A marketing motorizálja a gazdaságot
Minden, az ágazatban létrejövő 1000 forint bruttó hozzáadott érték további 860 forinttal járul hozzá a nemzetgazdasági összteljesítményhez. Minden, az ágazatban dolgozó 100 munkavállaló tevékenysége további 111 munkahelyet teremt a gazdaság egészében.
Hiánypótló ágazati tanulmányt készített a 30 éves Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) a Századvég Gazdaságkutató Zrt.-vel, amely bemutatja a marketing szerepét és értékteremtését, nemzetgazdasági súlyát, valamint a kreatíviparral való kapcsolatát. Külön kitér a marketing gazdasági újraindításban betöltött szerepére is. A marketing nemzetgazdaságban betöltött multiplikátor hatásain túl a tanulmány kimutatta azt is, hogy az ágazatban a hatékonyság minden vállalatméret esetében meghaladja a nemzetgazdasági átlagot, valamint aláhúzza a marketing innovációban betöltött megkerülhetetlen szerepét.
Még ma is gyakran szembesülünk azzal, hogy a marketinget a reklámozással, a reklámmal azonosítják, holott az ennél sokkal többet jelent. A marketing értékteremtő szerepe éppen abban ölt leginkább testet, hogy az a terméket, szolgáltatást a teljes életszakaszán végigkíséri – annak fejlesztésétől kezdve a stratégiájának kialakításán és az arculat megtervezésén, implementálásán túl egészen az eladás ösztönzéséig, illetve az azt követően nyújtott szolgáltatásokig – hangsúlyozza Hinora Ferenc, az MMSZ elnöke. A Magyar Marketing Szövetség mindig is elkötelezett volt a marketing értékteremtő képességének hirdetésében, az idei évben ugyanakkor még inkább felelősségének érezte megmutatni azt, hogy a marketing legfontosabb feladata a gazdaság motorizálása. A koronavírus-járvány kirobbanásakor a Szövetség és partnerügynöksége, a Positive Adamsky a #mostnincsmegallas videókampányban, már bemutatta a marketing szerepének kiemelt jelentőségét 235 percnyi videóanyagon keresztül, amelyet mindezidáig közel 10 000 egyedi látogató tekintett meg.
A most nyilvánosságra hozott Marketing Indikátor című tanulmány három kiemelt célcsoport számára készült. A célcsoportok egyikét a gazdaságpolitikai, kormányzati döntéshozók jelentik, akik számára a tanulmány megállapításai érzékelhetővé teszik, hogy a nemzetgazdasági kihívások megoldásában hol számíthatnak a marketingágazat aktív támogatására.
A második célcsoportot az üzleti döntéshozók alkotják, akik számára a tanulmány azt bizonyítja, hogy a marketing a vállalkozások elemi szintjén is a növekedést szolgálja – tehát a marketing nem más, mint befektetés a jövőbe. Míg a tanulmány harmadik célcsoportja természetszerűen a szakmát művelők igen heterogén tábora, akik a kutatás eredményei kapcsán abban a meggyőződésükben erősödhetnek meg, hogy mindennapi munkájuk értékteremtő módon járul hozzá saját vállalkozásuk, munkaadójuk cége és aggregált módon az egész nemzetgazdaság teljesítményéhez.
A tanulmány megerősíti, hogy a marketingágazat – hasonlóan a kreatíviparhoz – horizontális módon, értékláncalapú szereplőként kapcsolódik a gazdaságot alkotó hagyományos szektorok mindegyikéhez. Ami a saját gazdasági lenyomatát illeti: 2018-ban 402,4 milliárd forint bruttó hozzáadott érték előállításában vett részt, és a tovagyűrűző hatásokat is figyelembe véve közel 28 ezer fő részére biztosított munkahelyet. A közvetett hatások esetében a szektor összesen 137,4 milliárd forinttal járult hozzá a költségvetési bevételekhez, amely nagyobb, mint például a kisadózó vállalkozások tételes adójából (KATA) származó bevétel, illetve több mint 40 milliárd forinttal haladja meg a szeszes italok és egyéb termékek után a költségvetésbe fizetett jövedéki adó összegét.
