Alternatívok az elektronikus hírközlésről szóló törvénytervezetről

forrás Prim Online, 2003. október 31. 20:16

Az alternatív szolgáltatók érdekképviselete, az ATSZE szerint az elektronikus hírközlésről szóló, a parlamenthez benyújtott törvénytervezet szövege és céljai között kockázatos rés tátong, ami előre vetíti a hatályos törvény meghaladni kívánt hibáinak megismétlését, mert a piacnyitás további halogatásához vezet.
Az ATSZE szerint azt kockáztatja, hogy az árak csökkenése az előfizetők számára valósággá váljon, s a szabályozás biztosítsa a fogyasztók számára a lehető legnagyobb előnyt. Az európai integráció egyik sikerfeltételéről, a jogbiztonságot adó hatékony hírközlés-szabályozásról, továbbá euró-százmilliós pályázati forrásokról mondana le az ország, ha az új hírközlési szabályozás nagyon fontos kérdésekben lényegében változatlanul hagyná a sikertelen távközlési liberalizáció jogi feltételrendszerét.

Az ATSZE ígéretesnek tekinti és pozitívan értékeli, hogy feláll egy új hatóság, a Nemzeti Hírközlési Hatóság, hogy az Európai Bizottságnak befolyása lesz annak megítélésében, melyek a jelentős piacok és a jelentős piaci erővel bíró szereplők, hogy a törvényi felügyelet korlátozni fogja az árprés hatásait, valamint hogy minden telefonhívás esetében megvalósulhat a számhordozhatóság és a szolgáltatóválasztás.

Mindazonáltal az ATSZE-nak vannak fenntartásai:

  • Úgy tűnik, a független hatóságnak nem lesz elég hatalma ahhoz, hogy érdemben fellépjen a monopoljellegű cégek versenyellenes magatartása ellen.
  • Az új hatóság tanácsának az európai uniós szabályozásban jártas és a liberalizáció iránt elkötelezett szakembereket kell alkalmaznia.
  • Az ATSZE számára még mindig nem ismert, hogy mikor és milyen módon csökkennek majd az összekapcsolási árak az EU átlagárainak szintjére.
  • Nem ismertek továbbá a számhordozhatóság árazása és költségei.
  • A törvénytervezet szerint a „bezárt fogyasztók" csak 2004. szeptember 1-ével ér véget, de a törvénynek ezt már január 1-jétől lehetővé kell tennie.
  • A javasolt internetszabályozás ellehetetleníti az „ingyenes" internetszolgáltatókat és nem nyitja meg a piacot.

E változtatások nélkül a liberalizáció egy újabb év késedelmet szenved, és ez elfogadhatatlan a magyar fogyasztók számára!

Az új törvény elemzése

A törvénytervezet céljai egyértelműen tükrözik a szakminisztérium elkötelezettségét a hatékony verseny és az uniós normáknak való megfelelés iránt. Ezért adott az alternatív szolgáltatók érdekképviselete, az Alternatív Távközlési Szolgáltatók Egyesülete jobbító szándékú javaslatokat, amelyek révén az elfogadás előtt álló törvény végrehajtása kevesebb jogvitával járna, s amelyek segíthetnék a piaci szabályozás hatékonyságát.

A régóta várt liberalizáció a piacon csak új szerződéses feltételek mellett érvényesülhetne, de a törvénytervezet jelenlegi szövege szerint még hosszú ideig lényegében változatlanul maradnának az előfizetők és az alternatív szolgáltatók jogi lehetőségei. A tervezet még az internet elterjedését segítő feltételrendszer érvényesülését is késlelteti legalább háromnegyed évvel, pedig vitán felül áll, hogy nem mondhat le a magyar társadalom sem azokról a szabályozásokról, amelyek a nemzetközi gyakorlat szerint a legtöbb használó számára lehetővé teszik az információs társadalom szolgáltatások leggazdaságosabb elérését.

Az alternatívok javaslatai azokra a konkrét szabályokra vonatkoznak, amelyek több szempontból is súlyosan hátráltatják a liberalizáció érzékelhető elindulását, mert

  • kifejezetten versenykorlátozó hatású feltételt vagy rendelkezést tartalmaznak,
  • az előfizetők jelentős csoportjai számára még hosszú időre, vagy minden esetre eredményesen kizárnák a szabad szolgáltatóválasztás lehetőségét, beleértve az internet elérését is,
  • indokolatlan mértékben megakadályoznák a hatóságot és a tanácsot jogkörük gyakorlásában,
  • nem felelnek meg az Európai Közösségek jogszabályaihoz történő közelítés követelményének, ténylegesen akadályoznák az európai jogszabályoknak és joggyakorlatnak való megfelelés igazolását.

Amennyiben a parlamenti vita során valamennyi piacnyitó rendelkezés hibáit nem javítják ki, talán évek is eltelnek addig, amíg a piaci helyzet megváltozhat a törvény sorozatos módosításának hatására. Most félő, hogy az iparági szabályozás majd csak akkor lesz valóban fogyasztópárti és versenypárti, ha perek sorozatával a bíróságok döntései azt kikényszerítik.

