Felhasználatlan adatok a cégeknél
Ibrahim Sinan Emon, a Lexmark közép-kelet-európai régiós vezetője
A vállalkozások adatainak átlagosan 80 százaléka strukturálatlannak tekinthető a Gartner piacelemző cég szerint. De mit jelent ez pontosan, és melyek azok az adatok, amelyeket nehéz rendszerezni?
Az adatbázison kívül tárolt adatok az oroszlánrészét képezik az összes vállalati információnak. A rengeteg strukturálatlan adat és tartalom miatt a tudásmunkások el vannak zárva azoktól az információktól, amelyekre szükségük lenne a produktív működéshez. Ilyen strukturálatlan dokumentumok lehetnek például a hitelkérelmek, a biztosítási kárigények, a hallgatói tesztek vagy az álláspályázati űrlapok. Ezeket a papír alapú információkat be kell vinni az üzleti rendszerekbe, gyakran azonban strukturálatlanok maradnak.
A kihívás
Nem csupán sok strukturálatlan adat található a szervezeteknél, az új adatok létrejötte soha nem volt még ilyen megosztott, és egyre gyorsabb ennek az információnak a mozgása a hálózatok és tárolóeszközök között.
A strukturálatlan adatok felügyelete kivételesen fontos, ha egy vállalat növelni akarja a hatékonyságot – valamint csökkenteni a tárolási és a megfelelési költségeket. Ez a feladat fájdalmasan nehéz volt eddig azon jelentős idő-, erőforrás- és költségigény miatt, amely a hatalmas mennyiségű adat manuális beviteléhez, feldolgozásához és rendszerezéséhez szükséges. Ráadásul ez a folyamat nem csak időt rabló, hanem hibázásra hajlamos is.
Ez a munka magától nem lesz könnyebb. A strukturálatlan vadállat ketrecbe zárására tett legjobb erőfeszítések ellenére is ennek a fajta adatnak a mennyisége egyre csak növekszik. A Gartner elemzőinek becslése szerint a strukturálatlan adatok hatalmas mértékben, 800 százalékkal nőnek majd az elkövetkező öt évben.
Ez valódi kihívást jelent azon szervezetek számára, amelyek automatizálásra és üzletmenetük jobb megértésére törekszenek, fel akarják kutatni, hogy mit hoz a jövő, valamint gyorsan kívánnak reagálni a kockázatokra és lehetőségekre. Ha a vállalatok nem rendelkeznek a megfelelő szoftverrel az ezekre a tartalomkezelési problémákra való felkészüléshez, itt az ideje, hogy elkezdjenek csinálni valamit ezzel kapcsolatban.
A „Digitalizálni mindent” megközelítés
Súlyosbítja a helyzetet, hogy a vállalati folyamatok nagy része strukturálatlan információként az alkalmazottak fejében található, és nincs szisztematikus megközelítés a bevitelre, felügyeletre, kommunikációra, mérésre és fejlesztésre vonatkozólag. Amikor maguk a munkafolyamatok strukturálatlanok, a munkavállalók napról-napra történő viselkedéséből hiányzik az összetartás és a hatékonyság.
Sok vállalat számára a reflexszerű reakció erre a helyzetre megpróbálni minden információt digitalizálni, és megőrzésre eltárolni. Ez azonban nem oldja meg a strukturálatlan adatok problémáját, sőt, még ronthat is a helyzeten. Ha ugyanis ezt az információt nem címkézik meg és katalogizálják megfelelően, a bevitt tartalmakat manuálisan kell átböngészni, valahányszor valaki meg akar találni valamit.
Napjaink információ által vezérelt környezetében annak a módja, ahogyan feldolgozzuk a kritikus adatokat, felépítheti, de le is rombolhatja vállalkozásunkat. Ha jól csináljuk, aranyra lelünk. Egyetlen rossz adatbevitel, és időt, pénzt, vásárlókat veszíthetünk. Ezért kritikus fontosságú megszerezni a megfelelő információt, és eljuttatni azt a megfelelő embereknek, a megfelelő időben, a megfelelő formátumban.
A strukturálatlan adatok felszámolása
A létfontosságú elem az intelligencia és az automatizálás bevezetése az adatbeviteli folyamatba. Ekkor ahelyett, hogy tovább növelnék a strukturálatlan adatok halmazát, a dokumentumok tartalmuk alapján rendeződnek, a kritikus információ pedig szövegösszefüggése alapján kiemelődik, érvényesítődik és hézagmentesen bekerül az alapvető üzleti alkalmazásokba és munkafolyamatokba.
