NHH: irány a digitális átállás
Az idei hatósági kiemelt területekről szólva, Pataki a öt fontos feladatkört jelölt meg:
- nemzetközi szerepvállalás az ERG-ben és RSPG-ben (ügyek: adatroaming, mobil végződtetési díjak harmonizálása; keretirányelv vitája);
- a piacelemzésben indul a harmadik kör,
- piacfelügyeleti aktivitás a fogyasztókat alapvetően érintő ügyekben,
- digitális átállás pályáztatása (remények szerint március végén indulhatna), részvétel az új technológia beindításában;
- fogyasztói ügyekben proaktív tájékoztatás, tudatos fogyasztói döntések támogatása.
Nyevrikel Emilia a piacvizsgálatokról adott tájékoztatást. Az NHH – az európai nemzeti hírközlési hatóságok közül elsőként – 2008 januárjában lezárta a piacelemzés második körét. Az NHH Tanácsa 2004-ben kezdte meg az elektronikus hírközlési szolgáltatási piacok elemzésének első körét az elektronikus hírközlésről szóló törvény (Eht.) által meghatározott tizennyolc hazai hírközlési piacon. Vizsgálta a hazai hírközlési piac helyzetét, a piaci folyamatokat, és ahol nem alakult ki hatékony versenyhelyzet, ott határozataival a jelentős piaci erővel rendelkező (JPE) szolgáltatók részére kötelezettségeket szabott ki. Az NHH szándéka az, hogy a kötelezettségek nyomán a JPE szolgáltatók már ne legyenek képesek gazdasági erőfölényükkel visszaélni, és fokozatosan szűnjön meg a versenykorlátozó piaci magatartás. Az NHH Tanácsának kötelezései elősegítették újabb szolgáltatók piacra lépését, azaz nőtt a verseny, ami a szolgáltatások felhasználóinak, a hírközlési fogyasztók érdekeit szolgálja. A piacelemzés a szolgáltatók által beadott által adott adatokon alapul. Az NHH tanácsának a tagja a 2008-as feladatokat így foglalta össze: a második kör hatásainak vizsgálata; a versenyerősség további vizsgálata a az elfogadás alatt álló EU-s szabályozási reform tervezett fő fókuszainak (kevesebb terület szabályozása, de azokat nagyobb hatékonysággal; a "szélessávot mindenkinek" program elősegítése, új versenyélénkítő eszközök felhasználása, jobb spektrumfelhasználás; alépítmények, tornyok kötelező megosztása) a függvényében.
Rozgonyi Krisztina, az NHH Tanácsának elnöke a hatóság idei szerepéről szólva, kiemelte a következő témákat: földfelszíni műsorszórás pályáztatási feladatainak ellátása; felkészülés a 2009. évi pályáztatási feladatokra (helyi és körzeti tévék és rádiók digitális pályáztatása); az átállási törvény betartatása, részvétel különböző koordinációs munkákban, kezdeményező szerep a digitális átállás lakossági kommunikációjában.
A múlt évi piacfelügyeleti vizsgálatokról Dömötörné Ács Katalin főigazgató-helyettes számolt be. Néhány kiemelhető: összesen 60 millió forint pénzbírságot szabtak ki, ebből egy esetben 40 millió forintos bírságot; általában a korábbi két évhez viszonyítva kevesebb esetben bírságolt a hatóság. A 2008. évi feladatok összegzése: 79 szolgáltató ellenőrzése az egyedi előfizetői szerződésekkel kapcsolatban; hűségszerződések vizsgálata, különös tekintettel a kapcsolt értékesítésekre; mobilszolgáltatások általános szerződési feltételet (ászf) és hűségszerződések vizsgálata, ügyfélszolgálatok, ászf-módosítások, valamint a garantált le- és feltöltési sebességek további vizsgálata; postai piacfelügyeleti vizsgálatok. Még egy érdekesség: 2007-ben a spam vonatkozású ezer beadvány 50%-ában elmarasztaló határozat, 1,5%-ában bírságolás történt.
