Informatika: brutális versenyhátrányban a magyar bankok
Miközben a bankokkal szemben az ügyfelek egyre komolyabb elvárásokat támasztanak, a Magyarországon működő pénzintézetek nehéz helyzetben vannak a más piacon tevékenykedő versenytársakkal szemben. Míg egy magyarországi bank informatikai büdzséjének 40-55%-át is felemészti a szabályozás, addig máshol, például Szlovákiában csak 5-10%-a megy el erre. Éppen emiatt kulcsfontosságú, hogy a lehető legmagasabb szintű ügyfélélményt nyújtsák a digitális fejlesztések, ez pedig nem könnyű feladat - derült ki a Portfolio Pénzügyi IT konferenciáján.
MNB: jön a még gyorsabb átutalás
2015. szeptember 7-től tovább gyorsul az átutalások rendszere Magyarországon - jelentette be Bartha Lajos, az MNB igazgatója a Portfolio mai Pénzügyi IT konferenciáján.
Az MNB adatai alapján az igazgató bemutatta, hogy ma Magyarországon átlagosan 2 óra 5 perc szükséges ahhoz, hogy a pénz megérkezzen egyik bankétól egy másik banknál vezetett számlára. Ezt a 2012. július 1-án bevezetett napon belül forintátutalás rendszerével sikerült elérni.
Az MNB azonban tovább szeretné gyorsítani az átutalásokat: a jelenlegi 5 ciklus helyett 10 ciklus lesz minden hétköznap, és kitolódik az üzemidő: a jelenlegi 8.30-16.30 közötti időszak helyett 7.30-17.00 órai ciklust használnak majd szeptember 7-től. Az előző napi zárás után beadott főként lakossági átutalások így korábban megérkeznek a kedvezményezetthez, ami pedig főleg vállalatok számára érdekes: meghosszabbított záró időpontig adhatnak megbízásokat.
Egyelőre az éjszakai és hétvégi megbízások továbbra is várakozni fognak, de hosszabb távon az azonnali átutalás bevezetése a cél Bartha Lajos szerint. Ez számos európai országban (Svédország, Dánia, Egyesült Királyság, Lengyelország) működik már, Olaszországban pedig folyamatban van a bevezetése.
Informatika: brutális versenyhátrányban a magyar bankok
Nem csak a magyar bankszektor, az európai és amerikai is szenved a szabályozásoktól, de eközben a technológiai fejlődés nem áll meg, az ügyfelek részéről pedig egyre komolyabb elvárások érkeznek. Eközben a más iparágból érkező szereplők is veszélyeztetik a bankok bevételeit. Ilyen helyzetben érdemes az ügyféligényeket pontosan felmérni, ebben például az adott intézmény összes alkalmazottjának bevonása is segíthet. A szokatlan lépések is célravezetők lehetnek, például az mBank egy olyan online piacteret hozott létre, amelyen pénzügyi termékek között válogathatnak az ügyfelek - hangzott el Kókai János, a BCS pénzügyi szektor igazgatójának panelfelvezető előadásában.
Harmati László, az Erste Bank vezérigazgató-helyettese szerint a bankok digitalizációjának egyik legnagyobb korlátja, hogy rengeteg pénzt költ a szektor a szabályozói megfelelésre.
Az informatikai fejlesztésekre rendelkezésre álló költségvetési keret az Ersténél 40-55% közötti arányban szabályozói projektekre ment el az utóbbi években, miközben Szlovákiában 5-10% ez az arány.
A panelbeszélgetés tagjai szerint most a tabletes, mobilos, de a hagyományos ügyintézési csatornákhoz is integrált megoldások fejlesztése a legfontosabb. Pap Gyula, az MFB informatikai ügyvezető igazgatója szerint ugyanakkor az új megoldások egyelőre nem egyszerűsítik, hanem sokkal inkább bonyolítják a banki informatikusok munkáját.
