Szuperszámítógépes rendszerekkel bővült a győri egyetem
Győr lett az ipari szimuláció központja
Győrben két új szuperszámítógépes rendszer épült, több IBM-gép együtteseként − ismertette az eszközöket a kiépítést végző Polygon Informatikai Kft. szakértője. Kolb Zoltán elmondta, a két új rendszer együttesen 312 processzormagot tartalmaz és összesen 3300 milliárd lebegőpontos műveletet tud elvégezni másodpercenként (3,3 teraflops).
Az egyetem a rendszerek használatába az országban működő autó-, illetve egyéb iparvállatokat is bevonja, a kiajánlott megoldások iránt nagy az érdeklődés – nyilatkozta az intézmény Matematika és Számítástudomány Tanszék vezetője. Dr. Horváth Zoltán elmondta, az intézmény a rendszert a szimulációs alkalmazások még gyorsabb futtatására is felkészíti, grafikus kártyákkal és saját optimalizáló programokkal turbózza tovább. A tanszékvezető elmondása szerint ez akkora teljesítményugrást jelent, mintha még egy rendszert illesztenének a meglévőhöz.
Jelenleg járműipari szimuláció (pl. deformáció-vizsgálat) és áramlások okozta rezgések elemzése tárgyában kutatnak a rendszerekkel, de zajlik az egyetem nagy programfejlesztési projektje, amelynek révén a rendszer képes lesz például autók körüli légáramlások vizsgálatára, belsőégésű motorokban zajló üzemanyag-keveredés számítására vagy a fékek melegedésének modellezésére is. A tanszékvezető úgy látja, a rendszerekhez házon kívülről csatlakozó iparvállalatoktól befolyó bevételekből az üzemeltetés teljes költségét finanszírozni tudják majd, beleértve az oktatást és a hallgatói felhasználást is.
A beruházás az ország ipara és az egyetem számára óriási jelentőségű, és bár a 3,5 terraflops teljesítmény kisebb, mint a világ szuperszámítógépeit összesítő ötszázas listáján lévőké – az első helyen álló kínai National Supercomputing Center in Tianjin számítógép teljesítménye 2566 terraflop –, felépítésben elérték a csúcstechnikát. Így mód nyílik arra, hogy amit Győrben kifejlesztenek, azokat a világ legnagyobbjain is futtatni tudják, melyre ígéretet is kaptak. Míg azonban a többi gépet leginkább csak tudományos kutatásra használják, addig a győri beruházás az ipari alkalmazások előtt nyit teret, és ebben a tekintetben a világ egyik legerősebb ilyen egyetemi rendszere lesz.
Kapcsolódó cikkek
- Tudományos pályázatot hirdetett a Google tinik számára
- VIDEOTORIUM néven oktatási-tudományos videomegosztó portál indult
- Szupergyors, világszínvonalú magyar optikai hálózat indul
- Új magyar hi-tech találmányok az Innovációs TechShow-n
- "Múzeum vagy sikergyár?" - Innovációs TechShow 2.0
- Lézer és robotrepülő: egyedülálló high-tech központ nyílt Magyarországon
- "Hogyan tovább, Műegyetem?" – Tanácskozás a jövő Műegyeteméről
- Belenézhetünk az autó motorjába, de akár a mobiltelefonunk belsejébe is
- Akár nyolcszor többet költ Amerika kutatás-fejlesztésre Európánál
- Franciaország a világ egyik leggyorsabb szuperszámítógépét építi
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program
A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.
Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban
Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.
A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia
1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.
Kreatív megoldásokkal építenének fenntartható jövőt a Zöld kód pályázat döntősei
Március 23-án rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! pályázat döntőjét. A legjobb ötletekkel érkezett csapatok közül a fiatalabb korosztályt egy Scratch-meccs várta, míg a nagyobbak szakmai mentorok segítségével valósíthatták meg a fenntarthatósági problémákra reflektáló robotötleteiket. A 6 millió forint összdíjazású pályázattal a Vodafone Magyarország Alapítvány célja, hogy a fiatalokat arra buzdítsa, gondolkodjanak és tegyenek azért, hogy a digitalizációt a fenntartható jövő szolgálatába állítsák.
A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt
Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.