Takács Péter, a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője az idei terveket ismertetve, a fogyasztói tudatosság további növelése mellett a hatóság különböző, (hűségnyilatkozattal, hangszerződéssel, garantált sávszélességgel, szándékolatlan barangolással kapcsolatos) tájékoztatási feladatait, a Tantusz alkalmazás továbbfejlesztését, a társhatóságokkal való együttműködést, a szolgáltatók minőségi adatainak közzétételét és egy Elektronikus Beadványkezelő Felület létrehozását emelte ki.
A Prím kérdéseire a hatóság vezetőitől kapott válaszok szerint:
- a hazai virtuális mobilszolgáltatásnak szabályozói oldalról semmi akadálya sincsen, a hatóság üdvözölné ilyen szolgáltató megjelenését;
- a piacfelügyeleti munkában a pénzbírságot csak végső eszközként kívánja alkalmazni a jövőben is az NHH.
További kérdésre kapott válasz: a mobilinternet használatát számszerűsítő szolgáltatói adatokról, azok időről időre történő nyilvánosságra hozataláról jelenleg folynak a hatóság az érintett cégek közötti tárgyalások.
Kapcsolódó cikkek
- UPC: a digitális kínálatba kerül át a Travel csatorna
- Olvasói hírportált indít a CNN
- Mobil-internet - a T-Mobile felére csökkenti az árat
- Mobilszövetség a pedofília ellen
- Olcsóbb nemzetközi SMS-t és adatforgalmat követel az EU a szolgáltatóktól
- MTV: négy pályázóval tárgyalnak a székház felszereléséről
- Visszaélhetnek a szolgáltatók a telefonos ajánlatokkal - az Invitel kivizsgálja a panaszokat
- Egy év alatt harmadával nőtt az internet-előfizetők száma
- Visszaélhetnek a szolgáltatók a telefonos ajánlatokkal
- NHH: panaszok és elkerülhetőségük
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nem érdemes otthon őrizgetni a régi mobilokat
Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra felhasználható lenne, miközben a bennük lévő akkumulátor évek alatt akár tűzveszélyessé is válhat. Most a használt mobilok akár 30 000 Ft-ot is érhetnek a Yettelnél.
Megjelent a világ első unalmas telefonja
A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.
Már egy évtizede társ a mindennapokban: 10 éves a Simple alkalmazás
Magyarország egyik legnépszerűbb mobilappja*, a Simple alkalmazás idén ünnepli a 10. születésnapját. Az applikáció 2014. április 15-én vált elérhetővé az alkalmazásboltokban, az elmúlt évtizedben már több mint hárommillióan töltötték le, és indulása óta már több mint 50 millió in-app és 80 millió NFC tranzakció futott át rajta. A fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil számításai alapján 2023-ban a hazai online autópálya-matrica, a közterületi parkolójegy értékesítés és a QR-kód alapú csekkbefizetések is mintegy majdnem ötöde a Simple appon keresztül történt.
Tavaszi fotózási tippek a HONOR-tól
A HONOR jobbnál jobb hardverrel és szoftverrel teszi izgalmasabbá a fotózást, de a funkciók és lehetőségek kihasználásához érdemes észben tartani pár egyszerű tippet ahhoz, hogy a lehető legszebb képeket készíthessük el.
A csoportos beszélgetéseket összegzi a Rakuten Viber új, MI-alapú funkciója
A Rakuten Viber, a privát és biztonságos üzenetküldés és hívások globális piacvezetője az OpenAI technológiáját felhasználva elindított egy mesterséges intelligenciával vezérelt beszélgetés összegző funkciót. A szolgáltatás a csoportos csevegések olvasatlan üzeneteinél hasznosítható. A több millió felhasználó igényeinek megfelelően kifejlesztett funkció zökkenőmentes és gyors megoldást kínál arra, hogy a csevegésben lévő akár 100 olvasatlan üzenetből a lényeges információkat egy tömör összefoglalóba sűrítse.