Több, mint 160 előadó a jövő heti Média Hungaryn

forrás Prim Online, 2011. április 20. 15:12

2011. május 3-4.-én a Siófoki Azúr Hotelben több, mint 1200 online és off-line média-szakember gyűlik össze, hogy a legnagyobb hatású hazai médiaszakmai fórumon - a Média Hungaryn - meghallgassanak 160 előadót, több tucatnyi szakmai előadást, kerekasztal-beszélgetést, vitafórumot és prezentációt.

Az idei Média Hungary irányt mutató címe: "A pénz beszél", aminek kapcsán Csermely Ákos, a rendezvény szervezője így fogalmazott: 

 

A piacokat két dolog mozgatja: félelem és mohóság – vajon igaz-e a médiapiacra ez a tőzsdék működésére (sőt néha a kapitalizmus teljes rendszerére is) gyakran használt közhely? Valóban csak a pénz számít? Milyen tényezők befolyásolják a piac szereplőit a globális gazdasági válságon és az új médiatörvényen túl, a digitális átálláson innen? Mit is jelent valójában a média társadalmi felelőssége? A tényleges felelősségérzet, a józan belátás vagy a hatósági kényszer (félelem) képes felülkerekedni a profit iránti vágyon (mohóság)? Esetleg egyik sem?

 

Post Nubila Phoebus: borúra derű?

 

A válság reményeink szerint vége felé, újra itt az építkezés ideje – az persze nem valószínű, hogy visszatér a 2008-as évet megelőző piaci-üzleti állapot. Az elmúlt két-három évet túlélő „veteránok” és az újonnan piacra lépők egyaránt új helyzetben találják magukat: sokszínűbb, hatékonyabb, racionálisabban működő, technológiailag fejlettebb, magasabb szintű fogyasztó elvárásokat megfogalmazó, új szabályozási környezettel rendelkező, összességében tehát minden eddiginél nagyobb követelményeket támasztó piaci helyzetben kell versenyre kelniük minden eddiginél több vetélytársukkal.

 

Mert szórakoztatni jó, jól szórakoztatni bevételt jelent, a fogyasztó derűs, a piac elégedet! De valóban, ennyi elég lenne? Vagy milyen hozzáadott „értékeket” érdemes a tartalomhoz adni, hogy médiatermékünk kitűnjön a tartalom piacon?

 

Demokratilzáódik a tartalom – Átalakul az infrastruktúra – Az üzleti modelleknek is alkalmazkodni kell


Ahogy arra az előző évek Media Hungary konferenciáin sokan és sokféle képpen rámutattak: a technológia fejlődésének köszönhetően az audiovizuális médiaszolgáltatás és –fogyasztás fokozatosan platform-, helyszín- és időfüggetlenné válik. A táblagépeken filmet, koncertet nézhetünk, a 46 colos plazmatévén internetezhetünk, a mobilon pedig megtehetjük mindkettőt. (Ne feledjük: az órába épített videotelefon 10 éve még a 007-es ügynök futurisztikus eszköze volt). Ma már olyan hibrid készülékek is kaphatók, amelyek képesek az összes platformon szolgáltatott tartalmakat "értelmezni" majd egy közös menüben kezelni. (egyenlővé válhatnak a tartalmak? Helyimédia és országos csatornák, internetes műsorok és blogok egy képernyőn egyszerre?! Ki tud ezzel élni?)

 

Ezzel párhuzamosan természetesen átalakulnak a fogyasztói szokások is – de az egyre intelligensebb szoftverek már erre is tudják a választ: "megtanulják" a használójuk médiafogyasztói, hirdetési és akár vásárlási szokásait. Az azonosított „lájkolási” minták, ismerősi ajánlások, vagy a szocio-demográfiai mutatók alapján hozzánk hasonlónak ítélt más felhasználók fogyasztási mintái alapján szűrnek és szerkesztenek, akár egyetlen képernyőn jelenítve meg a hagyományos és internetes tévék, rádiók, újságok tartalmait.

