Eltűntették a rekordnézettségű kínai szmogdokumentumfilmet a videomegosztókról

MTI Sajtóadatbank, 2015. március 13. 08:38

Alig egy hetet "élt" az interneten az a kínai szmogdokumentumfilm, amelyre a videomegosztókról való eltüntetéséig csaknem 200 millióan voltak kíváncsiak egy szűk hét során, és műfajában minden idők legnagyobb internetes nézettségét ígérte.

Csaj Csing volt televíziós műsorvezető, riporter saját költségvetésből készült filmje szemléletesen döbbentette rá nézőit arra, hogy a különösen szennyezett levegőjű régiókban élők milyen veszélyeknek vannak kitéve, miközben hátteret adott a helyzet kialakulásához és példákat szolgáltatott arra is, hogy kik és miért okolhatók a szmoghelyzet tartósságáért.

Csaj filmje Kína legnagyobb belpolitikai eseménye, a parlament éves ülésszaka küszöbén került a széles nyilvánosság elé, és azon nyomban nagy nemzetközi visszhangot váltott ki. Nyugati kommentátorok felvetették, ez lesz az a film, amely "változást hoz" az országban.

 



A kínai videomegosztókról azonban hirtelen nyoma veszett az A bura alatt című sikerfilmnek. A YouTube oldaláról ugyan továbbra is letölthető, de a kínaiak nagy tömegeinek ez a szolgáltatás csak technikai segítséggel, a nagy kínai tűzfal megkerülését biztosító szolgáltatással érhető el. Csaj Csing, az oknyomozó műsorairól ismert 39 éves riporternő tavaly hagyta ott televíziós állását, hogy filmjét elkészítse. Azért döntött így, mert terhessége idején megállapították, hogy születendő gyermeke daganatos, és nyomban a világra jötte után műteni kell. Ezzel kapcsolatban egy interjúban azt vallotta, anyaként úgy érezte, felelőssége van a jövőért.

A film egy év alatt készült el, Csaj bejárta és bemutatta a szennyezett területeket, a környezetvédelemmel foglalkozó szakintézményeket és néhány kormányzati hivatalt is. A riporter eljutott Londonba és Los Angelesbe is, hogy a helyszínen tanulmányozza e városok tapasztalatait a szmog elleni harcban. Kijelentette, a kínai légszennyezés 60 százalékáért az alacsony minőségű szén és a gépkocsik üzemanyagai hibáztathatók, a károsanyag-kibocsátás ellenőrzése pedig hiányos.

Bírálat érte a nagy állami olajtársaságokat is, amiért az általuk előállított üzemagyagok minőségének szabványa nem elégséges, véleménye szerint azért, mert képviselőik, vezetőik ott ülnek a szabványokat meghatározó grémiumban. Csaj nagymértékben hibáztatta a teherautókat, bebizonyítva, hogy némelyiken megtévesztő módon tüntetik fel, milyen minőségű üzemanyagot fogyaszt.

Csaj filmje nem kormányzati kritika, mi több, üzenete egybevág a legmagasabb szinteken hangoztatott véleménnyel: a kérdésben sürgős intézkedésekre van szükség. A film nézői természetesen a felelősöket keresték és kérdéseket tettek fel.

A frissen kinevezett kínai környezetvédelmi miniszter, Csen Csi-ning korábban közölte, hogy miután megnézte a filmet, üzenetet küldött Csajnak és megköszönte a munkáját. Legutóbbi - hétvégi - sajtótájékoztatóján azonban már nem kaptak szót olyan külföldi riporterek, akik rákérdezhettek volna: hova lett a film. Megfigyelők szerint az effajta döntések a politikai és biztonsági szervek hatáskörébe tartoznak, amelyek a társadalmi stabilitásért felelnek, különösen egy belpolitikailag kényes időszakban.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Repülésbiztonság minden szinten

Egy híján százhúsz éve ünnepeljük május 10-én a madarak és fák napját. A kezdeményezés Chernel István ornitológus nevéhez fűződik, a célja pedig már a kezdetektől az, hogy felhívja a társadalom figyelmét a környezetvédelem, ezen belül a madarak védelmének fontosságára. Ebből az alkalomból a Hortobágyi Madárpark – Madárkórház Alapítvány munkáját mutatjuk be, amelyet immár több mint 10 éve támogat a magyar légiforgalmi szolgálat.

2021. május 10. 19:27

Online divatcikk-vásárlási szokások 2020 és 2021 áprilisa között

A Glami.hu divatkereső platform nemzetközi fogyasztói felmérése szerint a koronavírus-járvány hatására a magyarok több mint fele nagyobb gyakorisággal rendelt ruházati cikkeket az interneten az elmúlt 12 hónapban, mint korábban, valamint akik ebben az időszakban tapasztalták meg az online vásárlás előnyeit a járványhelyzet megszűnése után is többet terveznek vásárolni webáruházakban.

2021. május 10. 17:32

Ezek a brandek nyerték meg az internetezőket tavaly

A 2020-as évben az autómárkák mozgatták meg legjobban az online közösséget, szépségápolás kapcsán a fórumokon történt a legtöbb bejegyzés, a koronavírus hozta korlátozások miatt pedig megnövekedett az internetes párbeszéd az élelmiszerboltok körül. A magyar online közönség véleményét mérő Social Index 6 kategóriában, 338 márka kapcsán kutatta az internetezők véleményét. A SentiOne adatelemzésének alapját a 2020-as online említések mennyisége mellett azok minősége, és a kommentek érzelmi töltete adta. 

2021. május 10. 15:49

Kutatás mutat rá, hogy káosz uralkodik a magyar cégek marketingjében

A középvállalkozások mindössze hat százaléka tudta nagymértékben növelni a marketingtevékenységét 2020-ban, derül ki egy friss kutatásból. A felmérés arra is rávilágított, a cégek megszokás útján terveznek, ha terveznek egyáltalán és a többségnek nincs arra vonatkozó stratégiája, hogyan tudna tovább növekedni. Marozsák Szabolcs, a Clientfactory CEO-ja arról beszélt, tapasztalataik szerint csak a vállalkozók töredéke költi legalább bevételei 5 százalékát a marketingre, pedig egyetlen forint sem lenne kidobott pénz megfelelő előkészítés esetén.

2021. május 10. 13:44

Az online térbe tolódnak a nagy beszélgetések

A pandémia mindössze néhány hónap alatt átrendezte a kommunikációs szokásainkat: a mély, bensőséges beszélgetések sosem látott arányban terelődtek át a digitális csatornákra, a videóchat-használat egyenesen megduplázódott. Mint arra az NN Biztosító legutóbbi kutatása rávilágított, a többség nem mond le arról, hogy az élet fontos dolgait megbeszélhesse azokkal, akikkel átmenetileg nem találkozhat. Ehhez a megkérdezettek kétharmada a telefon mellett már az online lehetőségeket is kihasználja. 

2021. május 10. 12:16

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Digitalizációs „bumm” a bankszektorban!

2021. május 4. 19:29

Óvakodjunk a COVID-19 vakcinával kapcsolatos csalásoktól és álhírektől

2021. április 19. 14:58

Új pályázatokat indít az EIT Digital

2021. április 8. 14:15

Stabil üzleti teljesítmény mellett tovább növekedett tavaly a Huawei

2021. március 31. 13:35