Hogyan hat a kommunikációs technológiák használata a családi kommunikációra?
Az iskolakezdéssel aktuálissá válik a kérdés, hogy hogyan kommunikálnak egymással a családok, akik a nap nagyrészét külön töltik egymástól? Aki valaha is elgondolkodott már azon, hogy milyen hatással vannak a kommunikációs technológiák a modern családok életére, annak érdekes olvasmány lehet az Ericsson ConsumerLab legújabb kutatása. Tény, hogy a kommunikáció mennyisége növekszik, ugyanakkor arányaiban kevesebb lett a beszélgetés és több a szöveges üzenet. Márpedig akármilyen hihetetlen, a gyerekek valójában több időt szeretnének személyesen eltölteni a szüleikkel.
Akutatás, amely „Hozzuk közelebb a családokat” címmel jelent meg, azt mutatja be, milyen hatást gyakorol a kommunikációs technológiák terjedése a családi kommunikációra; megvizsgálja, hogyan kommunikálnak egymással a családtagok személyesen vagy különböző technológiák segítségével, és felteszi a kérdést, hogyan alakította át a családok életét a technológia. Az Ericsson ConsumerLab kutatói az adatfelvételt családi fókuszcsoportokkal, és szülőkkel az otthonukban folytatott interjúk során végezték, ezt egészítette ki egy online felmérés is, több mint 1000 kitöltővel.

A mobiltelefon tökéletes eszköznek látszik arra, hogy az elfoglalt, ingázó, iskolán kívüli tevékenységekre rohanó családtagokat, a nap folyamán összekapcsolja egymással. A családok többsége azt állítja, hogy az ilyen jellegű technológiák alkalmazásával többet kommunikálnak egymással, jobban megismerik egymást és az a tapasztalatuk, hogy a technológia hét közben jelentősen megkönnyíti az élet mindennapi dolgait és a logisztikát.
A mobilkommunikáció azt jelenti – legalábbis elméletben –, hogy a gyerekek és a szülők bármikor felvehetik egymással a kapcsolatot, amikor egymástól távol vannak.
A családi étkezések és a gyerekek iskolába vitelére fordított idő értékes együtt töltött időnek számítanak. Ugyanakkor a családtagok között zajló mobilkommunikáción belül a hanghívások alkalmazása már háttérbe szorult a szöveges üzenetek mögött, amelyek aránya az elmúlt évben tovább nőtt. Az SMS biztosítja, hogy az üzenetek a család valamennyi tagjához könnyen és gyorsan eljussanak.
Ugyan még nem jellemző, de a családok egy része alkalmazásokat használ az egymás közötti kommunikációra, mint pl. a WhatsApp. A számok azt mutatják, hogy azok a szülők, akik igénybe veszik ezeket a szolgáltatásokat, ötször többet kommunikálnak egymással, és nyolcszor többet a gyerekeikkel. A gyerekek azonban olyan kommunikációs platformokat is használnak, mint az Instagram és a SnapChat, különösen, ha a barátaikkal szeretnének kommunikálni.
Nem meglepő, hogy az új kommunikációs szolgáltatásokkal a szülők számára újfajta aggodalmak is megjelentek. A jelentés szerint a szülők manapság új szabályokat fektetnek le és hatékonyabb felügyeletet gyakorolnak a gyermekeik eszközei felett. Mivel a mobileszközök egyre fontosabbak lesznek számunkra, egyre nagyobb kérdés az is, hogy mikor és mennyit használjuk azokat. A szülők és gyermekek kétharmada egyetért abban, hogy ez újfajta töréspontot jelent a családon belül, mely vitákhoz vezethet. Az okostelefonok generálhatják a legtöbb problémát.
A megkérdezett családok 72 %-a mondta azt, hogy a mobiltelefon használat korlátozását alkalmazzák büntetés gyanánt is.

A kommunikációs technológiák összességében pozitív hatással vannak ugyan a családokra, ugyanakkor vannak bizonyos árnyoldalai.
