Európai szintű fulfillment központ nyílt a webáruházak számára Magyarországon

forrás: Prím Online, 2022. november 13. 16:03

Megkezdte „nagyüzemi” működését Magyarország legnagyobb, csúcstechnológiás fulfillment központja a Budapest melletti Üllőn. A magyar e-kereskedelem friss szereplőjeként a Boxy Zrt. egy teljesen új piacot nyit a magyar webáruházaknak a kiszervezett raktárlogisztikában (fulfillment szolgáltatások) és olyan technológiát tesz elérhetővé a hazai kiskereskedelem számára, amely eddig csak a globális szereplők kiváltsága volt. Mindezt úgy, hogy tőkeerős cégként minimalizálni tudja a piaci bizonytalanságból eredő ügyfél-kockázatokat is, ami hozzájárul a hazai e-kereskedelem egészének fejlődéséhez. 

 

Beköszöntött a LaaS – ’logistics as a service’ korszaka a magyar e-kereskedelemben

Ma Magyarországon a webáruházak jellemzően teljes raktárat vagy polchelyet bérelnek, a megrendelt termék kiszállításához pedig külön futárszolgálatot vesznek igénybe. A kiszervezett fulfillment szolgáltatás révén azonban mindent, tehát a teljes logisztikai folyamatot A-tól Z-ig igénybe vehetik. Ezalatt értjük a webáruhaz motorokkal tökéletesen integrált raktári informatikai rendszert, a robotizalt kommissiozást és szortírozást, a hibátlan csomagolást, valamint egy raktári- és kiszállító csapat szakértelmét is. Ezért már nem szükséges a saját raktár fenntartása, sőt mind költségben, mind szolgáltatási színvonalban előnyösebb a kiszervezés, akár a legkisebb webáruházaknak is. 

 

A csúcstechnológia és a legmodernebb logisztikai szolgáltatások egyedi skálázhatóságával pedig tehermentesíteni és magasabb szolgáltatási szintre tudja emelni a hazai online kiskereskedelmet alkotó webáruházakat is, ami hozzájárul a hazai e-kereskedelem egészének fejlődéséhez.

 

 

E-kereskedelmi trendek hazánkban

A hazai és a régió e-kereskedelmi és logisztikai veteránjai által alapított Boxy-nál úgy látják, hogy a hazai e-kereskedelem és logisztikai piac a jelenlegi gazdasági nehézségek ellenére jelentős fejlődési potenciállal bír: az évről évre növekvő piac a koronavírus-járvány hatására 2019-ről 2020-ra több mint 45%-kal nőtt, majd tavaly ugyancsak jelentős, több mint 30%-os bővülést produkált. És ez – hívják fel a figyelmet a cégnél – még mindig elmarad a globális növekedés ütemétől. „E tekintetben azonban nemcsak üzletről van szó, hanem a vállalkozói kultúráról is, amiben megjelenik a szolgáltatói attitűdtől kezdve a partneri bizalmon át egy sor, a gazdaságot építő elem is” – hívja fel a figyelmet Táncsics András, a Boxy vezérigazgatója.

 

4 éves lemaradásban a hazai webáruházak

Az online kiskereskedelem, aminek hajtómotorjai a webshopok, jelenleg mintegy 10%-át adják a teljes hazai kiskereskedelemnek, ami globális összehasonlításban 4 éves lemaradást jelent – de nem csak a piac szerkezetét, hanem érettségét tekintve is. Ezt tükrözik a Boxy által a hazai webshopok körében készített kutatás eredményei is, amelyek szerint a megkérdezett webshopok mindössze 5%-a (!) szervezi ki raktárlogisztikai folyamatait. Guóth Patrik, a Boxy üzleti vezetője szerint ez azt jelenti, hogy a webshopok 90%-a mindent manuálisan csinál, még úgy is, hogy a csúcsidőszak a megkérdezettek 30%-ának nehézséget jelent. 

 

A Boxy mennyiségi kedvezményének és prémium lokációjának hála, a legnagyobb futárszolgáltatók kiszállítási díjaiból is jelentős kedvezményt tud biztosítani a kisebb-közepes webshopok számára. Ez azt is jelenti, hogy az eddigi saját szerződésben kapott kiszállítási díjnál az esetek jelentős részében alacsonyabb lehet a Boxy által kínált fulfillment és kiszállítási díj összege.

