Valós idejű, online utastájékoztatás a MÁV-tól
2008-ban indult útjára a MÁV berkein belül az ún. UTAS-projekt. A rendszer informatikai hátterét az ún. UTAS-projekt központi adatbázisa biztosítja Az UTAS-projekt, egy európai színvonalú, korszerű utastájékoztató rendszer kifejlesztését célozza. Ennek lényege, hogy a különböző forrásokból származó információkat integrálva, automatikusan és széleskörű csatornákon keresztül nyújt tájékoztatást az utasok számára.
Ez az egyszerre földi és műholdas rendszerekre épülő központi adatbázis több háttérrendszer adatainak feldolgozása révén teszi hozzáférhetővé a menetrendi információkat, a vonatok aktuális helyzetének, esetleges késésének meghatározását, valamint a rendkívüli eseményekre vonatkozó tájékoztatást is. Az UTAS rendszer a elsődlegesen a mozdonyfedélzeti berendezésekről származó GPS koordinátákat, majd a Központi Forgalom Irányítás és Központi Forgalom Ellenőrzés rendszerek adatait használja. Ezek a rendszerek összegyűjtik a vonatok eseményeit és képesek arra, hogy a vonatközlekedésben történt eseményekről értesítsenek külső rendszereket. A tényadatok percenkénti gyakorisággal frissülnek az UTAS rendszerben. Az UTAS rendszer előrejelzés kalkuláló motorja a menetrendi adatokat összeveti a tényadatokkal, megállapítja a menetrendtől való eltérés mértékét, és a vonat következő állomásaira vonatkozóan várható érkezés és indulás időket kalkulál, a menetrendi keresőből tehát rögtön friss utastájékoztatási információhoz juthatunk.
Az UTAS-projekt soron következő állomásaként került elindításra a mai napon a továbbfejlesztett Vonatinfo nevű szolgáltatás, melynek célja, hogy az utasok kényelmesen, az esetleges késésekről azonnal értesülve utazhassanak.
A korábban Elviraként megismert utastájékoztató rendszer országos térképhálózattal kiegészített, így továbbfejlesztett változata a személyszállító vasúttársaság honlapján (www.mav-start.hu) is a személykocsikat jelző ikonokkal jeleníti meg a Magyarországon éppen közlekedő vonatok aktuális helyzetét. Ez év végére az okostelefonokon – különböző mobil operációs rendszerekre kifejlesztett alkalmazásokon keresztül, amelyeket ingyenesen az utazóközönség rendelkezésére bocsájtunk – is elérhető lesz majd a szolgáltatás. Így néhány gombnyomással hasznos információhoz juthat az ügyfél. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a MÁV Csoport az adatbázist úgy kívánja bővíteni, hogy az utazóközönség az Elvirán keresztül későbbiekben az esetleges késések okairól is (pl. balesetek, hatósági intézkedések, meghibásodások stb.) is tudomást szerezhessen.
A nemzetközi és a GYSEV által vontatott vonatok kivételével a Magyarországon közlekedő járatok mindegyikéről tájékozódhat az érdeklődő a Vonatinfo-n keresztül. Az agglomerációban élők, ingázók számára könnyebbséget jelent az is, hogy az elővárosi közlekedésben részt vevő személykocsikon már a mozdonyfedélzeti berendezés GPS-alapú hangos utas tájékoztatást is lehetővé tesz.
A most továbbfejlesztett internetes alkalmazást a MÁV-START honlapján, a menetrendi keresőben lévő „Vonatinfó” gomb megnyomásával lehet elindítani. A rendszerben az érdeklődő egy kiválasztott útvonalra, állomásra vagy akár egy vonatszámra is rákereshet.
A cél, hogy az állandóan megújuló struktúra egyre gyorsabban, egyre több felületen tudjon információval szolgálni az aktuális közlekedési helyzetről, bővítve és pontosítva ezzel a jelenlegi utastájékoztatás lehetőségeit. A fejlesztéssel kapcsolatos gyakorlati tapasztalatokról az eszrevetel@mav-start.hu e-mail címre várja a vasúttársaság a jobbító javaslatokat.
Kapcsolódó cikkek
- Már szolgáltatásokért is lehet fizetni PayPal-lal
- Adatközpont-iparági fogalomtárat készített az IVSZ
- Így csábítanak az interneten a szállodák 2012-ben
- Új szolgáltatások és megújult dizájn a Kütyü Magazin weboldalán
- Online borszótár indult
- Egyre többen netez(né)nek vonaton
- Közösségi oldal plátói szerelmeseknek
- Megszűnt a Mindennapi.hu keresztény közéleti hírportál
- Körbejárni Stonehenge-t a Google segítségével
- Új rendszerrel teszi hatékonyabbá a MÁV a dokumentumkezelést
hirek.com ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Fényes jövő vár idén az adatközponti szektorra
Saját átalakulási folyamaton megy keresztül az adatközpontok piaca, amely magába foglalja a legmodernebb technológiák használatát a műveletek és az erőforrások elosztásának optimalizálása, valamint a biztonsági protokollok javítása érdekében.
A Philips Monitors E1 terméksorozat három új, többcélú modellel bővül
A Philips Monitors E1 sorozata ebben a hónapban három új modellel bővül. Az irodai felhasználók és távmunkában dolgozók számára szükséges összes alapvető funkcióval ellátott új modellek segítenek a felhasználóknak a kapcsolattartásban és növelik a termelékenységüket, mindezt versenyképes áron.
Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program
A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.
Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban
Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.