A webes értékesítés legújabb trendjei

Czipperer Dia, 2014. április 18. 13:56

Az elmúlt években jelentős fejlődésnek indult az e-kereskedelem. Egyre többen vásárolnak webáruházakban, és a vevőcsalogatási trendek is egyre kifinomultabb módszereket igényelnek. A Piac & Profit konferenciáján számos új megoldással megismerkedtünk a legfrissebb mutatók mellett.

A BKIK Székházában tartotta a Piac & Profit KKV Akadémiájának hatodik rendezvényét „Értékesítés a weben. A webáruház új trendjei” címmel, ahol a résztvevők nem csak a legújabb trendekkel, megoldásokkal ismerkedhettek meg, hanem jogszabályok dzsungelébe is betekintést nyertek, valamint a legújabb mutatókkal is képbe kerülhettek.

 

 

Nő az online vásárlások száma

 

Tény, hogy hazánk még nem jár élen a webes értékesítés területén, ám itthon is egyre nagyobb teret nyernek a webáruházak, melyek jelenleg az e-kereskedelem 70%-át teszik ki. A PayU adatai szerint míg hazánkban a kereskedelmi forgalom 2,8%-át adja az e-kereskedelem, addig nyugaton ez 5%. Bár a legfrissebb adatok feldolgozása még folyamatban van, az viszont ezekből is látszik, hogy még nem zárkóztunk fel teljesen. Kiss Ervin Egon, a SzEK.org előadásában azonban kiemelte, hogy bár nálunk még a lakosság 97%-a offline vásárol, azonban a G20 országaiban is csak 6% az online vásárlók aránya.

 

 

Néhány évvel ezelőtt még kevesen vásároltak mobilról, mostanra azonban ez is növekvő tendenciát mutat. Számos felmérés készült már arról, mennyire aktívak az emberek mobilról, és úgy tűnt, hogy kevesen viszik végig a vásárlási folyamatot mobileszközről, inkább a termékek felkutatásában jut nekik fontos szerep. Azonban a phabletek és táblagépek ezt az ágazatot is egyre inkább átformálják, melyhez a webáruházak üzemeltetőinek is igazodnia kell.

 

 

Elengedhetetlennek bizonyul manapság, hogy az adott oldalnak mobilra optimalizált változata is legyen, hiszen egyre többen érkeznek mobilról. Lukács Ádám József, online marketingspecialista beszélt arról, hogy nemcsak a mobillátogatások száma nőtt meg az elmúlt években, hanem a tényleges vásárlások száma is. 2012-ben 5% érkezett mobilról és 3%-ra volt tehető a tényleges vásárlások száma, addig 2013 ez a szám 10-12%-ra duzzadhat (még nincsenek pontos adatok a tavalyi évről), és a vásárlások száma is elérheti az 5-6%-ot.

 

Hogyan lehet kiemelkedni a tömegből?

 

A kérdés immáron már nem az, van-e jövője az ágazatnak, hanem az, hogy a több mint 6000 hazai webshop hogyan nyerje meg a fogyasztók kegyeit. A teljes felnőtt lakossághoz viszonyítva elenyészőnek tűnhet ez a szám, ám a tényleges online vásárlók aránya csupán 3% körül mozog.

 

Számos egyszerű dologgal elnyerhető a fogyasztói szimpátia. Lukács Ádám József előadására visszautalva, nem mindegy például, hogyan szerepel az adott termék a webáruházban, és milyen leírást talál hozzá a potenciális vásárló, vagy bevetnek-e kuponos kedvezményeket egyes termékeknél.