 

A kvázi otthoni DIY módszer nem csak lassú és időigényes, de költséges folyamat is, mert az üzletfejlesztés helyett a csomagolással, és a rendelt termékek összeszedésével töltik az idejüket a webshopok munkatársai. Érdekes látleletet ad a hazai webshop bizniszről a fent idézett kutatás azon eredménye is, miszerint a válaszadók több mint fele nem tudja meghatározni az egy rendelésre jutó raktárlogisztikai költséget. A Boxy abban is többet tud nyújtani, hogy a kiszervezett logisztika minden másodperce forintosítható, ezáltal a webshopok üzleti tervezése hatékonyabbá tud válni. A Boxy reményei szerint szolgáltatásaival növelni tudja az üzleti folyamatok kiszervezése iránti bizalmat és formálni tudja az e-kereskedelmi-vállalkozói attitűdöt is.

 

 

Nemzetközi szintű fulfillment szolgáltatás már a legkisebbeknek is

Nemzetközileg megfigyelhető az a trend is, hogy az e-kereskedelem kéz a kézben jár a fulfillment szolgáltatásokkal: minél nagyobb a piac, annál nagyobb az igény a fulfillment szolgáltatásokra. Ez már csak azért is így van, mert egy magas minőséget nyújtó fulfillment szolgáltató olyan előnyöket tud biztosítani a kereskedőknek (készlet biztonság, 99% feletti pontosság és megbízhatóság, valós idejű készletinformáció, csúcsidőszakok kezelése stb.), amelyek már rövid távon is jelentős gazdasági hasznot jelentenek.

 

A fulfillment szolgálatói piac Magyarországon 2021-ben mintegy 100 millió EUR-os piaci lehetőséget jelentett. Ma Magyarországon nagyságrendileg tíz olyan piaci szereplő van, amely foglalkozik fulfillment szolgáltatással és saját operációval rendelkezik. A Boxy abban különbözik versenytársaitól – akik javarészt manuálisan vagy alacsony robotizáltság mellett működnek –, hogy az újonnan átadott raktárában tökélyre fejlesztette az automatizációt, amit nem csak a magas szintű robotizációval, hanem a raktárfolyamatok szervezésével ért el. Mindezek olyan mértékű hatékonyságot és gyorsaságot biztosítanak az ügyfeleknek, ami egyrészt az üzleti kockázatok csökkentését (pontosság, vagyis az kerül a csomagokba, amit valóban rendeltek, illetve real-time készletinformáció), másrészt a hozzáadott értéket jelentik (jobban megéri: akár 30-50%-os költségmegtakarítás). Mindezen összetevők a Boxy reményei szerint hozzájárulnak a hazai e-kereskedelem professzionalizálódáshoz, ami hosszú távon nemzetgazdasági szinten is számottevő eredményeket jelenthet, és egyre jelentősebb e-kereskedelmi exportvolumenben teljesedhet ki.

 

Új robotizált fulfillment raktár

Az Üllőn átadott raktár jelenleg 10 ezer négyzetméterrel áll az ügyfelek rendelkezésére, ám a további bővítés lehetőségei már most adottak: a beruházás következő fázisának tervezése már elindult. A skálázhatóság képessége lehetővé teszi a Boxy számára, hogy a meglévő kis és nagy ügyfelek mellett nagy multi szereplők logisztikai igényeit is kiszolgálja úgy, hogy például külön raktárat épít az igényeknek megfelelően.

 

A cég saját kiszállító flottával is rendelkezik, jelenleg Budapestet és az agglomerációt kiszolgálva. A Boxy-nál abban hisznek, hogy a profi szolgáltatások igénybevétele nem csak a nagy szereplők kiváltsága, éppen ezért van nagy jelentősége annak, hogy például már havi 100 rendeléssel dolgozó, vagy akár induló webáruházat is tudnak fogadni. A cég informatikai igazgatója, Kamuthy László elmondta, hogy „olyan technológiát biztosítunk fulfillment központunkban, amely eddig csak a világ legnagyobb e-kereskedelmi cégei számára volt elérhető, az automatizált goods-to-person rendszertől kezdve a robotizált szortirozó megoldáson át az integrált szoftveres irányító platformig”.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere. 

2024. november 23. 17:11

Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra

Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.

2024. november 23. 15:34

A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját

Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.

2024. november 23. 13:47

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36