NHH: irány a digitális átállás

Kovács Attila, 2008. február 21. 17:57

A 2007. évet értékelő és az idei terveket bemutató sajtótájékoztatót tartottak ma a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) illetékes vezetői. Pataki Dániel elnök a múlt év eredményei közül kiemelte: folytatódott a mobil- és szélessávú piac növekedése - 11 millió mobil-előfizető (2007.12.), 1,5 millió szélessávú internetfelhasználó; az előző évhez viszonyítva (újra)csökkent a távközlési fogyasztói árindex, miközben  a fogyasztói árindex nőtt, a kábeles szélessáv okozatosan teret nyer az ADSL-lel szemben; 2003 óta a leggyorsabban nőtt a hazai mobilpiac.

Az idei hatósági kiemelt területekről szólva, Pataki a öt fontos feladatkört jelölt meg:

  • nemzetközi szerepvállalás az ERG-ben és RSPG-ben (ügyek: adatroaming, mobil végződtetési díjak harmonizálása; keretirányelv vitája);
  • a piacelemzésben indul a harmadik kör,
  • piacfelügyeleti aktivitás a fogyasztókat alapvetően érintő ügyekben,
  • digitális átállás pályáztatása (remények szerint március végén indulhatna), részvétel az új technológia beindításában;
  • fogyasztói ügyekben proaktív tájékoztatás, tudatos fogyasztói döntések támogatása.


Nyevrikel Emilia a piacvizsgálatokról adott tájékoztatást. Az NHH – az európai nemzeti hírközlési hatóságok közül elsőként – 2008 januárjában lezárta a piacelemzés második körét. Az NHH Tanácsa 2004-ben kezdte meg az elektronikus hírközlési szolgáltatási piacok elemzésének első körét az elektronikus hírközlésről szóló törvény (Eht.) által meghatározott tizennyolc hazai hírközlési piacon. Vizsgálta a hazai hírközlési piac helyzetét, a piaci folyamatokat, és ahol nem alakult ki hatékony versenyhelyzet, ott határozataival a jelentős piaci erővel rendelkező (JPE) szolgáltatók részére kötelezettségeket szabott ki. Az NHH szándéka az, hogy a kötelezettségek nyomán a JPE szolgáltatók már ne legyenek képesek gazdasági erőfölényükkel visszaélni, és fokozatosan szűnjön meg a versenykorlátozó piaci magatartás. Az NHH Tanácsának kötelezései elősegítették újabb szolgáltatók piacra lépését, azaz nőtt a verseny, ami a szolgáltatások felhasználóinak, a hírközlési fogyasztók érdekeit szolgálja. A piacelemzés a szolgáltatók által beadott által adott adatokon alapul. Az NHH tanácsának a tagja a 2008-as feladatokat így foglalta össze: a második kör hatásainak vizsgálata; a versenyerősség további vizsgálata a az elfogadás alatt álló EU-s szabályozási reform tervezett fő fókuszainak (kevesebb terület szabályozása, de azokat nagyobb hatékonysággal; a "szélessávot mindenkinek" program elősegítése, új versenyélénkítő eszközök felhasználása, jobb spektrumfelhasználás; alépítmények, tornyok kötelező megosztása) a függvényében.

Rozgonyi Krisztina, az NHH Tanácsának elnöke a hatóság idei szerepéről szólva, kiemelte a következő témákat: földfelszíni műsorszórás pályáztatási feladatainak ellátása; felkészülés a 2009. évi pályáztatási feladatokra (helyi és körzeti tévék és rádiók digitális pályáztatása); az átállási törvény betartatása, részvétel különböző koordinációs munkákban, kezdeményező szerep a digitális átállás lakossági kommunikációjában.