 

Kulcsár István Róbert, a WebShop-Experts Kft. vezető tanácsadója szerint érdemes minél több érzékszervi információt adni az adott termékről, hiszen a webes vásárlás során nincs lehetőség a közvetlen kontaktusra. Ilyenkor egy háromdimenziós termékkép vagy egy bemutató videó is sokat segíthet, valamint az, ha visszavásárlási garanciát biztosítunk a megvásárolt árura, hiszen ezekkel mind a fogyasztó bizalmának növekedését érhetjük el. Emellett a folyamatos ügyfélszolgálat biztosítása is elengedhetetlen, hiszen, ha a vásárló bizonytalan vagy problémája akad, azonnal tud hova fordulni.

 

Az sem elhanyagolható szempont, mennyit kell várnia a fogyasztónak, hogy megérkezzen a rendelt áru. Az azonnali vagy egynapos szállítás vonzó lehet, hiszen ilyen tekintetben már a hagyományos boltokkal is versenyre kelhet: nem kell kimozdulni a lakásból, viszont a várakozási idő sem vészes.

 

A másik fontos pont a fizetés kérdése. Bár jelenleg az itthoni tendenciák még a postai utánvét és a készpénzes fizetés irányába mutatnak, az online bankkártyás fizetési megoldás épp ilyen fontos kell, hogy legyen, hiszen gyors és egyszerű, és azonnal megvalósul a tranzakció.

 

 

Gondoljunk csak a Cinema City mozikra. Szándékosan ezt a példát hozom fel, mert – mint megtudtuk –, szerencsére már ők is elkezdték használni a PayU megoldását, vagyis azonnal kifizethetjük mozijegyünket. Eddig csak lefoglalni tudtuk az oldalon, és fél órával korábban oda kellett érnünk, hogy kifizessük a helyet, különben átadták valaki másnak.

 

Ezek mind-mind alapvetőnek tűnnek, ha egy kicsit jobban belegondolunk, de elengedhetetlenek ahhoz, hogy a kapcsolat létrejöjjön a fogyasztóval. Utána pedig jöhetnek a különféle praktikák, technológiai fejlesztések, melyek egyre inkább a nyugaton már bevett gyakorlatnak számító okos webshop irányába mutatnak.

 

Az okos webshop fortélyai

 

Ez már az a terület, ahol valódi szakértelem és kifinomult technológiai háttér szükséges. Kulcsár István Róbert mellett Pető Róbert, a CorinCloud ügyvezető igazgatója beszélt azokról a praktikákról, melyeket nemzetközi szinten már egyre több helyen alkalmaznak, és a hazai webáruházak számára is jó kitörési lehetőség.

 

Ott van például a Geo IP targetálás – melyet Kulcsár István Róbert is kifejtett előadásában , amikor a felhasználót IP címe alapján beazonosítja a rendszer, és saját nyelvén szólítja meg. Ez a megoldás akkor hasznos, ha a webshop szállít az adott országba, és ez megnyugtatja az oldalra érkezőt, ha az oldalon rendel, megkapja a terméket.

 

 

részlet Kulcsár István Róbert előadásából

 

Az okos webshop kitalál, következtet, például az egér mozgásából arra, ha valaki el akarja hagyni az oldalt. Ilyenkor valami különleges ajánlat jelenhet meg a felhasználónak (Exit Overlay), például egy kedvezmény, vagy egy olyan termék, amivel máskülönben nem találkozna. Ha pedig úgy hagyja el az oldalt, hogy elkezdte a folyamatot, de végül nem vásárolt, később üzenhetünk neki, hogy emlékeztessük arra, hogy járt nálunk, és érdeklődött az adott termék iránt, esetléeg más hasonló ajánlatot küldehetünk számára. 

 

 

részlet Kulcsár István Róbert előadásából

 

Online vásárlás – más terület

 

Ahogy Kiss Ervin Egon kifejtette, míg korábban a vásárlás a Maslow-piramis csúcsán helyezkedett el, addig mára egyre inkább alapszükségletté kezd válni, és mostanra kétféle vevőtípus van jelen a piacon: a klasszikus és az internetes vásárló, akik meghódítására különböző stratégiákat kell alkalmazni. A webes értékesítés korlátait – amennyire csak lehet – le kell számolni , és kihasználni a technológia nyújtotta lehetőségeket a siker érdekében.