A tanulmány megállapítása szerint a marketingágazat és a kreatívipar a gazdaság hajtómotorjai – akár a COVID-19 előtti, akár az azt követő időszakra gondolunk. Mindeközben persze nem feledhetjük azt se, hogy a modern marketing fő küldetése, hogy elősegítse a fenntartható, körforgásos gazdaság kialakulását, illetve fejlődését – teszi hozzá Hinora Ferenc. Az ágazat hiánypótló áttekintésén túl, a tanulmány négy olyan kiemelt területet is ajánl, ahol a marketingnek megkerülhetetlen szerepe van, egyrészt a járványhelyzet utáni gazdaság fellendítésében, valamint általában a gazdaság fenntartható működésének kialakításában. Kitörési pontként jelenik meg a nemzetközi piacon is életképes magyar márkák felépítése, illetve a leállt ágazatok - digitális szolgáltatások terén történő – fejlesztése, emellett pedig speciális területként azonosította a tanulmány a turizmus újraindításának támogatását és ehhez kapcsolódóan a termék turizmus fejlesztését is. A fenntartható fejlődést ugyanakkor a fogyasztói tudatosság kialakítása, fejlesztése, illetve az innováció további tudatos ösztönzése szolgálhatja leginkább.
A tanulmány eredményeit a Szövetség a marketingindikator.hu oldalon tette közzé, amely egy olyan szakmai platform, amelynek a küldetése, hogy több oldalról és aktuálisan mutassa be azt, hogyan járul hozzá a marketing a gazdaság működéséhez, valamint hogyan épül fel és mi jellemzi a marketingszolgáltatók speciális szektorát.
A Magyar Marketing Szövetség köszönetet mond a Századvég Gazdaságkutató Zrt. munkatársainak, a Magyar Marketing Szövetség elnökségének és tagságának, a kutatási munkában szerepet vállaló szakmai érdekképviseleti szervezetek képviselőinek és a tanulmány társfinanszírozójának, a Positive Adamsky reklámügynökségi csoportnak a tanulmány elkészítéséhez nyújtott segítségért. Nélkülük ez a hiánypótló tanulmány nem jött volna létre.
Hisszük, hogy nem vagyunk egyedül azzal a nézetünkkel, amely szerint a marketing szerepe az, hogy motorizálja a gazdaságot, szolgálja az üzleti növekedést – hangsúlyozza Hinora Ferenc, az MMSZ elnöke. Ha Te is hiszel a marketing erejében, legyél Te is a marketing evangélistája és csatlakozz a Magyar Marketing Szövetség 30 éves szakmai közösségéhez!
Kapcsolódó cikkek
- 2020-ban is keresik az év legjobb marketing-megoldásait!
- Történelmet írt a Marketing Summit
- Termékcsomagokkal segítik a Horeca-szereplőket
- Újabb lendületet vesz a sportmarketing
- Marketing a koronán innen, a koronán túl
- Új elnökséggel erősíti a szakmai képviseletének erejét a Magyar Marketing Szövetség
- Átfogó digitális képzéseket indít a Magyar Marketing Szövetség
- A marketing kiemelt feladata ma az, hogy motorizálja a gazdaságot
- Átfogó és transzparens digitális hatékonyságmérés
- Lehet-e trend a trendnélküliség?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
TECHXPO 2024: Már közel 360 ezren töltötték le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást
Megnyitotta kapuit a TECHXPO 2024, Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója Budapesten. A négynapos rendezvény fajsúlyos nemzetközi konferenciaprogrammal indult, melynek nyitóelőadását Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter tartotta a Digitális Állampolgárság témájában. Előadott még a konferencián többek között Gerd Leonhard, a világ TOP 10 jövőkutatóinak egyike, Hong-Eng Koh, a Huawei Technologies globális közszolgálati iparági vezető kutatója, illetve Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója is.
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.