Jönnek a vezető nélküli autók
Nem kell már túl sokat várni, öt éven belül már a piacon landolnak a vezető nélküli autók. A masinák nemcsak az autózást, hanem a gazdaságot és a várostervezést is újraírhatják. Az élen nem a személyautók, hanem a munkagépek vannak.
Nyakunkon a váltás
Sergei Brin, a Google társalapítója fejtette ki nézőpontját azzal kapcsolatban, hogy akár egy év múlva is piacra dobhatnák az első vezető nélküli autókat, de legkésőbb öt éven belül már bárki által elérhetőek lesznek az automatizált gépkocsik. Hasonló véleményen vannak angol kutatók is, akik szerint 15 év múlva már minden második gépjármű vezető nélküli rendszerekkel gördül majd ki az autógyárakból.
Bár az emberek fantáziáját a személyautók kötik le, a kutatások élén a teherautók és munkagépek állnak, itt lesznek ugyanis először gazdaságosak a vezető nélküli rendszerek.
Bye-bye sofőrök?
„Az automata rendszerek bevezetése elkerülhetetlen” – nyilatkozta Ted Scott, az Amerikai Teherszállítási Társaság elnöke.
Az Államokban közel hat millió ember él teherszállításból, de ez aligha hatja meg azokat a társaságokat, akik a csökkenő költségek miatt intenzíven tesztelik a vezető nélküli rendszereket. Az automata gépjárművek ugyanis lényegesen kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, és akár a nap 24 órájában dolgozhatnak, szemben az emberi sofőrökkel.
„Ma már alig találni pályakezdő sofőröket. Ki akar egy olyan szakmát kitanulni, amely 15 év múlva eltűnik?”
Az Európai Unió SARTE kutatási programjában már évekkel ezelőtt teszteltek olyan rendszereket, ahol a kamionok konvojban haladtak. A négy kamion közül, már csak az élen haladóban volt sofőr, a többi kamion automata vezérléssel haladt, a közutakon is.
Hasonló tesztek folynak Japánban is, azzal a különbséggel, hogy ott a konvojokban már egyáltalán nincs emberi személyzet. Amerikában pedig már több államban engedélyezték a vezető nélküli kamionok közúti tesztelését.
Minden megváltozhat
De nem csak a teherszállítás alakul át gyökeresen. Drasztikusan csökkenhet a taxisofőrők és buszsofőrők száma is, amint megjelennek itt is a vezető nélküli rendszerek. Sőt, az egyik nagy munkagépgyártó már több száz tonnás bányagépeket is tesztel, szintén automata rendszerekkel - írja a Best Machinery.
Az IHS Automotive tanulmány szerint 2050-re már szinte teljesen eltűnhetnek az utakról a mai értelemben vett autók.
Kevesebb baleset
Az automatizált közlekedés gazdasági és társadalmi hatását még csak most kezdik felbecsülni a szakemberek. Az emberi hibafaktor kiküszöbölésével várhatóan minimálisra csökken majd a közúti balesetek száma, közel felére csökken az üzemanyag-fogyasztás és várhatóan a légszennyezőanyag kibocsátási is. A közlekedés drámai módon felgyorsulhat, és nem csak a személyszállításban, hanem a beszállítói láncokban is.
A Massachusetts Institute of Technology kutatói szerint a közösségi közlekedés is teljesen átalakulhat, ugyanis lehetővé válik a közösségi autózás, ami akár 90%-kal is csökkentheti a gépjárművek számát a városokban.
„A mai értelemben vett tömegközlekedés teljesen eltűnik majd.” - írja a Forbes szakértőkre hivatkozva.
A város is átalakul
Az automata autózás tömegessé válásával a parkolóhelyek jelentős részére nem lesz szükség, hiszen az autó elküldhető lesz az olcsóbb külvárosi parkolóhelyekre. Szakértői becslések szerint a városokban akár a térfelületek harmada is felszabadulhat, ami a belső városmagban az ingatlanárak csökkenését eredményezheti, ezzel párhuzamosan pedig ismét felértékelődhetnek a kertvárosi övezetek.
Kapcsolódó cikkek
- A GE oroszlányi gyárában előállított technológia menti meg az új-zélandi tavat
- Felhőalapú nyomtatási megoldások KKV-nak
- Legújabb ESET védelem Macre
- A Dell Precision munkaállomáson kelnek életre a jövő innovációi
- Rugalmasság és költséghatékonyság a kkv szektor biztonsági hívószavai
- Videóalapú tolmácsszolgáltatás indult hallássérülteknek
- SAP az ALDI-nál
- Új funkciók a MÁV jegykiadó automatákon
- SUSE SolidDriver program a legújabb hardvereszközök gyors telepítéséért
- Xerox az amerikai kamionokban is
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ki ül a volán mögött, ha nincs sofőr? – Az önvezető autók felelősségi dilemmái
Ki felelős, ha egy önvezető autó balesetet okoz – az utas, a gyártó vagy maga az algoritmus? Milyen autonóm szintet értek el a ma forgalomban lévő járművek, és ez milyen hatással van a közlekedésbiztonságra? Az önvezető autók körüli kérdések továbbra is élénk vitát váltanak ki, jóllehet a lidar, radar és kamerák integrált használata már ma is egy biztonságosabb jövő ígéretét hordozza. Dr. Herke Csongor és Kis Kornél István – a téma két neves szakértője – a technológia jogi és műszaki kihívásait vizsgálták meg közelebbről.
Guruló mozi: érkezik az LG okosplatformja a Kia új modelljeibe
Az LG Electronics (LG) bejelentette, hogy webOS alapú autós okosplatformja (ACP) hamarosan elérhető lesz a Kia új, európai piacra szánt modelljeiben is. A fejlett mobilitási megoldás először a nemrég bemutatott EV3 modellben debütál, majd a későbbiekben az érkező EV4 és EV5 modellekben, valamint a megújult Sportage-ben is helyet kap. Ez lesz az első alkalom, hogy az LG innovatív autós felhasználói élménye megjelenik Európában, a sikeres dél-koreai bevezetés után.
Új korszak kezdete: az Arrabona Racing Team elektromos autóval versenyez
Januárban az Arrabona Racing Team bejelentette, hogy az autóipar és a Formula Student-versenysorozat irányvonalait követve a belső égésű motort elektromos hajtásra cserélik. Azóta elkészítették az új korszak első autóját, amelyet nemrégiben a nagyközönség előtt is bemutattak. Az ART_12 névre keresztelt modell első hivatalos versenyén augusztusban, Horvátországban áll majd rajthoz.
Aumovio: Új mérföldkő a Continental autóipari üzletágában
A Continental Automotive üzletága – amely Aumovio néven önálló vállalattá alakul – újabb stratégiai lépést tett a fenntartható működés és hosszú távú siker irányába: megalapította az Advanced Electronics & Semiconductor Solutions (AESS) fejlesztőszervezetet. Az AESS célja, hogy házon belül tervezzen és teszteljen autóipari félvezetőket, kifejezetten a Continental saját igényeire szabva. A gyártást a vállalat stratégiai partnere, a GlobalFoundries (GF) végzi.
Így teljesítettek az AutoWallis üzletágai 2025 első felében
Az AutoWallis Csoport járműértékesítése 3,4 százalékkal nőtt 2025 első felében, elsősorban a korábban lezárt cseh akvizícióknak köszönhetően. A használtautó-eladások és a szervizórák száma továbbra is jelentősen, több mint 50 százalékkal bővült, emellett a rövid távú autókölcsönzés iránti kereslet is növekedett.