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Különdíjas lett a Deloitte úttörő coaching programja

Elismerték a Deloitte Zrt. tevékenységét az International Coaching Federation (ICF) Magyar Tagozata 2024-es pályázatán. Az ICF által alapított Prism Award célja, hogy jutalmazza azokat a szervezeteket, amelyek a szigorú szakmai követelményeknek megfelelő, a céges kultúrát és a stratégiai célokat is támogató, mérhető pozitív hatást kiváltó coaching programokat valósítanak meg. A 2024-es versenyen a Deloitte Zrt. belső coaching programja elnyerte a Tudatos építkezés kategória különdíját a szakmai zsűri döntése alapján.

2025. március 9. 10:06

Jövőformáló diákok: Megvannak a Megoldások a holnapért továbbjutói

A szakmai zsűri kiválasztotta a Samsung és az EdisonKids által ötödik alkalommal meghirdetett Megoldások a holnapért verseny legjobb 50 diákcsapatát. Az idei témák – a Közösség, az Egészség és a Fenntartható jövő – iránt összesen 241 diák jelentkezett kreatív pályázattal az ország különböző részeiről. Az előző évekhez képest a továbbjutó diákok és tanáraik idén még több tudással és kompetenciával gazdagodhatnak a frissített program keretében, hogy a következő hetekben megvalósíthassák jövőt formáló ötleteiket.

2025. március 5. 18:59

A jövő intelligens rendszerei Barcelonában

A Xiaomi Corporation (a továbbiakban „Xiaomi” vagy a „Csoport”) – a globális piacvezető a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök gyártása terén – bejelentette részvételét a 2025-ös Mobile World Congress rendezvényen, amelyet Barcelonában, Spanyolországban tartanak. Idén a Xiaomi bemutatja a „Human x Car x Home” okos ökoszisztéma továbbfejlesztett verzióját, amely forradalmasítja a felhasználók eszközökkel való interakcióját azáltal, hogy zökkenőmentes csatlakoztathatóságot és intelligens integrációt biztosít.

2025. március 3. 14:21

Fel fog-e lépni Zámbó Jimmy saját emlékkoncertjén?

A legfrissebb információk szerint 2026-ban - Zámbó Jimmy halálának 25. évfordulója alkalmából - emlékkoncertet terveznek a Budapest Arénában. Bár konkrét részletek még nem állnak rendelkezésre a koncert programjáról, a nemzetközi példák alapján felmerül a kérdés: vajon megjelenik-e a király "személyesen" az eseményen, előad-e valamit saját hangján "eredetiben"?

 

2025. február 24. 21:38

Grok 3: Elon Musk új AI modellje kihívást jelent a ChatGPT 4.0 és más csúcstechnológiás AI rendszerek számára

Elon Musk xAI vállalata bemutatta legújabb mesterséges intelligencia modelljét, a Grok 3-at, amely állításuk szerint felülmúlja az OpenAI GPT-4.0-t és a DeepSeek V3-at a matematika, tudomány és kódolás területén. A Grok 3 egy korai verziója a Chatbot Arena teszteken is az első helyre került - ez egy olyan platform, ahol a felhasználók úgy értékelik a chatbotokat, hogy közben nem tudják, melyikkel beszélgetnek éppen.

2025. február 21. 18:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra sem tudjuk, hogy kik ölették meg Kennedyt

2025. március 21. 16:38

iPhone 17 Air: A legvékonyabb iPhone a láthatáron

2025. március 18. 13:29

„Az Ön eszköze veszélyben van, össze fog omlani” – 8 tipp a félelemkeltő csalások elleni védelemhez

2025. március 13. 09:55

Történelmi magyar siker a Holdon

2025. március 11. 16:01