezésről tudunk (az Európai Unió a világon elsőként elfogadott egy rendeletet az MI szabályozásáról), a jogi keretek jelenleg alakulóban vannak és korántsem egységesek. „A generatív mesterséges intelligencia nagyszerű új lehetőségeket biztosíthat az alkotók számára – de megvan benne a potenciál arra is, hogy hatalmas károkat okozzon az alkotók karrierjében, megélhetésében. Az, hogy melyik forgatókönyv valósul meg, nagyrészt a jogalkotókon múlik” – fogalmazott a CISAC elnöke, Björn Ulvaeus.

 

Zene: öt év alatt 10 milliárd euró bevételkiesés az alkotóknak, 8 milliárd bevétel az MI szolgáltatóknak

 

A zene területén szakértői interjúkra támaszkodva a PMP Strategy négy fő területet azonosított, amelyekre a generatív MI a legnagyobb hatást fogja gyakorolni.

 

– Már most sikeresek és ismertek azok a szolgáltatások, amelyekkel a felhasználók zenéket írathatnak szöveges promptokkal, ezeket megoszthatják egymással.

 

– Várható az is, hogy erre szakosodott cégek árasztják el a stream szolgáltatók katalógusát MI-vel generált zenékkel; főként a relaxációt, tanulást, fókuszálást, elalvást stb. segítő playlisteket. Sokak szerint várható az is, hogy maguk a szolgáltatók is készítenek ilyen zenéket, amelyeket általános és személyre szabott playlistek segítségével juttatnak el a hallgatókhoz (amennyiben továbbra is megmarad az a jogi keret, amelyben ezek költséghatékonyabbak a szolgáltatók számára). Az elemzés szerint 2028-ra várhatóan a stream platformok bevételének 20%-a származik majd MI-vel generált zenéből.

 

– A háttérzenében egyre nagyobb teret kap az MI, legyen szó olyan hagyományos felhasználásokról, mint az üzlethelyiségekben megszólaló vagy a filmekben, reklámokban hallható háttérzene; vagy éppen az olyan újabb területekről, mint a közösségi médiába a felhasználók által feltöltött videók. Mivel ezeken a területeken a felhasználók számára az MI a költségek gyors lefaragását ígéri, a PMP Strategy előrejelzése szerint öt év múlva az ún. könyvtárzene (háttérzenei célra optimalizált, előre megírt funkcionális zene) bevételeinek 60%-a már mesterséges intelligenciával készült zenékhez lesz köthető.

 

– Kisebb mértékben, de várható az MI előretörése a filmekben, reklámokban akkor is, amikor a zene a figyelem középpontjában van; ez inkább az alacsony költségvetésű produkciók esetén valószínű.

 

Freepik

 

Ezekre a felhasználásokra a PMP Strategy becsléseket készített, amelyek eredménye az, hogy öt év múlva, 2028-ban az MI-vel generált zene piaci értéke 16 milliárd euró lesz; összesítve öt év alatt 40 milliárd euróval számoltak.

 

A zenei alkotók számára ez évenként növekvő bevételkiesést jelent, főleg a digitális, a televíziós és rádiós, valamint a háttérzenei jogdíjakban. Egy MI nélküli szcenárióval összehasonlítva ez öt év alatt összesítve 10 milliárd euró kiesés; 2028-ban a jövedelmük 24%-át fenyegeti az MI, vagyis 4 milliárd eurót.

 

Másfelől az MI szolgáltatók bevétele várhatóan évenként megduplázódik (a 2023-as 100 millió euróról indulva), és 2028-ra elérheti a 4 milliárd eurót; összesítve öt év alatt 8 milliárd euró lehet. Fontos ehhez hozzátenni, hogy azokat a modelleket, amelyek segítségével ezt elérhetik, a legtöbb esetben jogvédett zenékkel tanítják be, a jogtulajdonosok engedélye és kompenzációja nélkül.

 

Az elemzés összegzése megállapítja, hogy ha nem változik a jogi környezet, akkor az alkotók nem fognak profitálni a generatív MI forradalmából, és két fonton is veszteségek fenyegetik őket: a jogvédett műveik kompenzáció nélküli felhasználásában (a modellek betanítása), az emberi alkotók által írt zenék lecserélése MI-vel generált, költséghatékonyabb zenékkel (kannibalizálás).

 

Audiovizuáls művek: öt év alatt 12 milliárd euró bevételkiesés az alkotóknak, 13 milliárd bevétel az MI szolgáltatóknak

 

Még nagyobb bevételkiesésre számíthatnak azok, akik az audiovizuális területen dolgoznak. A szakértők itt a következő négy területet azonosították, ahol a generatív MI a legnagyobb hatást fejtheti ki:

 

– Teljes audiovizuális művek létrehozása MI-vel: ezek feltehetően leginkább a közösségi oldalakon fognak terjedni, de bizonyos területeken – pl. rajzfilmek, reklámok – akár a televíziókba vagy a videostream platformokra is bekerülhetnek.

