Így vásárolunk online

forrás: Prím Online, 2015. április 7. 08:41

Az Árukereső.hbu felmérése alapján magyar online vásárlók közel egyharmada rendszeresen vásárol a netről, egynegyedük pedig igyekszik minél több forrásból tájékozódni online vásárlásaik előtt. 

Idősebbek is elkezd(het)ik

 

A hazai online vásárlás évek óta töretlenül fejlődik, folyamatosan emelkedik az online boltok száma, az interneten elérhető termékek köre, a vásárlást kipróbálók száma, illetve azok internetes aktivitása. Ma már az internetes vásárlás nem csak a fiatalok kiváltásága, hiszen mind a közép korosztály, mind az idősebbek jelentős súlyt képviselnek a vásárlók körében. Az internetes vásárlást először próbálók szintén nagyobb arányban jelennek meg az 50 év felettiek körében, mint a fiataloknál.

 

Az online vásárlás területi koncentrációja is megszűnt már, nem csak a budapestiek élnek ezzel a lehetőséggel, sőt a vásárlók közel 4/5-e már vidéki lakos. Továbbra is igaz azonban, hogy az internetes vásárláshoz szükséges eszközök és szolgáltatások költsége miatt, elsősorban a rendszeres jövedelemmel rendelkezők jelentik az online vásárlás bázisának magját.

 

„A hagyományos vásárláshoz hasonlóan az internetes vásárlás esetében is igaz, hogy a vevők szokásai, preferenciái, motivációi jelentősen különböznek egymástól. Célul tűztük ki, hogy egy átfogó, az online vásárlást már kipróbáló vagy aktívan használó lakosság körében végzett kutatás keretében beazonosítjuk az online vásárlók jellegzetes típusait, mely által jobban megérthetjük viselkedésüket, a motivációik közti különbségeket, valamint a vásárlási szokásaik mögött rejlő okokat." – mondta Rácz Csaba, az Árukereső.hu ár-összehasonlító oldal ügyvezetője.


Hat típusba sorolhatóak az online vásárlók

 

A kutatás eredményeképp mindhárom országban összesen hat különböző online vásárló típust azonosítottunk be. Hazánkban az egyes típusok aránya az online vásárlók csoportján belül: 

 

·       a rutinosak (31%)

·       az utánajárók (26%)

·       a kezdők (14%)

·       az alkalmi vásárlók (11%)

·       az akcióvadászok (10%)

·       a kalandorok (8%)

 

Az egyes csoportok és vásárlási szokásaik – mind hagyományos bolti, mind online – eltérnek egymástól, különbözik a nyitottságuk az új dolgok irányába, illetve mások az online vásárlás során alkalmazott döntési szempontjaik. 

 

 

Az online vásárló sokaságon belül a hat csoport közül a rutinos vásárlók köre jelenti a legnagyobb csoportot, őket követi az utánajáró vásárló típus. Az, hogy az internetes vásárlók között minden negyedik ebbe a csoportba tartozik, jól jelzi, hogy az online vásárlás ma már tényleg nem csak az alacsonyabb árakról szól, sokkal inkább az internet adta lehetőségek – kényelem, gyors információszerzés, ellenőrzés, válogatás, stb. – egyre teljesebb körű kihasználásáról. Az online vásárlók körében ugyanakkor minden tizedik ember az akcióvadászok körébe tartozik, akik számára a gyorsan és könnyen elérhető kedvezmények köre még mindig az egyik legfontosabb tényező. Egyelőre alacsony, mindössze 8% azok aránya, akik bátran kalandoznak az internetes árukínálat között és nem félnek kipróbálni az új dolgokat.


Az aktivitás növekedése a további fejlődés kulcsa

 

Az online vásárlás további növekedése sokkal nagyobb mértékben függ a már jelenleg is az internetes vásárlók körébe tartozók aktivitásának növekedésétől, mint az új belépők alacsony mértékétől. Az elmúlt egy évben az online vásárlást először kipróbálók aránya már csak egy számjegyű volt az érintetteken belül, miközben 11% azok súlya, akik jelenleg csak különleges alkalmak – pl. szülinap, ünnepek – esetén keresnek fel webshopokat. Az alkalmi vásárlók az internetes vásárlást évente legfeljebb csak pár alkalommal használó kezdők (14%) körével együtt jelentik az online kereskedelem bővülési lehetőségeinek legnagyobb forrását.