A nagy pontosságú, intelligens adatbevitel egy csapásra strukturálttá változtatja a strukturálatlan adatokat. Mint ilyen, részévé válik egy adatmodellnek, amely indexelhető és integrálható.
Ráadásul ez a folyamat az adatbeviteli pontnál elvégezhető, még elosztott környezetekben is. Lehetővé válik egy végponttól végpontig terjedő információ-beviteli, -feldolgozó, -elosztó, -tároló és -visszakereső megoldás létrehozása. Ez pontos, automatizált és intelligens módon oldja meg a strukturálatlan adatok problémáját.
Következtetés
Ha ezt a megközelítést megfelelően és zökkenőmentesen valósítják meg, lehetővé válik a költséges, hibázásra hajlamos folyamatok átalakítása karcsúsított, bevételtermelő és értéknövelő műveletekké. Ezeknek a folyamatoknak az automatizálása révén a személyzetnek több ideje marad azokra a tevékenységekre, amelyek igazán számítanak – a vállalkozás bevételének és a vásárlói elégedettségnek a növelésére.
Hasonlóképpen a vállalaton belüli strukturálatlan információ mennyiségének csökkentésével könnyebbé válik hozzáadott értéket kivonni a tartalomból. Nem csupán az eljárások és munkafolyamatok lesznek jobban automatizáltak, hanem ugyancsak lehetővé válik a vállalati silókban lévő tartalom felkutatása, megtekintése és elemzése.
Kapcsolódó cikkek
- A gyártóknak fontos az átláthatóbb, optimalizált adatkezelés
- Itthon is megkerülhetetlen téma a big data
- Flash technológiával gyorsítja az adatfeldolgozást az IBM
- IBM innovációk: hozzáférhetőbb és felhasználásra kész Big Data
- A Funai megvette a Lexmark tintasugaras üzletágát
- Megérkezett a SAS Visual Analytics új verziója
- A „nagy adat" megszelídítése ügyfélintelligenciával
- A Lexmark felvásárolja a Brainware-t
- Fujitsu megoldás intézmények belső adatainak konszolidálására
- Lexmark: a magyar alkalmazottak is szorgalmaznák az újrahasznosítást
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A dentsu bemutatta a 2025-ös év 10 fő médiatrendjét
A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózat idén 15. alkalommal tette közzé immár hagyományosnak számító elemzését a következő évre várható médiatrendekről. A „The Year of Impact” címet viselő kiadvány, amelynek összeállításában a dentsu médiaügynökségeinek, a Carat, a dentsuX, illetve az iProspect cégek szakemberei vettek részt a világ minden tájáról, tíz fő médiaipari tendenciát azonosít be, amelyek négy átfogó témakör köré csoportosíthatók: (1) a generatív mesterséges intelligencia (AI) valós hatóerővé vált, (2) a történetek egyre kiterjedtebb stratégiai szerepet kapnak, (3) felértékelődik a minőség, illetve (4) a technológia és az alkalmazási szokások eltérően oszlanak meg a különböző régiókban.
Zsákutcába kerülhet az AI a Corvinus kutatása szerint
A nagy nyelvi modellek, mint például a ChatGPT elterjedése valójában egyre csökkenti a nyilvános tudásmegosztást az online kérdezz-felelek platformokon, s ezzel megnehezítheti a jövőbeli modellek képzését – erre jutott a Budapesti Corvinus Egyetem frissen publikált tanulmánya.
Összefogtak a jövőért az ipar, a tudomány és a művészetek képviselői
Járműveink, városaink és közlekedési rendszereink fenntarthatósága olyan integrált megközelítést kíván, amelyben az ipar, a természet- és társadalomtudományok, valamint a művészetek képviselői egymással összefogva keresik a válaszokat a jövő kihívásaira. Ez a gondolat hívta életre a Kognitív Mobilitás 2024 konferenciát, amelyet október 7–8-án tartották a Bosch Budapest Innovációs Kampuszon, a magyarországi Bosch csoport szakmai védnöksége mellett.
A HMS Networks felvásárolja a PEAK-System Technik vállalkozást
A HMS Networks AB (publ) („HMS”), az ipari információs és kommunikációs technológia globális szolgáltatója a mai napon kötelező erejű megállapodást kötött a DOGAWIST-Investment GmbH-val a PEAK-System Technik GmbH („PEAK”) részvények 100%-ának megvásárlásáról. A stabil alapokon álló német ipari kommunikációs szolgáltató PEAK-System cég olyan autóipari kommunikációs technológiák szakértőjének is számít, mint a CAN és a LIN.