Sorvasztja a videojáték az agy szürkeállományát
Felfedezték, hogy a játékosok a képernyőn navigálva az agy törzsdúcaiban található szürkeállomány egyik alkotórészére támaszkodnak, ami a szürkeállomány működésének lanyhulását idézheti elő.
Korábbi kutatások szerint alacsonyabb a szürkeállományuk azoknak az embereknek, akik az agy jutalmazási rendszerére támaszkodnak navigációs stratégiájukban, és a hippokampuszban is alacsonyabb a funkcionális agytevékenység.
A videojátékosok hetente világszerte hárommilliárd órát töltenek a képernyő előtt. Becslések szerint egy átlagos fiatal több mint 10 ezer órát tölt el videojátékkal, mire 21 éves lesz. Az intenzív videojáték hatásait még csak most kezdik megismerni tudományosan a szakemberek - olvasható a brit tudományos akadémia Proceedings of the Royal Society B című folyóiratában közzétett tanulmányban.
A kutatók olyan felnőtt játékosokat teszteltek, akik hetente legalább hat órát töltenek videojátékkal. A 26 játékos eredményeit összevetették 33 olyan emberével, akik nem játszanak videojátékot. Agyhullámaikat és szemmozgásaikat figyelték és rögzítették játék közben.
Azt találták, hogy a játékosok esetében kétszer nagyobb (80,76 százalék) volt az esélye annak, hogy a jutalmazási rendszert használták, mint a játéktól ódzkodók (42,40 százalék), utóbbiak az agy hippokampuszára támaszkodtak.
A caudate nucleus az agy jutalmazási rendszere, és korábbi tanulmányok kimutatták, hogy kapcsolatban van az alkohol- és drogfüggőséggel.
"Már több mint egy évtizede a kutatók megállapították, hogy a videojátékosoknak hatékonyabb a vizuális megfigyelő képességük, tanulmányunk ezt megerősítette. Egyúttal azt is kimutattuk, hogy a játékosok jobban támaszkodnak a jutalmazási rendszerre", mint akik nem játékosok - hangoztatta Gregory West, a kutatócsoport vezetője.
Korábbi kutatások azt is kimutatták, hogy azoknak az embereknek, akik a jutalmazási rendszerre támaszkodnak navigációs stratégiájukban, lomhább a szürkeállományuk és a hippokampuszban alacsonyabb a funkcionális agytevékenység. Ez azt jelenti, hogy azoknál, akik sok időt töltenek videojátékkal, csökkentett lehet a hippokampusz integritása, ami a neurológiai rendellenességek, köztük az Alzheimer-kór fokozott kockázatával állnak összefüggésben - magyarázta a montreali egyetem professzora.
Mivel a korábbi kutatások kimutatták, hogy a videojátékoknak jótékony hatása van a figyelemre, összpontosításra, a szakemberek szerint fontos, hogy a jövőben kutatások megerősítsék, hogy a játékok nem károsítják a hippokampuszt.
Kapcsolódó cikkek
- Magyar szuperkütyük Intel Edison alapon a hackathonon
- Digitális régészek készítik az elpusztult műkincsek 3D-s képeit
- Lego-robotok versenye Tatabányán
- Régészeti térinformatikai labort adtak át Esztergomban
- A tüdődaganat kialakulásának kockázatát mutatja ki egy mobilalkalmazás
- Emberek próbálják legyőzni a robotot Texas Hold’em pókerben
- Ifjú magyar űrkutatók a világhírnév kapujában
- Steven Spielberg édesapjának munkája is hozzájárult a modernkori technológiai forradalomhoz
- Robotfoci a CeBIT-en
- Leghosszabb útjára készül a Solar Impulse 2
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Samsung bemutatja legújabb AI-megoldásait a World of Samsung eseményen
A Samsung, mint az összekapcsolt eszközélmények éllovasa, március 18-tól Frankfurtban, Németországban rendezi meg a World of Samsung eseményt. A rendezvény keretében bemutatkoznak a vállalat legújabb, mesterséges intelligencia által vezérelt fejlesztései. A Samsung televíziós, audiotechnikai, okosotthon-, gaming-, mobil- és digitális eszközei révén demonstrálja, hogyan válhat a technológia a mindennapok gördülékeny és támogató társává a mesterséges intelligencia segítségével.
Merész új dizájn és AI-alapú fejlesztések a Samsung One UI 7-be
A Samsung hivatalosan bejelentette, hogy április 7-én elindul a One UI 7 bevezetése. Az új szoftverfrissítés modern, merész dizájnt kínál, amely a felhasználói élmény még személyesebbé és jobban irányíthatóvá tételét célozza meg. A One UI 7 egy mesterséges intelligencián alapuló felhasználói felületet vezet be, amely lehetővé teszi a Galaxy eszközökkel való természetesebb interakciókat. A frissítést először a Galaxy S24 széria, valamint a Galaxy Z Fold6 és Z Flip6 modellek kapják meg, majd fokozatosan elérhetővé válik más Galaxy okostelefonokon és táblagépeken is.
Schneider Electric: Az ipari automatizálás új szintje Magyarországon
Magyarországon is elérhető a Schneider Electric teljes ipari automatizálási szoftverportfóliója, és most már egy kifejezetten erre a területre szakosodott csapat segíti a hazai ügyfeleket abban, hogy maximálisan kihasználják a megoldások kínálta lehetőségeket. Az AVEVA alkalmazások segítségével például akár 20%-kal is csökkenthetők a beruházási költségek, míg az EcoStruxure Foxboro DCS használatával akár 40%-kal is rövidíthető a meghibásodások javítási ideje. A Schneider Electric CONNECT platformja és a Flex előfizetési modellek egyszerű, gyors és rugalmas hozzáférést biztosítanak a felhasználók számára a cég szoftvereihez.
Digitális forradalom az akciós újságok piacán
A magyar felnőtt lakosság egyharmada már kizárólag digitálisan olvassa az akciós kiadványokat, míg 43 százalékuk vegyesen, mind online, mind offline formában lapozgatja őket. Csak a lakosság ötöde ragaszkodik kizárólag a papíralapú akciós újságokhoz – derült ki a Shopfully kutatásából. A digitalizáció ellenére az akciós újságok népszerűsége nem csökkent: a felnőttek 85 százaléka legalább havonta egyszer megtekinti őket, és szinte ugyanez a hányad elismeri, hogy ezek a kiadványok jelentős hatással vannak vásárlási döntéseikre.
Robokaland-nap a szegedi Karolina Iskolában
Március 22-én különleges programot rendez a Karolina Iskola: Szegeden először lesz Robokaland-nap, ahol a gyerekek újrahasznosított elektronikai eszközökből alkothatnak. Az iskola diákjai számára nem ismeretlen a robotika világa, hiszen évek óta részt vesznek a First Lego League Magyarország programjában. A robotika és programozás már az órák részeként is jelen van, és jövőre elindítják a Lego We Do 2.0 programot alsó tagozatosok számára is.