„Az emberiség történelmében még nem volt akkora fejlődés, mint az elmúlt 24 évben”
Az Országos Marketing Konferencián jártunk
November 6-án rendezték még immáron 25. alkalommal az Országos Marketing Konferenciát, ezúttal Budapesten. Az idei diskurzus a jövő trendjeire fókuszált, arra keresték a választ, merre tart a szakma, milyen kihívásokkal kell szembenézni az elkövetkezendő években.
Számos téma és kérdéskör előkerült az idei Marketing Konferencián, ahol már az elején elhangzott, mennyire felgyorsult a világ, és bizony a szakembereknek sem könnyű lépést tartani az aktuális piaci trendekkel. A technikai fejlődés elképesztő méreteket ölt, az új megoldásoknak immáron csak a fantázia szabhat határt.
Hinora Ferenc, a Magyar Marketing Szövetség elnöke merész kijelentéssel élt, amikor azt mondta, „az emberiség történelmében még nem volt akkora fejlődés, mint az elmúlt 24 évben”. Talán kicsit sarkított a mondat, de a marketingre szűkítve valóban az elmúlt évtizedek hoztak jelentős előrelépést. Tonk Emil fogalmazott a technikai fejlődés kapcsán: „a gondolkodás a régi, csak új köntösben”
Ma már egyre inkább az kerül fókuszba, hogy a hirdetők közelebb kerüljenek a fogyasztói motivációkhoz, az emóciók, a szórakoztatás, a nyerő ötletek hekyeződnek előtérbe. Ma már egy kreatív ötlet nem is biztos, hogy leíró szinten kötődik magához a termékhez, azonban átvitt értelemben egy egészen metaforikus világot tud köré építeni. A termék maga nem csak egy tárgy, amit megveszünk és használunk, hanem életérzés lesz.
Tartalomban kell gondolkozni
Nos, akárhogy is tervez a hirdető, bármilyen felületet, csatornát választ, ma már nem az számít, mire képes egy adott termék, mit nyújt egy szolgáltatás, a kulcs a tartalomban van. Fel kell építeni egy koncepciót, amely megérinti az embereket, megmozgatja fantáziájukat. A Coca-Colának és a Pepsinek voltak és vannak hasonló reklámjaik, ahol a kólafogyasztás életérzés lett, de nem feltétlenül az íz miatt, hanem mert összehozta az embereket.
De ott volt például a Microsoft Surface 2 bemutatója a Time Square-en. A helyszín, a várakozás, a köré épülő misztikusság, a leleplezés élménye volt fontos, és nem az, hogy mit is tud valójában a masina, hiszen azt nem is lehetett tudni. Mégis tömegeket vonzott az esemény.
A kiszámítható fogyasztók kora lejárt
Ha a hirdető biztosan tudja, mit akar a fogyasztó, nagyon téved, legalábbis a hagyományos értelemben. Túl vagyunk már azon a korszakon, hogy ismerjük a fogyasztási szokásokat, az egyre több kínálati elem a kiszámíthatatlan, majd a válságfogyasztók irányába billentette a mérleg nyelvét.
Vagyis az eladó, hirdető ma már egyáltalán örül annak, ha a fogyasztó egyáltalán vásárol, mert elvek szerint döntenek. Sőt, ezen is továbblépve egyre inkább a „megokosodott fogyasztók” kora következik, ahol már annak örülnek, ha a fogyasztó nem „bánt”. Hiszen a vásárló nem csak mérlegel, hanem gondolkodik, kritizál is, így könnyen maga a vásárló döngölheti a földbe az adott terméket vagy szolgáltatást.
Online és offline egy hajóban evez
Ma már túlléphetünk azon a meglátáson, hogy fekete vagy fehér, esetleg feketefehér. Legyen inkább szürke! Vagyis miért ne ötvözhetnénk a két megoldást már a kezdetektől fogva? A szakértők szerint a két irány nem ellentéte egymásnak, és nem is válnak el olyan élesen, mint ahogy azt sokan gondolják, inkább kéz a kézben egymást kiegészítve vannak jelen.
