Bankszektor: fiókbezárások, díjemelés és online térnyerés - sajtóközlemény
Mindinkább veszteségessé válnak a lakossági szolgáltatások a bankok számára – mutatta ki az IFUA Horváth & Partners német nyelvterületen végzett felmérése.
A bankok a digitális szolgáltatások elterjesztésével igyekeznek mérsékelni a költségeiket, továbbá fiókbezárásokat és létszámcsökkentést terveznek. Ezzel párhuzamosan egyre fontosabb kérdéssé válik, hogy a megmaradó fiókokat hol kell elhelyezni.
A megkérdezett német, osztrák és svájci bankszakemberek ötöde szerint a lakossági szolgáltatások már ma is veszteséget termelnek. Ezért az ágazat szereplőinek több mint kétharmada fiókbezárásokra készül, ennek mértéke elérheti a 30 százalékot. A válaszadók 70 százalék fölötti arányban terveznek akár 20 százalékos létszámcsökkentést is. (Magyarországon 2008 és 2015 között a bankok 23 százalékkal csökkentették fiókjaik számát, és további fiókbezárásokat terveznek.)
A költségtakarékosság azonban nem elegendő a kívánt eredmény eléréséhez, emiatt a felmérésben résztvevő pénzintézetek kétharmadánál díjemelést is tervbe vettek. Ebből azonban az internetes bankolás kimarad: az érintettek 60 százaléka továbbra is kínál ingyenes online számlavezetést.
A személyes tanácsadás is veszít jelentőségéből, ennek szerepét növekvő arányban veszik át az online, automatizált ajánlatok. Ezek költsége jóval alacsonyabb, és a fiatal, internetszerető ügyfelek számára természetes is. A bankszakemberek 80 százaléka számol azzal, hogy a tanácsadóik egyre inkább videón és telefonon tartják majd a kapcsolatot az ügyfelekkel, illetve chatelnek velük.
„Miközben a bankfiókok száma csökken, egyre fontosabb kérdés, hogy a megmaradó fiókok a lehető legjobb helyen legyenek” – fűzte hozzá az eredményekhez Huba Eörs, az IFUA Horváth & Partners Kft. ügyvezető partnere. A minél megfelelőbb helyszín kiválasztásában geolokációs elemzések segítenek. A következő években a pénzintézetek jelentősen fejleszteni akarják ilyen jellegű kompetenciájukat, és a belső adatok (például ügyfelek lakóhelye, cégek telephelye) mellett számos külső adatot (például közösségi közlekedési útvonalak, más pénzintézetek fiókjainak elhelyezkedése) be akarnak vonni az elemzésükbe.
Új trend, hogy a bankok már nem tekintenek fenyegetésként a FinTech cégekre. A válaszadók több mint 80 százaléka szeretne ezekkel szorosabban együttműködni. Ez mindkét fél számára kedvező, hiszen így a FinTech cégek elérhetik a banki ügyfeleket, a pénzintézetek pedig költségtakarékosan bővíthetik kínálatukat, amivel az ügyfeleik is csak nyerhetnek.
A felmérésről:
Az IFUA Horváth & Partners szakértői Németországban, Ausztriában és Svájcban kérdeztek meg több mint 50 banki felső vezetőt a lakossági szolgáltatások jelenlegi helyzetéről és az elkövetkező években várható változásokról.
Kapcsolódó cikkek
- Ki jár előrébb a digitális világban, a fogyasztó vagy a döntéshozó?
- Dübörög az online szektor
- A munkavállalók harmada sehova sem utazott nyáron
- A nők és a technológia ellentmondásos kapcsolata
- Magyar startup siker: dübörög a netes takarítás közvetítés
- IDC: A sokoldalú multifunkciós készülékek gyökeresen átalakítják a munkafolyamatokat
- Rio 2016: Hogyan védjük meg magunkat az Olimpiához kapcsolódó átverésektől?
- Kiderült: az átlagnál sokkal többet sportolnak a „kockák”
- Megérkezett az Erste MobilBank alkalmazása
- A magyar cégvezetők radikális változásokat várnak a digitalizáció hatására
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A vásárlói elégedettség szerepe a versenyképességben
A legnagyobb kihívást a magyar vállalatok számára az adathiány jelenti, amikor személyre szabott ajánlatokat szeretnének kínálni ügyfeleiknek – derül ki az EY által készített tanulmányból, amely 50 hazai marketing- és értékesítési vezetőt kérdezett meg. Az ügyfelek elégedettségére különös figyelmet kell fordítaniuk a vezetőknek, mivel ez közvetlen hatással van az üzleti teljesítményre is.
Gyors, biztonságos és hatékony: A légi szállítás szerepe a kereskedelemben
Gyógyszerek, romlandó termékek és gyártáshoz szükséges alapanyagok – ezek a leggyakoribb áruk, amelyek repülővel érkeznek a hazai cégekhez, vagy indulnak tőlük külföldre. Sok esetben a rendkívül drága termékek szállítása is gyorsabb és biztonságosabb repülővel. A hazai vállalatok legnagyobb része Kínából importál árut, de az export is jelentős mértékben jelen van.
Mesterséges intelligencia által generált könyvek árasztják el az Amazont
Az AI által generált könyvek megjelenése az Amazonon új kihívások elé állítja a könyvkiadást és a szerzői jogi szabályozást. Miközben a technológia lehetőséget ad új tartalmak létrehozására, fontos biztosítani a minőséget és a szerzők jogainak védelmét.
A jövő technológiái 2025-ben: Az MI térnyerésétől az energiaipar átalakulásáig
A mesterséges intelligencia térnyerése radikálisan átalakította a világot, és 2024-ben kiemelkedő szerepet kapott. A technológia folyamatos fejlődése és növekvő népszerűsége várhatóan idén sem fog lassulni, sőt, számos más technológiai területet is jelentős mértékben befolyásolni fog, így például a robotikát, az ellátási láncokat és az energiaipari átalakulást is 2025-ben – derül ki a Capgemini TechnoVision kiadványából.
Mobiltelefonok második élete: A Magyar Telekom újrahasznosítási megoldásai
A Magyar Telekom kutatása szerint a magyar háztartásokban átlagosan 1,7 darab, összesen mintegy 2,7 millió használaton kívüli mobiltelefon található, amelyek leginkább a fiókok mélyén rejtőznek. Az aktívan használt mobilkészülékek átlagos kora 2,8 év, és ezek 11%-a már korábban használt vagy felújított állapotban került jelenlegi tulajdonosaikhoz. A Recommerce, egy mobiltelefonok körforgását támogató európai cég adatai szerint a magyarok 41%-a nyitott arra, hogy megbízható forrásból származó felújított készüléket vásároljon. A Telekom a körforgásos gazdaság elveit követve lehetőséget biztosít arra, hogy a régi, használhatatlan készülékeket újrahasznosítás céljából leadják, a működőképeseket értékesítsék, illetve felújított készülékeket vásároljanak.