 

A perszonalizációs trend már ma is megfigyelhető, ahogy az is, hogy az egyénenként eltérő fogyasztási szokások csökkentik a médiafogyasztáshoz kapcsolódó szocializációs és közösségi hatást (másnap a munkahelyen nehéz úgy beszélgetni a “tegnap esti filmről”, hogy minden kolléga más-más egyénre szabott műsort nézett.) Mind programozási, mind hirdetési szempontból figyelemre méltó következménye ennek, hogy a “channel-hopping” jelentősége és a véletlen megnézések aránya jelentősen csökken.

 

Ami nincs, az nem hiányzik?

 

A lassan felnőttkorba lépő Media Hungary konferencián évek óta egyre világosabban körvonalazódó médiapiaci átalakulással kapcsolatban azonban már nem is az a fő kérdés, hogy a technológiai fejlődéstől a fogyasztói szokások átalakulásáig milyen trendek határozzák meg; idén sokkal inkább azt szeretnénk nagyon gyakorlatias, nagyon konkrét kérdések segítségével megérteni, hogy

  • a mára a korai alkalmazók körében már a mindennapok részévé lett néhány évvel ezelőtti vízió mikortól válik meghatározó rendező elvvé, magyarul: mikor várható a fogyasztók tömeges elvándorlása a perszonalizált, platform- és eszközfüggetlen fogyasztás felé?
  • mely eszközök, alkalmazások és tartalmak lesznek az elvándorlás meghatározó haszonélvezői, és melyek követik a WAP-ot vagy az Edge-et az elsorvadás útján?
  • az újabb és újabb fejlesztések, kényelmi szolgáltatások és jól használható kütyük az egyre gyorsabban fejlődő és egyre jobban artikulált fogyasztói igényekre válaszul születnek, vagy a gyártók teremtik meg szofisztikált marketing technikákkal az igényt az új fejlesztések iránt, piacot és keresletet teremtve szinte minden újdonság iránt, ha mégoly haszontalan is?

 

A konferencián annak alapos feltárására is kísérletet teszünk, hogy mik is a szemeink előtt zajló átalakulási folyamatnak a valódi mozgatórugói? A tartalomelőállítókat, -csomagolókat és -terjesztőket vajon csak a lemaradástól, kudarctól való félelem és a siker/pénz iránti mohóságmozgatja? És a fogyasztókat? A magasabb életminőség és kényelem iránti természetes vágy? Aszabad rendelkezésű idő leghatékonyabb eltöltésének igénye? Mely tartalamaknak nincs esélye az életben maradáshoz?

 

A ’lájkolhatóság’ (ajánlók) jelentősége: felértékelődő brandek, fogyasztói akaratok megmutkozása?

 

Hírek és szórakoztatás: kinek mit? Fogyasztási arányok

 

Az új médiatérben való korai jelenlét szükséges, de nem elégséges feltétele a hosszú távú sikernek. A digitalizáció, a címkézés, a többcsatornás elérhetővé tétel, egyszóval a modern technológiai háttér szintén csak „beugró” az új világba. Azok a médiaszolgáltatók lesznek sikeresek, amelyek közösséggé tudják formálni nézőiket, magas szinten tudják tartani a brandhűségüket és nagyon szofisztikált eszközökkel pénzköltésre is rá tudják venni őket, ellensúlyozva a hagyományos reklámbevételek elkerülhetetlennek tűnő csökkenését. Talán mondanom sem kell, hogy nem az emeltdíjas SMS-szavazásra gondoltam, sokkal inkább olyan kifinomult technikákra, amelyekkel pl. a termékelhelyezés viszonylag rövid távon kézzel fogható vásárlásra konvertálható - gondoljunk egy "kis piros gombra", amelyet megnyomva már megy is a pizza-rendelés… A tudatos brandépítés minden korábbinál fontosabb lehet ebben a világban, ahol tizedmásodpercek alatt hoznak fogyasztói döntéseket. A termékelhelyezés mellett - sőt, azzal összefonódva – ezért felértékelődik a "lájkolhatóság" és/vagy az „ajánlások” jelentősége.

 

Emellett megnő a hirdetések hatékonyabbá tételét, ellenőrizhetőségét és célba találási arányát biztosító technikai megoldások és módszertanok szerepe. A technika már ki tudja szolgálni ezeket az új igényeket, hiszen az elmúlt másfél évtized internetes gyakorlata mindezt kifejlesztette, a hagyományos médiának „csak” át kellene venni azokat.