Gondoljunk például csak egy egyszerű esetre, az internetes vásárlásra. Megrendeljük az intereneten a terméket, de nem akarunk napokat várni rá. Milyen jó, amikor be tudunk menni egy átvevőpontba még aznap, és mérsékelt sorban állással hozzájuthatunk. Vagy például ott van az Amazon hamarosan induló megoldása, melynek során drónok szállítják házhoz az adott csomagot, akár már fél óra alatt.
De hirdetések frontján is vannak egészen kreatív ötletek. Bár a lenti példa kimondottan nem hangzott el egyik előadásban sem, de szerintem sokan ismerünk hasonló megoldásokat. Egy nyomtatott lapban vagy egy plakáton megjelenő reklámra gond nélkül helyezhető QR-kód, melyek az erre alkalmas készülékkel beolvasva egy látványos display hirdetésre vagy kreatív anyagba botlunk, immáron az online térben.
Hirdetés mint feature
A jó marketing az, amiről nem tudják az emberek, hogy valóban reklámról van szó. Az a jó hirdetés tehát, amelyen nem érződik reklámszag, mint például a Foursquare-en a kiemelt találatok esetén.
Sok helyen maga a reklám a marketingmódszer, hiszen nem arról beszélnek, milyen az adott termék, hanem a fogyasztó mivel lesz több, ha azt választja. Tehát maga a tartalom, üzenet egyben a módszer is, amellyel közelebb hozzák a fogyasztókat, és kialakul a kötődés. Hiszen már nem a vevőszerzés az elsődleges cél, hanem hosszú távon a vevőkötődés kialakítása.
Megállíthatatlan fejlődés
A konferencia Digital Hack szekciójában a népszerű trendek, irányvonalak kerültek fókuszba, többek között a hordható okoseszközök, amelyek már nyomon követik mindennapi tevékenységünket, és telefonunkat is helyettesítik alap szinten.
Ha hihetünk a Google számainak, akkor a világ összes adatának 90%-a az elmúlt két évben kreálódott, amely megdöbbentőnek hat, ám egyből árnyalódik, amikor rájövünk, hogy maguk a fogyasztók is tartalomelőállítóttá lépnek elő a közösségi oldalakon, blogokon stb.
A közösségi aktivitás mint marketing
A konferencia egyik (Piac és Profit szekció) kerekasztal beszélgetése éppen ezt a témát boncolgatta, hiszen ezek a felületek ugyanannyira, csak más módon járulnak hozzá a vállalati sikerhez. Megkerülhetetlenek, azonban tudatosan kell megválogatni őket. Nem minden vállalkozás profiljába passzol például a Facebook, de ha mégis, akkor a megfelelő eszközrendszerrel környezetet lehet teremteni a célcsoportnak.
A hirdetőknek tehát rengeteg út áll rendelkezésükre, csak ki kell választani a megfelelőt, miután eldöntötték ,higyan haladnak rajta végig, és legfőképpen az a nagy kérdés, mi is az úti cél valójába.
