Digitális valóság: játékból munkaeszköz

forrás: Prím Online, 2021. február 5. 16:40

Játékszerből egyre inkább komoly termelési eszközzé válnak a digitális valóságot használó alkalmazások. Az ilyen megoldásokat használó társaságok termelékenysége ugyanis átlagosan 32 százalékkal javult. Bár a technológia ma még drága és nem teljesen kiforrott, piaca az elkövetkező években kétszámjegyű növekedést produkálhat. A digitális valóságnak nagy jövője lehet az oktatásban és minden olyan területen, ahol nehéz, veszélyes vagy drága az emberi beavatkozás – derül ki a Deloitte tanácsadócég nemzetközi tanulmányából.

A felhasználók világszerte 12 milliárd dollárt költöttek 2020-ban a virtuális valósággal (VR), vagy a kiterjesztett valósággal (AR) kapcsolatos eszközökre és szoftverekre, 50 százalékkal többet, mint 2019-ben. A bővülés elmaradt a várttól, ám a globálisan 5 százalékos csökkenést mutató teljes informatikai ágazat teljesítményét még így is jócskán meghaladta. A digitális valóság (XR) ágazat (ez a VR, az AR, valamint a kevert valóság, azaz az MR szektorok összefoglaló neve) teljesítménye az előrejelzések szerint évente 50 százalék feletti ütemben fog növekedni, így a forgalom 2024-re elérheti a 73 milliárd dollárt.

 

Felpörgő vállalati XR piac - A világjárvány hatásai

A piac ezekben az években komoly változás előtt áll. Eddig a VR és az érte rajongó magánszemélyek kereslete volt meghatározó, ez a trend azonban tavaly megtorpant. Jóllehet mindenki azt várta, hogy a pandémia miatt otthon unatkozó emberek vásárlásai felpörgetik az eladásokat, ennek éppen az ellenkezője történt. A 2019-ben még 3,3 milliárd dolláros VR piac 12 százalékkal zsugorodott, miközben a nagy rivális játékkonzolok tavaly márciusban mért értékesítése éves szinten 150 százalékos forgalombővülést mutatott. Az elsősorban AR és MR megoldásokat használó vállalati piacon ellentétes irányú folyamatok zajlanak. Itt 2020-ban a fogyasztói piachoz képest alacsony, 1,7 milliárd dolláros forgalmat mértek, ám ez az előrejelzések szerint 2024-ig évente megduplázódhat. 

 

A kínálkozó piaci lehetőséget a nagy techcégek már most igyekeznek kihasználni, hiszen a Google, a Microsoft, vagy a Facebook sem elsősorban a magánfelhasználókra, hanem a vállalati megoldások fejlesztésére koncentrál. Elindult már néhány komoly céges XR projekt is. Az eddigi legdrágább a Microsoft és az amerikai hadsereg 480 millió dolláros együttműködése, melynek során a katonák kiképzésére és harctéri támogatására használnak XR megoldásokat. De mozgolódik a magánszféra is: a világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Walmart 17 ezer darab Facebook Oculus Go VR headsetet vásárolt, hogy ezzel segítse alkalmazottai képzését.

 

Mik a tapasztalatok?

„Bebizonyosodott, hogy az XR technológia rendkívül hasznos a vállalkozások számára. A vizsgált projektekben átlagosan 32 százalékkal javult a termelékenység. Az ilyen eszközöknek köszönhetően az alkalmazottak problémamegoldó képessége javul, kevesebbet hibáznak, hatékonyabban dolgoznak. Képzésre használva pedig 75 százalékkal jobb eredményeket lehet vele elérni, mint bármilyen más oktatási módszer segítségével" – hangsúlyozza Laczka Sándor, a Deloitte TMT iparágának vezetője. Az oktatási célú XR megoldások globális piaca egyébként a becslések szerint 2019-ben mindössze 680 millió dollár volt, a várakozások szerint azonban a következő években az ágazaton belül az oktatási terület fog a legdinamikusabban bővülni. A teljes XR ágazat növekedési ütemét a technológia ára fogja meghatározni. Ha például a gyártók a bűvös 1000 dollár alá tudják szorítani az XR headsetek árát, az komoly bővülést eredményezhet.

 

Mire jó és mire nem?

„Az eddig nyilvánosságra kerülő programok részleteiből már le lehet szűrni bizonyos tanulságokat, amelyek mindenképpen hasznosak lehetnek az XR fejlesztéseken gondolkodó társaságoknak. Például aligha kell minden dolgozót ellátni hardverrel, azokat ugyanis a nyomtatókhoz vagy a projektorokhoz hasonlóan fogják használni" – szűri le a tanulságokat Simonyi Dénes, a Deloitte TMT iparágának szakértője. Szerinte az is világosan látszik, hogy csak bizonyos területeken lehet szükség ilyen eszközökre. Általában ott, ahol nehéz, veszélyes vagy drága az emberi beavatkozás, vagy ahol a felek egymástól nagy távolságban szeretnének együttműködni.

 

Úgy tűnik, az új technológiát hasznosabb új alkalmazottakkal megismertetni, semmint a régiek támogatására használni, ugyanis alkalmazásuk új munkamódszereket és teljesen új gondolkodást igényel. Az XR projekt költségvetésének tervezésekor pedig úgy célszerű számolni, hogy a kiadásoknak csak kisebb részét teszik ki a hardverek, a legtöbb pénzt szoftverekre és azok fejlesztésére kell fordítani. Nehézségeket okozhat továbbá, hogy a technológia a legtöbb helyen csak teszt fázisban van, a legtöbb cégnél a digitális valóság stratégia kialakítása zajlik, így kiforrott megoldások ma még nem elérhetőek.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

TECHXPO 2024: Már közel 360 ezren töltötték le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást

Megnyitotta kapuit a TECHXPO 2024, Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója Budapesten. A négynapos rendezvény fajsúlyos nemzetközi konferenciaprogrammal indult, melynek nyitóelőadását Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter tartotta a Digitális Állampolgárság témájában. Előadott még a konferencián többek között Gerd Leonhard, a világ TOP 10 jövőkutatóinak egyike, Hong-Eng Koh, a Huawei Technologies globális közszolgálati iparági vezető kutatója, illetve Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója is.

2024. november 22. 19:55

A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG

Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.

2024. november 22. 18:14

Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat

Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.

2024. november 22. 14:58

A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán

A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.

2024. november 22. 13:17

Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz

Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére. 

2024. november 22. 11:39

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36