 

Harc a figyelemért!!!

 

Mivel a felvétel, az utómunka, a terjesztés olcsósága és kiváló minősége miatt már szintemindenkinek (cégeknek, felekezeteknek, magánszemélyeknek, stb.) lehet saját televíziója, ismét célszerű feltenni a kérdést: az amatőr (vagy legalábbis nem hivatásszerű) tartalomgyártás sarokba szoríthatja-e a nyílt platformokon a hagyományos média által gyártott anyagokat. (analógiaként érdemes összevetni a “hagyományos” online lapok, illetve a kiegyensúlyozottan jól működő blogok együttes látogatottságát).

 

Az eddigi tapasztalatok alapján bizonyos területeken ugyan erős a közösségi tartalomgyártás, de egyelőre sem a minőség, sem a rendszeresség alapján nem tűnnek alkalmasnak a nappalik elfoglalására. A technikai korlátok azonban tovább csökkennek, és az amatőr lelkesedés más területeken is tett már csodákat, így egyetlen médiabirodalom sem ülhet a babérjain.

 

A médiavállalkozások is az ökoszisztéma részei, így nekik is van felelősségük a közösség és az egyének felé – de elvárható e a felelős, hosszú távú, kiszámítható értékválasztás a törvényi környezet, a fogyasztó és a média működésének hármas összhatásában, napjaink intenzíven változó gazdasági környezetében? És ha elvárható, akkor az említett hármas kölcsönhatásából ki és hogyan dönti el, hogy mi a „helyes” értékválasztás? Miként alakulhat ki a „helyes értékválasztás? Lehet hogy eljött az ideje a tényleges, érdemi, komolyan vett önszabályozásnak? Vagy mindez mit sem számít, mert úgyis csak ’a pénz beszél’?

 

A versenyben talpon maradni kívánók jól teszik, ha alaposan megvizsgálják jelenlegi, illetve a jövőben kívánatosnak tartott bevételi szerkezetüket, víziót és stratégiát alkotnak, és miden rendelkezésükre álló módon megpróbálják kitalálni, hogy milyen szórakoztató és hasznos tartalmakkal és szolgáltatásokkal tudják hosszú távon magukhoz kötni a médiafogyasztókat.

 

A nap persze a belátható jövőben is csak 24 órából fog állni, így a médiafogyasztás növelésére már kevés lehetőség kínálkozik. Érdekes, makrogazdasági elemzést igénylő kérdés az is, hogy vajon hol a trade-off a mindenhol gyorsabban elérhető, minden korábbinál több információ és online tranzakciós lehetőség versenyképességet növelő pozitív hatásai, illetve a figyelemelvonás, a kialvatlanság, az „ellopott” munkaidő okozta versenyképességi deficit között?

 

Hiszen ha a „pénz beszél”, és a szolgáltatók a profitmaximalizálásra, a felhasználók a legalacsonyabb fajlagos költséggel elérhető legnagyobb választékra és kényelemre hajtanak, akkor azt is el kell fogadnunk, hogy az állam pedig olyan médiarendszert szeretne, amely összességében a legnagyobb gazdasági, versenyképességi és társadalmi hasznot eredményezi.Kérdés, hogy létezik-e ennek az egyenletnek egyetlen jó megoldása...

 

hirek.com ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Használt autót webshopból?

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. Mit hozhat a jövő, és hogyan vásárolnak a magyarok használt autót 2024-ben? 

2024. április 18. 15:28

Megjelent a világ első unalmas telefonja

A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.

2024. április 18. 13:15

A Sony bemutatja a BRAVIA Theatre vadonatúj otthoni audio termékcsaládját

A Sony megújítja BRAVIA márkáját, hogy gazdagítsa az otthoni filmnézést és moziélményt. A streaming szolgáltatások elterjedésével egyre népszerűbbé vált a kényelmes otthoni filmnézés. A Sony széles termékválasztékát, például a digitális mozifilmes kamerákat, professzionális monitorokat és professzionális fejhallgatókat a filmgyártás szakemberei széles körben használják, így a vállalat mélyre hatóan ismeri a moziipart, valamint a filmkészítők és tartalomkészítők törekvéseit. 

2024. április 18. 11:40

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09