 

– MI-vel segített rendezői munkák: bizonyos feladatok kiváltása MI-vel csökkenti a produkció költségeit.

 

– Szinkronizálás, feliratozás: a mesterséges intelligencia által előállított fordítások egyre „emberibbek” lesznek, az ezen a területen dolgozók jövedelmét minden másnál jobban fenyegeti az MI (öt éven belül akár több mint felét).

 

– Forgatókönyvírás: egyes feladatok költséghatékony automatizálása a forgatókönyvírók jövedelmének 20%-át fenyegeti.

 

A PMP Strategy számításai szerint az MI-vel generált audiovizuális művek piaci értéke 2028-ra elérheti a 48 milliárd eurót. Öt év múlva – az MI nélküli szcenárióval összehasonlítva – az audiovizuális alkotók jövedelmük 21%-át veszíthetik el (mint láttuk, területenként más-más mértékben); öt év alatt az összesített veszteség 12 milliárd euró lehet. Az elemzés szerint az audiovizuális területen működő MI szolgáltatások bevételei is rendkívül gyorsan nőnek (bár kicsit lassabban, mint a zenében: évi átlag 85%-kal), így 2028-ra elérhetik az évi 5 milliárd eurót, összesítve öt év alatt a 13 milliárd eurót.

 

Az Artisjus szakértőinek javaslatai a témában: Mesterséges intelligencia a zeneiparban – az öt legfontosabb állítás az Artisjus javaslatából

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Elérkezett a pillanat – December 14-én érkezik a The Last Three!

Két év intenzív (kb 3000-óra) fejlesztés után, örömmel jelentem be, hogy a The Last Three, a 2.5D indie platformer, 2024. december 14-én Epic Games Store exkluzívjaként elérhető lesz az Epic Games Store-ban. Ez a játék nem akar többet mutatni, mint ami: egy nehéz de érzelmes kaland, amely egy apa és fia küzdelmét meséli el egy pusztuló világban. De ha valaha is érezted, hogy valakiért bármit megtennél, akkor talán ez a játék neked szól.

2024. december 13. 20:23

K&H: Hogyan költenek a magyarok e-sportra?

Az e-sport népszerűsége továbbra is töretlen, emellett gazdasági hatása is rendkívül jelentős. A hazai e-sport-piac becsült éves forgalma eléri a 80 milliárd forintot, amelybe beletartoznak a hardver- és perifériavásárlások, a videojátékok beszerzése, a játékon belüli tranzakciók, valamint az előfizetések és kapcsolódó termékek költései is. A K&H e-sport kutatásából kiderül, hogy szívesen költenek e-sporthoz köthető eszközökre a magyarok. Az ünnepek közeledtével emelkedhet a videojátékozáshoz köthető felszerelések vásárlásának volumene.

2024. december 13. 19:44

20 millió eurós kötvénykibocsátás támogatja az AutoWallis Csoport nemzetközi terjeszkedését

Kedvező feltételekkel bocsátott ki zárt körben 20 millió euró összegű kötvényt az AutoWallis Csoport, mely hozzájárul ahhoz, hogy a vállalat tovább erősítse meghatározó régiós autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatói pozícióját. A forrásbevonás célja a 16 országban jelen lévő AutoWallis további nemzetközi terjeszkedésének, akvizícióinak finanszírozása.

2024. december 13. 18:15

Precízebb diagnosztika, biztonságos önvezető járművek

Minden eddiginél gyorsabb és pontosabb méréseket végző szenzorok tesztelésében vesznek részt a Debreceni Egyetem szakemberei. A CERN-nel való együttműködés keretében olyan speciális detektorok összeállítása a cél, melyekkel az orvosi képalkotás, a gyógyítás, valamint a távvezérlés is sokkal precízebben végezhető a jövőben. A kutatást a HU-rizont program támogatja.

2024. december 13. 16:39

Megnyílnak az XR végtelen lehetőségei a Galaxy AI-jal!

A Samsung és a Google együttműködése új korszakot nyit a kibővített valóság (XR) világában. A „Project Moohan” kódnevű Android XR-headset* természetes, multimodális interakciókat és személyre szabott AI-asszisztens élményt kínál. A fejlesztés célja, hogy átlépje a fizikai határokat, és páratlan lehetőségeket biztosítson a felhasználóknak, hogy újszerűen ismerjék meg a világot és annak történéseit.

2024. december 13. 14:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32

Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről

2024. december 6. 18:14

Változások a Magyar Telekom felsővezetésében

2024. december 4. 13:04