A tanulmányból kiderül, hogy tudatában kellene lennünk annak, hogy a telefonunk és a tabletünk iránti megszállottságunk értékes időt rabol el a családunktól. A gyerekek hét közben több személyes kommunikációt szeretnének a szüleikkel, márpedig a kommunikációs technológia erre nem nyújthat megoldást.
A „Hozzuk közelebb családokat” című jelentést teljes terjedelmében itt olvashatják el.
Kapcsolódó cikkek
- Indul Európa első UHDTV-csatornája
- Ericsson-technológiával indul Európa első UHDTV-csatornája
- Itt az első hálózatba kapcsolt buszmegálló
- Öt év múlva a fejlett mobiltechnológia általánossá válik az egész világon
- Duplájára növeli a letöltési sebességet az Ericsson fejlesztése
- Az Ericsson nyitott innovációs teret alapít Budapesten
- Felhőből nézhetünk videót az Ericssonnal
- Csökkent az Ericsson nyeresége
- Még egyszerűbb mobil kommunikáció a Novell megújult termékeivel
- 5 app viszi a mobil adatforgalom többségét
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új szakmai díjat kap a hazai televíziós és streaming-iparág
A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) örömmel tájékoztatja, hogy a szervezet kezdeményezésére és tagjai egységes támogatása mellett új televíziós szakmai díjat alapít. A díj célja, hogy elismerje és ünnepelje a hazai televíziós és streaming-iparág legkiemelkedőbb teljesítményeit, mindezt szakmai alapon. Az új díj a magyar televíziós és streaming szakma legjobb alkotóit, produkcióit és sztárjait kívánja kitüntetni, független és szakmai zsűri döntése alapján.
10 Gbps sebesség az Óbudai Egyetemen
Magyarországon az Óbudai Egyetem az első felsőoktatási intézmény, amely a WiFi 7 szabványnak megfelelő, legmodernebb vezeték nélküli hálózatot alakított ki. A Huawei kampusz megoldásának bevezetésével az egyetem egy jövőálló, 10 Gbps sebességű hálózatot hozott létre, amely a jobb hálózati élmény, valamint a hatékonyabb oktatás, kutatás és adminisztráció érdekében működik. Az állandó innováció és átalakítás eredményeként az Óbudai Egyetem úttörő szereplővé vált, új mércét állítva a hálózatfejlesztés terén az európai egyetemek között. A fejlett hálózati technológiák és a magas színvonalú digitális oktatási környezet alkotják az egyetem sikerének alapját.
Új raktárnyitásával a Prologis átlépte az 5 millió m²-t a közép-európai piacon
A Prologis, a logisztikai ingatlanok globális piacvezetője, közép-európai portfóliójában meghaladta az 5 millió m²-nyi modern raktárterületet. A lengyelországi Prologis Park Ruda Śląskában található új, 37 000 m²-es raktár megnyitásával a vállalat sikeresen átlépte ezt a határt a régiós portfóliójában.
Mit nézünk ma? Így választ mozit a magyar néző
A hazai közönség leginkább vígjátékot vagy akciófilmet választ a moziban, és bár az elnyert díjak nem befolyásolják a film kiválasztását, a rendező személye fontos tényező – derül ki az Etele Plaza és az ETELE Cinema közös online kutatásából. A magyar mozirajongók döntő többsége a film műfaja, a főszereplők és a mozielőzetesek alapján választja ki, hogy melyik alkotásra vált jegyet, miközben a kérdés, hogy hazai vagy külföldi filmre essen a választás, megosztja őket.
Pécsett folytatódott a HR Fest: A régió munkaerőpiaci kihívásai és lehetőségei
Március 20-án Pécsett folytatódott a HR Fest, az ország egyik legnépszerűbb HR rendezvénysorozata, amely ezúttal a dél-dunántúli régió munkaerőpiaci kihívásaira összpontosított. Az egész napos eseményen neves szakértők osztották meg tudásukat, miközben a helyi gazdasági szereplők a fiatal munkaerő megtartása és a beruházások ösztönzése érdekében folytattak eszmecserét. A rendezvényen szó esett a British American Tobacco pécsi beruházásáról, valamint a helyi kis- és középvállalkozások növekedési lehetőségeiről is.