Honnan tájékozódnak a fiatalok?
Az első helyen még mindig a TV áll
Meglepő, hogy az egyre növekvő internet- és okostelefonpenetráció ellenére a fiatalok többsége még mindig a TV-ből szerez tudomást a világban történtekről. Bár a nyomtatott sajtó visszaszorulása egyre nagyobb – még a rádióhallgatás is megelőzi –, az internetnek még nem sikerült felkúsznia az első helyre - derült ki az Ipsos felméréséből.
A fiatalok (15-25 év közötti korosztály) több mint fele, 67%-a tájékozódik a TV-ből, az internet csak ezután következik. Bár a többség – 10-ből 6 – itt is szeret utánajárni a dolgoknak, 9%-uk pedig okostelefonon teszi ezt. A rádióhallgatás a korosztály 17%-ának jelent elsődleges hírforrást, míg a nyomtatott sajtó csupán 10%számára. A legmegdöbbentőbb adat azonban az, hogy a fiatalok 13%-a egyáltalán nem tájékozódik a világban.
A rendszeresség tekintetében csupán 1/3-ukról mondható el, hogy napi szinten követik az aktuális eseményeket, további 1/3-uk pedig hetente több alkalommal olvas híreket. A legaktívabbak ezen a téren a budapestiek, akik közül minden második naponta, akár több alkalommal is olvas híreket.
Általában a bulvárhírek kötik le figyelmüket, és a politikai-gazdasági események legkevésbé. Bár ez a korosztály vizsgálatában inkább a 15-19 évesekre jellemző leginkább, az idősebbek sokkal érdeklődőbb ezen a téren – kétszer annyira. És az iskolai végzettség is sokat számít: a felmérés szerint a 8 általános iskolai osztályt végzettek 28%-a, a szakmunkásképzőbe járók 33%-a, a gimnáziumi érettségivel rendelkezők 36%-a, a felsőfokú tanulmányokat folytatóknak pedig a 38%-a olvas a frissen történtekről.
A 20-25 éves korosztály többet olvas sportról, kultúráról, életmódról és tudományos hírekről. Bár az átlag azt mutatja, a legkevésbé a gazdaság és politika érdekli őket, a fővárosi fiatalok e téren is érdeklődőbbnek mutatkoznak. Míg vidéken inkább a sport emelkedik ki a sorból.
A női és férfi különbségek – azt hiszem – senkinek nem okoznak meglepetést: a nők kiélezettebben figyelnek a bulvárvilágban és kultúrában történtekre, míg a férfiakat a sport köti le jobban.
Az Origo és az Index messze listavezető a korosztály körében: az előbbit 63%-uk, utóbbit pedig 43%-uk látogatja rendszeresen. A hirado.hu csupán minden tízedik, míg a metropol.hu-t és a hirszerzo.hu-t nagyjából fele ennyien olvassák.
A két nagy hírportál között nem és kor szerinti különbségek is akadnak: míg az Origot főként a nők és a fiatalabbak, addig az Indexet inkább a férfiak és az idősebb (20-25 éves) korosztály követi. Az idegen nyelvű hírportálokat mindössze 3% olvas.
A közösségi média jelentős szerepet játszik a tájékozódásban: 10-ből 4 fiatal a híreket a Facebookon is olvassa. A barátok szerepe is jelentős: a megkérdezettek 1/3-a az általuk linkelt, lájkolt híreket olvassa.
És mennyit is szánnak idejükből arra, hogy tájékozódjanak? Átlagosan idejük 20-30%-át, ez minden második fiatalra jellemző. A másik tábor mindössze 10%-ot áldoz erre.
Az Ipsos kutatását az elmúlt három hónapban készítette, 550, 15-25 év közötti fiatal személyes megkérdezésével.
Kapcsolódó cikkek
- Az iPhone 5 ötödik az elégedettségi listán
- Mi ösztönzi az online követőket?
- Az amerikai felnőttek többet SMS-eznek vezetés közben
- Nem vagyunk őszinték a neten
- Mire használjuk mobilunkat telefonáláson kívül?
- Egyre több amerikai tinédzsernek van okostelefonja
- ProgDVB 6.92.1
- Internet akkor és most - 10 év távlatából
- A neten tájékozódnak a nők randi előtt
- Mit hoz az internetjövő Magyarországnak?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
TECHXPO 2024: Már közel 360 ezren töltötték le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást
Megnyitotta kapuit a TECHXPO 2024, Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója Budapesten. A négynapos rendezvény fajsúlyos nemzetközi konferenciaprogrammal indult, melynek nyitóelőadását Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter tartotta a Digitális Állampolgárság témájában. Előadott még a konferencián többek között Gerd Leonhard, a világ TOP 10 jövőkutatóinak egyike, Hong-Eng Koh, a Huawei Technologies globális közszolgálati iparági vezető kutatója, illetve Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója is.
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.