Heiszmann Gábor, a CIB informatikai igazgatója elmondta, hogy egy felmérés eredményei szerint Észak-Amerikában a népesség 43 százaléka úgy gondolja, hogy a bankjának fogalma sincs, ő mit akar, 33 százalék szerint a bankja azt sem tudja, hogy mik a pénzügyi céljai. Pedig a személyre szabott kiszolgálás, ha jól ismeri az adott pénzintézet az ügyfelek igényeit, bármilyen csatornán keresztül nyújtható. Ehhez az adott csatornán keresztül érkező információk megismerése és elemzése viszont elengedhetetlen - mondta Gupta Sanyaj, a T-Systems Magyarország üzleti intelligencia és információmenedzsment megoldások ágazati igazgatója.
Az ügyfelek ugyanis nem mindig tudják, hogy milyen termékre vagy szolgáltatásra vágynak, ezért ez különösen fontos. Harmati László megemlítette a Westel 1994-ben elvégzett felmérését,amelyben azt kérdezték, hogy használná-e szöveges üzenet továbbítására a mobilját, 99 százalék nemet mondott erre. Tehát az ügyfél nem mindig tudja, mire van szüksége.
Kurtisz Krisztián, az Uniqa igazgatósági tagja szerint a pénzintézetek egyszerűen nem elég bátrak. Vannak olyan startupok, akik egyes üzleti részeket, szeleteket lehasítanak a pénzintézetektől. Próbáljuk a folyamatokat digitalizálni, de amíg a bankok és biztosítók nem változtatnak a most működő üzleti logikán és termékeken, addig nagy veszélyben vannak - tette hozzá.
Egy felmérés szerint például az emberek 70%-a inkább megy el a fogorvosához, mintsem a bankja tanácsadására. Akkor tudnának a pénzintézetek magasabb sebességbe kapcsolni, ha a szervezeti működést tejesen újragondolnák, egyszerűsítenék, illetve a támogató szabályozói környezet is elengedhetetlen lenne ehhez.
Banki informatika: elhúz mellettünk a világ?
Bár a magyar bankok mindennapjait manapság a piaci átrendeződés, a költségcsökkentési kényszer és a törvényi akadályok határozzák meg elsősorban, vannak költségkímélő beruházások is, amelyeket nem érdemes kihagyniuk - mondta nyitóelőadásában Kalmár Ákos, a T-Systems Magyarország ágazatigazgatója. A világ bankszektora ma már nagyon fejlesztésorientált, igaz, a fiókok dominanciája még nem tűnt el.
A digitális csatornák kérdése nem kizárólag a bankok számára releváns: minden lakossági szolgáltató számára kulcskérdés. A bankoknál ma még a netbanki funkciókhoz kapcsolódik a fejlesztések jó része, de egyre inkább a fókuszba kerülnek az egyéb értékesítési és kapcsolattartási csatornák is. Egyre fontosabb az "omnichannel" megközelítés, vagyis a csatornák közötti átjárhatóság. Ez azért is fontos, mert a bankfiókok tranzakciós költségei átlagosan jóval magasabbak, mint más csatornáké, vagyis lényeges megtakarítási lehetőséget rejt a tranzakciók minél olcsóbb, online csatornák felé terelése.
A banki termékfejlesztést egyre inkább a "Mobile first" elv határozza meg, vagyis az új ötletek megvalósítása során az első gondolat egyre gyakrabban az, hogy azt miként lehet mobilon megvalósítani. Ugyancsak terjed a videó integráció, amely szintén alacsonyabb tranzakciós költséget tesz elérhetővé a fióki értékesítéshez képest. A videó chat mellett terjed a co-browsing, amelyben az ügyfél böngészőjébe belépve képes az ügyintéző segítséget nyújtani - említett egy érdekességet Kalmár.
Az online mellett egyre inkább a mobil felhasználók hulláma határozza meg a pénzügyi szolgáltatásokat, amely ugyan még fiatal, de egyre inkább affluenssé, a bankok számára profitábilissá válik, ezért a pénzintézetek nem kényelmesedhetnek el a fejlesztésben. A fiókhálózat szerepe egyelőre azonban nem eliminálható, ugyanis az affluens réteg elsősorban ezt használja. A bankok 62%-nál még mindig a fiókoknál van a profit&loss felelősség, és mindössze 8%-uknál van teljes mértékben máshol.