Top termékkategóriák a három országban

 

Az online vásárolt termékek toplistáját Magyarországon a számítástechnikai cikkek és a könyv, Romániában a mobil és a tablet, Bulgáriában pedig a ruházati cikkek és cipők vezetik. A legtöbb típus ezen kategóriákból vásárol leginkább az interneten. Ezen eredmények nagy valószínűséggel összefüggésbe hozhatók az egyes országok válaszadóinak nemi eloszlásával: míg Romániában a kitöltők 66%-a férfi, addig Bulgáriában ez az arány 58% a nők javára. Hazánkban a válaszadók nemi eloszlása kiegyenlített (51% nő – 48% férfi).  

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az Instagram uralja a tinik világát – így netezik a Z generáció

A 14–25 éves fiatalok körében továbbra is az Instagram a legkedveltebb platform: innen tájékozódnak leggyakrabban a világ eseményeiről, ezt választanák, ha csak egy közösségi oldalt használhatnának, és 10-ből 8-an naponta aktívak rajta. A mesterséges intelligenciát is egyre inkább beépítik a mindennapjaikba – több mint 80%-uk már segítségül hívta házi feladat készítéséhez.

2025. május 12. 09:55

A mesterséges intelligencia új korszakot nyit az élelmiszer-kiskereskedelemben

A mesterséges intelligencia már nem csupán a jövő ígérete – a jelen valósága, amely alapjaiban formálja át a gazdasági szektorokat. A Kifli.hu-t is működtető Rohlik Group élen jár ebben a változásban: Magyarországon és Csehországban már nyereséges, Németországban pedig dinamikusan fejlődik, mindezt AI-alapú innovációinak köszönhetően.

2025. május 11. 17:05

Nyaralás stresszmentesen – vonattal a horvát tengerpartra

A MÁV-csoport népszerű nemzetközi éjszakai járata, az Adria InterCity a 2025-ös nyári szezonban is újra közlekedik, kényelmes és élménydús utazási lehetőséget kínálva Budapest és Split között. A különleges éjszakai vonattal utazók elkerülhetik a vezetés fáradalmait, a forgalmi dugókat és a parkolókeresést – helyette pihenve, biztonságban és kényelemben juthatnak el horvátországi nyaralásukra. A vonat, amely Európa legjobb éjszakai járatai között szerepel, tavaly több mint 13 ezer utast szállított a tengerhez.

2025. május 11. 15:34

Magával ragadó olvasás és jegyzetelés egyetlen eszközben

A Go 7 és Go Color 7 (Gen II) Android-alapú e-könyv olvasókat kifejezetten arra terveztük, hogy lebilincselő olvasási élményt és azonnali jegyzetelési lehetőséget nyújtsanak. A 7 hüvelykes kijelzőméret megmaradt, miközben a sorozat hű maradt a Go termékcsalád minimalista stílusához: kompakt, funkciógazdag és könnyen hordozható – ideális társ a mindennapokhoz.

2025. május 11. 13:49

A ViewSonic a világ legfenntarthatóbb vállalatai között

A vizuális és oktatástechnológiai megoldások globális vezető gyártója, a ViewSonic Corporation elnyerte az EcoVadis ezüst fokozatú minősítését. Ezzel a világ vállalatainak legjobb 8%-a közé került fenntarthatósági szempontból, és a 92. percentilisbe lépett elő, vagyis jobban teljesít, mint a cégek 92%-a.

2025. május 11. 12:03

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Kémháború a Kárpátok árnyékában: kiber-támadások és titkos műveletek az ukrán–magyar fronton

2025. május 10. 17:48

Ezek a diákok újragondolják a holnapot

2025. május 6. 14:41

Szétdarabolás fenyegeti a Google-t?

2025. április 30. 14:43

Blokklánc vs. AI: Melyik technológia alakítja át gyorsabban a globális munkaerőpiacot?

2025. április 28. 16:57