Közel a távol

, 2001. november 2. 13:08
A több mint 10 éve a hazai piacon lévő biztonsági cég, a ma már 4000 fős Group4 Securitas Kft. 1999 végén döntött korábbi DOS alapú, novelles hálózatú könyvelőalkalmazásának cseréjéről. A váltás okairól, a kiválasztás feltételeiről s a hazai tulajdonú rEVOLUTION saját fejlesztésű ZENIT SQL integrált rendszeréről, valamint az annak első teljes körű felhasználójaként szerzett tapasztalatokról Borbándy Lászlóval, a Group4 Securitas Kft. informatikai vezetőjével beszélgettünk.
Megoldás: – Milyen jelekből következtettek a csere szükségességére, és milyen szempontok domináltak a választáskor?

Borbándy László: – A régi rendszer tartalomban és mennyiségben is képtelen volt már a méretében és szolgáltatásaiban is megnövekedett, több telephelyes cég igényeit követni. Ezért döntöttünk a csere mellett. Egy, a távoli egységeinket is real time módon integrálni képes – s így az addigi hajlékonylemezes adatátvitelből adódó, többek között árukészlet- és számlaintegritás problémákat is megoldó –, hazai fejlesztésű és támogatású rendszert és szállítót kerestünk. A meghívásos tender keretében bemutatkozó megoldások közül – az első felhasználóként kapott jelentős árkedvezményt is szem előtt tartva – a rEVOLUTION ZENIT SQL rendszerét választottuk.

M.: – Mivel ez egy ASP-szolgáltatásra felkészített alkalmazás, segítségével távoli elérési gondjaik is megoldódtak.

B. L.: – Az új rendszerben bérelt vonali összeköttetéseken keresztül egy MS W2000-es terminálszerverhez csatlakoznak a telephelyekről, sőt kényelmi okokból néhány belső felhasználó is. Ez utóbbi oka a még gyakori szoftver-, illetve szoftververzió-változtatás, hogy esetenként csupán egyszer, a terminálszerveren kelljen elvégezni a szoftvercserét. Tudtunkkal saját székhelyén a rEVOLUTION is terminálszerveres megoldásban használja a programrendszert.

M.: – A korábbi szoftver elsősorban a könyvelésüket támogatta. Mihez nyújt segítséget a ZENIT SQL?

B. L.: – Mivel legjelentősebb felhasználója a gazdasági igazgatóság, így a ZENIT-nek már támogatnia kell a vállalat teljes pénzügyi folyamatának kezelését. Többek között ezért kellett túllépnünk a korábbi könyvelési rendszerünkön. A munkaügyi feladatokat erre specializált megoldásként a Nexon – a ZENIT-tel adatkapcsolat-szinten integrált – Berenc programrendszere támogatja.

M.: – A rendszerátállások kritikus pontja az adatmigráció. Önök ezt hogyan élték meg?

B. L.: – Többszöri nekifutással, de végül megvalósult. Ennek részben az inkoherens adatállomány, részben a korábbi rendszernek a migráció által megköveteltnél alacsonyabb szintű ismerete volt az oka. A minden átállásnál komoly nehézséget jelentő migráció különösen az eltérő rendszerek – s így teljesen eltérő adatstruktúrák – esetében kritikus. Mindkét rendszer kellő mélységű ismerete szükséges ugyanis ahhoz, hogy minél zökkenőmentesebben kerüljön át az újba a régi minden sajátossága. Mivel az új rendszer sokkal szélesebben paraméterezhető, és jó értelemben véve komplikáltabb, így sokfajta finomhangolásra nyújt lehetőséget. Például számlázási fajták, típusok, lejáratok köthetők a vevőkhöz, amelyek a különböző részegységekként – a bankoknál esetleg bankfiókonként, egységenként – eltérő szerződések szerint további alcsoportokba oszthatók. A magas szintű paraméterezhetőség mint kedvező tulajdonság azonban a korábban említettek miatt nem épült be egyértelműen a rendszerbe. Így vevőként megjelenő szállító éppúgy akadt benne, mint fordítva. Ezek miatt a migráció háromszori nekifutással mintegy két hónapot vett igénybe. A számlázást végül 2001-ben már az új rendszerrel kezdtük, ami a programozókon kívül a felhasználók komoly áldozatvállalásának is köszönhető.

M.: – Mit sorolna ma a ZENIT Önök számára legkedvezőbb tulajdonságai közé, vagyis milyen "nyereséget" könyvelhetnek el a rendszer használatával?

B. L.: – Mindenképpen pozitívum, hogy az idei évet már az új rendszerrel tudtuk megnyitni, s bár egy archív területen még a régi is elérhető, a napi feladatokra már nem használjuk. A már sokszor emlegetett távoli elérés nagy nyereség, s beüzemelése óta jóformán nem is volt gondunk vele. Mint volt már szó róla, leányvállalataink könyvelése a központban lévő szervereken fut, amit bérelt vonalon keresztül, az azzal kapcsolatban lévő terminálszerverre bejelentkezve érnek el. A beérkező adatok azonnal integrálódnak a központi rendszerbe. Például ha elkészítenek egy számlát, vagy kivételeznek egy anyagot a telephelyen, azzal egy időben a pénzügy, illetve az anyagazdálkodás azt regisztrálja. Így a cég egészére nézve percre pontos készletnyilvántartás vagy tartozási/követelési lista készíthető. A távoli eléréssel és kommunikálással maximálisan elégedettek vagyunk, azt sikerrel alkalmazzuk, s a rendszert az ISDN-vonalon keresztül bejelentkező felhasználók is fennakadás nélkül használják.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36