A múlt évi piacfelügyeleti vizsgálatokról Dömötörné Ács Katalin főigazgató-helyettes számolt be. Néhány kiemelhető: összesen 60 millió forint pénzbírságot szabtak ki, ebből egy esetben 40 millió forintos bírságot; általában a korábbi két évhez viszonyítva kevesebb esetben bírságolt a hatóság. A 2008. évi feladatok összegzése: 79 szolgáltató ellenőrzése az egyedi előfizetői szerződésekkel kapcsolatban; hűségszerződések vizsgálata, különös tekintettel a kapcsolt értékesítésekre; mobilszolgáltatások általános szerződési feltételet (ászf) és hűségszerződések vizsgálata, ügyfélszolgálatok, ászf-módosítások, valamint a garantált le- és feltöltési sebességek további vizsgálata; postai piacfelügyeleti vizsgálatok. Még egy érdekesség: 2007-ben a spam vonatkozású ezer beadvány 50%-ában elmarasztaló határozat, 1,5%-ában bírságolás történt.

Takács Péter, a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője az idei terveket ismertetve, a fogyasztói tudatosság további növelése mellett a hatóság különböző, (hűségnyilatkozattal, hangszerződéssel, garantált sávszélességgel, szándékolatlan barangolással kapcsolatos) tájékoztatási feladatait, a Tantusz alkalmazás továbbfejlesztését, a társhatóságokkal való együttműködést, a szolgáltatók minőségi adatainak közzétételét és egy Elektronikus Beadványkezelő Felület létrehozását emelte ki.   

A Prím kérdéseire a hatóság vezetőitől kapott válaszok szerint:

  • a hazai virtuális mobilszolgáltatásnak szabályozói oldalról semmi akadálya sincsen, a hatóság üdvözölné ilyen szolgáltató megjelenését;
  • a piacfelügyeleti munkában a pénzbírságot csak végső eszközként kívánja alkalmazni a jövőben is az NHH.


További kérdésre kapott válasz: a mobilinternet használatát számszerűsítő szolgáltatói adatokról, azok időről időre történő nyilvánosságra hozataláról jelenleg folynak a hatóság az érintett cégek közötti tárgyalások.

Kulcsszavak: hírközlés NHH

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Nem érdemes otthon őrizgetni a régi mobilokat

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra felhasználható lenne, miközben a bennük lévő akkumulátor évek alatt akár tűzveszélyessé is válhat. Most a használt mobilok akár 30 000 Ft-ot is érhetnek a Yettelnél.

2024. április 19. 11:50

Megjelent a világ első unalmas telefonja

A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.

2024. április 18. 13:15

Már egy évtizede társ a mindennapokban: 10 éves a Simple alkalmazás

Magyarország egyik legnépszerűbb mobilappja*, a Simple alkalmazás idén ünnepli a 10. születésnapját.  Az applikáció 2014. április 15-én vált elérhetővé az alkalmazásboltokban, az elmúlt évtizedben már több mint hárommillióan töltötték le, és indulása óta már több mint 50 millió in-app és 80 millió NFC tranzakció futott át rajta. A fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil számításai alapján 2023-ban a hazai online autópálya-matrica, a közterületi parkolójegy értékesítés és a QR-kód alapú csekkbefizetések is mintegy majdnem ötöde a Simple appon keresztül történt. 

2024. április 15. 13:02

Tavaszi fotózási tippek a HONOR-tól

A HONOR jobbnál jobb hardverrel és szoftverrel teszi izgalmasabbá a fotózást, de a funkciók és lehetőségek kihasználásához érdemes észben tartani pár egyszerű tippet ahhoz, hogy a lehető legszebb képeket készíthessük el.

2024. április 11. 11:38

A csoportos beszélgetéseket összegzi a Rakuten Viber új, MI-alapú funkciója

A Rakuten Viber, a privát és biztonságos üzenetküldés és hívások globális piacvezetője az OpenAI technológiáját felhasználva elindított egy mesterséges intelligenciával vezérelt beszélgetés összegző funkciót. A szolgáltatás a csoportos csevegések olvasatlan üzeneteinél hasznosítható. A több millió felhasználó igényeinek megfelelően kifejlesztett funkció zökkenőmentes és gyors megoldást kínál arra, hogy a csevegésben lévő akár 100 olvasatlan üzenetből a lényeges információkat egy tömör összefoglalóba sűrítse.

2024. április 10. 21:07

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09