Pszichológushoz kerülhetsz a Facebook miatt
A Facebooknak sok jótéteménye van, de aki rosszul használja, juthat olyan helyzetbe, amikor indokolt lehet az orvosi, illetve pszichológusi segítség. Erről is szó volt a Napközben egyik múlt heti adásában.
Makai Gábor klinikai szakpszichológus szerint kulcsfogalmakról van szó a Facebook esetében, amely amennyire jó, ugyanannyira rossz is tud lenni, és mindig a felhasználó személyiségéről ad információt. Mivel az ember társas lény, természetes szükséglete, hogy ismerkedjen, kapcsolatokat építsen, és ezeket fenntartsa. Pszichológiai értelemben akkor van baj, ha valakinek a facebookos tevékenysége az egész életére negatívan tud hatni – a munkájára, személyes kapcsolataira. Ekkor a függőség is megjelenhet mint probléma.
Demetrovics Zsolt addiktológus is arról beszélt, soha nem a függőség tárgya, adott esetben a Facebook az, ami rossz. Sőt, a közösségi oldal nagyon sok pozitív lehetőséget nyújt az embereknek, akik például nagy távolságokból is könnyen, napi szinten kommunikálhatnak, élményeket oszthatnak meg egymással. A személyes kapcsolatokat azonban nem pótolhatja a netezés, ha valaki órákat, ideje nagy részét a gép előtt tölti, akkor már fontos dolgokat szoríthat ki az életéből – családja, pihenése, munkája rovására megy. A facebookozó is eljuthat tehát olyan függőségig, amikor már indokolt lehet az orvosi, illetve pszichológusi segítség.
Makai Gábor szerint személyiségtípustól függ, ki hogyan használja a Facebookot. Vannak például, akik állandóan a magáról készített képeket, szelfiket tesz fel, az ilyen önimádó emberek arra használják a közösségi oldalt, hogy a középpontban lehessenek. Hozzátette: ezeknek az embereknek az önértékelése valójában nagyon gyenge lábakon áll. A nárcisztikus mellett további típusok a „kukkoló”, az informátor vagy éppen az „evangélista” – aki idézetek, gondolatokat kiposztolva megmondja, „mi a helyes”.
Magyarországon már 4,8 millióan használják a Facebookot, és a szám folyamatosan emelkedik. A közösségi oldal szolgáltatásait igénybe vevők között kissé több a nő, a nagyjából 2,5 millióan vannak. A felhasználók nagy része a mobilján keresztül csatlakozik a felülethez.
A Social Daily kutatása szerint a tipikus magyar Facebook-felhasználó városban él, 25-35 év körüli, androidos telefonja van, szeret kertészkedni, biciklizni, szereti a pizzát, a jó rockzenét és néha online videojátékokkal játszik, tart az internetes vásárlástól, de egy-két alkalommal már kipróbálta.
A közösségi médiára specializálódott kommunikációs cég adatai szerint a magyar gyerekek átlagosan kilencéves korukban kezdik el használni a világhálót, 60 százalékuk naponta felmegy a netre. A legfiatalabbak tanuláshoz kevésbé, inkább a barátokkal való kapcsolattartásra használják az online lehetőséget, 96 százalékuk látogat közösségi portálokat.
Utóbbi adathoz is kapcsolódik Gombos Zsolt online marketing szakember megjegyzése, aki szerint az is problémákat okozhat, ha valaki nem tudatosan túlságosan személyes információkat is közzétesz a neten. Bár az utóbbi időben, változás figyelhető meg, de még mindig rengeteg az így kikerülő adat - hangsúlyozta. Makai Gábor hozzátette, épp ezért a gyerekeknek meg kellene tanítani, hogyan használják a közösségi oldalt. Gombos Zsolt szerint azonban ez csak úgy lehetséges, ha a szülők maguk is gyakorlati ismereteket szereznek a közösségi oldalról.
Forrás: Kossuth Rádió, Napközben / hirado.hu
Kapcsolódó cikkek
- A függésekről szól a 7. Fenntarthatósági Nap
- Egyre több pár a Facebookot okolja a válásért Szerbiában is
- Öncenzúrára késztet a Facebook és a Twitter
- Egyre többen kezdik már hat éves koruk előtt az internetezést Kínában
- Lelki terror elleni portált hozott létre a Facebook
- Használják, de nem értik igazán a Facebookot a kkv-k
- Mikor hal meg a Facebook? Maximum, ha öngyilkos lesz…
- Honlap készült az otthoni ápolás tudnivalóinak oktatására
- Több mint 50 millió Barca-drukker a Facebookon
- Nézőpont: a választók nem szívesen vállalják politikai szimpátiájukat a Facebookon
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
125 millió forint támogatás közösségi médiaszolgáltatóknak
Lezárult a REZSI2025 pályázat második fordulója, melynek keretében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa újabb jelentős összegekről döntött. Az NMHH több ügyben sikeresen működött együtt a cseh hatósággal, miközben három műsorszám korhatár-besorolásával kapcsolatban újabb jelzéseket küldött a megfelelő joghatósággal rendelkező társhatóságoknak.
Az MI szerepe a vállalati csalások előkészítésében és megelőzésében
Magyarországon is mindennapos eszközzé vált a mesterséges intelligencia (MI) a vállalati visszaélések terén – hívja fel a figyelmet az EY egy 50 magyar compliance- és biztonsági vezetővel végzett kutatása. A szakértők szerint a régebben bevált biztonsági intézkedések már nem elegendőek az egyre kifinomultabb támadások ellen. A szervezeteknek intelligens megoldásokra van szükségük, ha el akarják kerülni, hogy áldozattá váljanak.
Zöld energia az európai gyógyszeripar és egészségügyi ágazat számára
A Schneider Electric Energize programjának keretében egy négy céget tömörítő vásárlói csoport 10 évre szóló megállapodást kötött évi 245 GWh megújuló energiaforrásból származó áram beszerzésére. A program „Sustainability Business” üzletága a tárgyalások során tanácsadóként segítette a szerződést aláíró cégeket.
Kiberbiztonsági terhek 2025-ben: Hogyan lehet csökkenteni a költségeket?
2025-ben tovább szigorodtak a kiberbiztonsági előírások, amelyek az auditok lebonyolítását és a felügyeleti díjak kiszámítását érintik. A vállalatok számára kötelező díjak részben az árbevétel alapján kerülnek meghatározásra, de jelentős mértékben függnek a használt rendszerek számától, a cég szerepétől, illetve az általa kezelt adatokatól is. Kóczé Péter, a Grant Thornton digitális üzletágának vezetője bemutatja, hogyan csökkenthetők ezek a költségek – akár több millió forinttal –, és hogyan lehet szakmai alapokon optimalizált kiberbiztonsági rendszert kialakítani.
AI forradalom a pénzügyi szektorban is
A mesterséges intelligencia (AI) forradalmának egyik legnagyobb haszonélvezői várhatóan a pénzintézetek és pénzügyi szolgáltatók lesznek, amennyiben nem áldozzák fel a fogyasztói és felhasználói bizalmat a gyors eredmények érdekében. Az innováció és a bizalom fenntartását célzó uniós szabályozás 2026. augusztusáig fokozatosan lép életbe. A közelmúltban a KPMG Magyarország magyar és nemzetközi szakértői, valamint ügyfélkörük képviselői üzleti beszélgetést tartottak a témában.