Források:
Marketing trendek 2015 - Innováció vezérelt marketing - Dr. Piskóti István, MMSZ, elnökségi tag, Miskolci Egyetem, Marketing Intézet, intézetvezető
Fogyasztói trendek 2015 - Dr. Törőcsik Mária, Dr. Törőcsik Marketing Inspiráció, ügyvezető igazgató
A MARKETING MARKETINGJE avagy: Jön a Unique Marketing Position?- Sas István, KOAK és Dr. Papp-Váry Árpád, MMSZ alelnök, Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, inézetvezető, docens
Wearables: Google Glass, Pebble, Myo: Ahol Te vagy, amit szeretnél, amit csinálsz! - Béres Ferenc Attila, Egészségkommunikációs Központ, marketing tanácsadó
Merre tart a szakterületed? - Perényi András, Growthery, CEO
Merre tart a mobil marketing és a mobilfejlesztések piaca? - Marosi Gergely, Mito Europe Kft., senior szövegíró
Mit tervez a Google, milyen projektjeik vannak, amik a távoli jövőt célozzák meg? Szelei Szabolcs, Google Hungary, marketingigazgató
Kapcsolódó cikkek
- Új trendek fókuszban a Digitális Mesterkurzuson – 1. rész
- Tíz százalék fölött nő az idén a német PC-piac forgalma
- Jövőbe tekint az Országos Marketing Konferencia
- Ember alapú marketinggel újít a Facebook
- A kormány ötödik harctere az informatikai felhő
- Az Epson „okos” gyártási megoldásai átalakítják a fotókidolgozást
- Internet Hungary: újrahuzalozza világunkat a digitális ipari forradalom
- Tervezzük együtt a jövő évet az Országos Marketing Konferencián
- Hatékony értékesítés a legújabb trendek szerint
- KKV-AKADÉMIA: a reklámadótól a tartalommarketingig
Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
December 15. éjfélig lehet nevezni Az Év Honlapja pályázatra!
Meghosszabbítja a jelentkezési határidőt ’Az Év Honlapja’ pályázat, amely évről évre megmutatja a hazai digitális világ legjobbjait! A pályázat új nevezési határideje: 2024. december 15. éjfél! Még van lehetőség a vállalatok és kreatív ügynökségek számára, illetve mindazoknak, akik friss projektjeiket és egész éves munkájuk termését meg szeretnék mutatni a közönségnek és a zsűrinek.
Megvannak az idei év legjobb webshopjai
Ismét megrendezték az Év Webshopja Konferenciát és Versenyt, ahol a díjátadó gála mellett a szakma legjobbjai tartottak előadásokat a rekordszámú résztvevőnek. Az idei nyertesek között megtalálható nyomdai szolgáltatásokat kínáló, egyedi ajándékokat készítő, állategészségügyi és kozmetikai termékeket árusító webshop is.
Megjelent a legfrissebb, immár 27. Ericsson Mobility Report
Elérte az 55%-ot az 5G globális lefedettsége, de Európa lemaradásban van a legfejlettebb mobilhálózatok kiépítésében – derül ki az Ericsson Mobility Report 2024 novemberi kiadásából. A jelentésben két esettanulmány mutatja be, hogyan kezdik kiaknázni az úttörő mobilszolgáltatók az 5G hálózatok „felszeletelésében” rejlő lehetőségeket arra, hogy a tömegrendezvényeken vagy épp a tűzoltók számára mindig gyors és megbízható mobilkapcsolat álljon rendelkezésre. A svéd technológiai vállalat szakértői vizsgálták azt is, hogyan hathat az AI-forradalom a mobil adatforgalom lankadó növekedésére.
Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH
Harmadik alkalommal hirdeti meg a 40 év feletti női példaképek a digitális gazdaság területén című pályázatát az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége és a Women in Technology Hungary Egyesület (WiTH). Az elismerésre gazdasági társaságok, különböző szervezetek nevezhetik azokat a digitális gazdaság és technológia területén tevékenykedő női kollégáikat, akik kimagasló eredményeikkel rávilágítanak a korosztályban rejlő értékekre és lehetőségekre, ezáltal példaképként szolgálhatnak a fiatalabb generáció számára. A pályázati anyagokat 2025. január 31-ig várják a szervezők.
Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat
Idén 20. alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat, rekordszámú, 83 videós és fotós pályázat érkezett, melyek közül a zsűri öt videós és egy fotós alkotást díjazott, továbbá a Yettel különdíjjal ismert el egy videós alkotást. Az idei díjakat többek között a Telex, a 24.hu, a Szabad Európa és az RTL újságírói kapták.