A bankfiókok ugyanakkor maguk is egyre inkább olyan térré válnak, ahol "tanítják" az ügyfeleket az elektronikus bankolásra. Mindeközben jelentősen felértékelődik az ügyfélismeret szerepe, a big data lehetőségek kihasználása ennek egyik fontos aspektusa.
Magyarország helyzete speciális, ugyanis elsősorban még nem a fejlesztési irányok, hanem a piaci átrendeződés, a költségcsökkentési kényszer és a törvényi akadályok határozzák meg az informatikai költéseket is. A paperless office és az ügyfélanalitika fejlesztések azonban sok esetben kis költségű beruházásokat igényelnek csak, így érdemes ezeket nem figyelmen kívül hagyni.
Kapcsolódó cikkek
- Több mint másfélszeresére nőtt az online hitelek aránya
- Több mint másfélszeresére nőtt az online hitelek aránya
- Magyar vállalkozás teszi biztonságossá az online bankolást
- Magyar vállalkozás teszi biztonságossá az online bankolást
- Online éli reneszánszát a személyi kölcsön
- Online éli reneszánszát a személyi kölcsön
- A mobilfizetésre térnének át a pénzintézetek
- A mobilfizetésre térnének át a pénzintézetek
- Cisco: személyre szabott pénzügyi szolgáltatásokat várnak az ügyfelek
- Cisco: személyre szabott pénzügyi szolgáltatásokat várnak az ügyfelek
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A vásárlói elégedettség szerepe a versenyképességben
A legnagyobb kihívást a magyar vállalatok számára az adathiány jelenti, amikor személyre szabott ajánlatokat szeretnének kínálni ügyfeleiknek – derül ki az EY által készített tanulmányból, amely 50 hazai marketing- és értékesítési vezetőt kérdezett meg. Az ügyfelek elégedettségére különös figyelmet kell fordítaniuk a vezetőknek, mivel ez közvetlen hatással van az üzleti teljesítményre is.
Gyors, biztonságos és hatékony: A légi szállítás szerepe a kereskedelemben
Gyógyszerek, romlandó termékek és gyártáshoz szükséges alapanyagok – ezek a leggyakoribb áruk, amelyek repülővel érkeznek a hazai cégekhez, vagy indulnak tőlük külföldre. Sok esetben a rendkívül drága termékek szállítása is gyorsabb és biztonságosabb repülővel. A hazai vállalatok legnagyobb része Kínából importál árut, de az export is jelentős mértékben jelen van.
Mesterséges intelligencia által generált könyvek árasztják el az Amazont
Az AI által generált könyvek megjelenése az Amazonon új kihívások elé állítja a könyvkiadást és a szerzői jogi szabályozást. Miközben a technológia lehetőséget ad új tartalmak létrehozására, fontos biztosítani a minőséget és a szerzők jogainak védelmét.
A jövő technológiái 2025-ben: Az MI térnyerésétől az energiaipar átalakulásáig
A mesterséges intelligencia térnyerése radikálisan átalakította a világot, és 2024-ben kiemelkedő szerepet kapott. A technológia folyamatos fejlődése és növekvő népszerűsége várhatóan idén sem fog lassulni, sőt, számos más technológiai területet is jelentős mértékben befolyásolni fog, így például a robotikát, az ellátási láncokat és az energiaipari átalakulást is 2025-ben – derül ki a Capgemini TechnoVision kiadványából.
Mobiltelefonok második élete: A Magyar Telekom újrahasznosítási megoldásai
A Magyar Telekom kutatása szerint a magyar háztartásokban átlagosan 1,7 darab, összesen mintegy 2,7 millió használaton kívüli mobiltelefon található, amelyek leginkább a fiókok mélyén rejtőznek. Az aktívan használt mobilkészülékek átlagos kora 2,8 év, és ezek 11%-a már korábban használt vagy felújított állapotban került jelenlegi tulajdonosaikhoz. A Recommerce, egy mobiltelefonok körforgását támogató európai cég adatai szerint a magyarok 41%-a nyitott arra, hogy megbízható forrásból származó felújított készüléket vásároljon. A Telekom a körforgásos gazdaság elveit követve lehetőséget biztosít arra, hogy a régi, használhatatlan készülékeket újrahasznosítás céljából leadják, a működőképeseket értékesítsék, illetve felújított készülékeket vásároljanak.