Azért, hogy 2004. január 1-jétől a piaci belépés költséges korlátai megszűnjenek és a szabályozás ösztönzést adjon az előfizetők számára nyitva álló szolgáltatási választék piacra vitelére, az alternatív szolgáltatók érdekképviselete fenntartja javaslatait, és indokoltnak tartja:

  • Az előfizető azonnali kiengedését (2004. január 1-jétől hatályos rendelkezéssel) abból a szerződéses feltételből, amely már két éve megakadályozza, hogy a távbeszélő előfizető a jelentős piaci erejű távbeszélő szolgáltatótól különböző, másik szolgáltatótól szolgáltatást vegyen igénybe, tehát gyakorolhassa a szolgáltatóválasztásra vonatkozó jogát. Az ilyen szabályozást az EU joggyakorlata egyértelműen tiltja [Módosítandó a 181.§(1) bekezdés].
  • A jelentős piaci erejű távbeszélő szolgáltatóra írja elő a törvény az internet elérésére vonatkozóan az előfizetők és az internet szolgáltatók számára legalább egy valóban életképes szolgáltatási modell (a végződtetési modell) biztosításának kötelezettségét, mert enélkül nincs piacnyitás és az információs társadalom hozamából jelentős előfizetői csoportok kirekesztődnének, csakúgy, mint a hatályos jogszabályok mellett [Módosítandó a 106.§(3d) bekezdés, törlendő a 112§(2) bekezdés]
  • A hatóság, nevezetesen a tanács, határozatában tilalmat érvényesíthessen az előfizető által fizetendő díjak körében az indokolatlanul magas árak alkalmazására, különösen a számhordozhatóság és a közvetítőválasztás igénybevétele esetében, mert a tilalom feltétlenül szükséges a domináns szolgáltató versenykorlátozó magatartásával szemben, a piacnyitás érvényesítésére [Módosítandó a 109.§(1a) bekezdés, új a 109.§(1e) bekezdés]
  • A hatóság, nevezetesen a tanács, határozatában áralkalmazási tilalmat érvényesíthessen árprés megállapítása esetén a hálózati szerződéses árak körében, mert a tilalom feltétlenül szükséges a domináns szolgáltató versenykorlátozó magatartásával szemben, a piacnyitás érvényesítésére [Új bekezdések 59.§(2), 63.§(5), 108§(1b)]
  • Készüljön el idejében az azonosítók felosztási tervét liberalizáló szabályozás, különben a szolgáltatók szerződéskötési szabadsága jelentősen korlátozott marad a korábbi monopolszolgáltatóknak a számhasználat területén érvényesülő különleges jogai miatt, kezdődjön meg a szükséges reform előkészítése, és kapjon a hatóság felhatalmazást az azonosítógazdálkodás ügyeiben [Új 10.§(n), módosítandó a 106.§(3d) bekezdés, 169.§(1)]

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

Yettel: Új országos rekord született

2024. március 26-án több százan doboltak egyszerre Magyarország különböző pontjain, hogy hazai ütősrekordot állítsanak fel. A kísérlet apropóját az adta, hogy 30 éve indította el a Yettel – akkor még Pannon GSM néven – kereskedelmi szolgáltatását, amit a rekordkísérletben résztvevők egy országon átívelő, a mobilhálózat által összekapcsolt közös zenéléssel ünnepeltek meg. A mobiltársaság törökbálinti székházában és az ország több pontjáról 5G-hálózaton kapcsolódtak a helyszínek, és így a résztvevők egy új, hivatalosan is regisztrált országos rekordot állítottak fel.

2024. március 26. 17:11

A HONOR Magic6 Pro elérte a DXOMARK legmagasabb pontszámát

A HONOR Magic6 Pro lett a világ legjobb fényképezős okostelefonja, ugyanis a DXOMARK kamerarangsorának az élén végzett. A figyelemre méltó, 158-as DXOMARK pontszámot elérve a HONOR Magic6 Pro bizonyítottan az okostelefonos fényképezés új mérföldköve. Ez az elismerés rávilágít arra, hogy a HONOR továbbra is elkötelezett az okostelefonok fejlesztése iránt: egyszerre feszegeti a technológia határait és kínálja a legjobb élményt a felhasználóknak.

2024. március 20. 14:18

A legolcsóbb mobilokból a legjobbakat a boomerek veszik a Rejoynál

Bár sokan azt gondolhatják, hogy a felújított készülék piacterén főleg a legolcsóbb készülékeket keresik a magyar vásárlók, a Rejoy.hu-nál gazdára találó készülékek kétharmada közép vagy felső árkategóriájú, és csak egyharmada alsó kategóriás. Míg összességében a kilencvenes években született vásárlók rendelik a legnagyobb tudású, így legmagasabb árú mobilokat a Rejoytól, a baby boomer és X generációs vásárlók a belépő szintű készülékekből választják maguknak a legjobbakat.

2024. március 16. 12:18

A HONOR még izgalmasabbá teszi a tavaszt

Végre megérkezett a tavasz, ami meleget, szép időt és persze több lehetőséget jelent! Ezek kihasználásához pedig a HONOR most pár hasznos alkalmazást ajánl, amik segítenek a maximumot kihozni most, hogy végre ki lehet mozdulni otthonról – de akkor is, ha maradnánk.

2024. március 14. 19:31

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05