NMHH Médiatanács: Jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltatók azonosításáról döntött a testület
A Médiatanács e heti ülésén határozott arról, hogy nem változik három, hazánkban jelentős befolyásoló erővel rendelkező (JBE) médiaszolgáltató ezen szolgáltatói minősége. A testület továbbá felfüggesztett egy rádiós médiaszolgáltatási lehetőség hasznosítására kiírt pályázatot.
A jelentős befolyásoló erővel rendelkező médiaszolgáltatók azonosítása
A Médiatanács a JBE-médiaszolgáltatók meghatározására irányuló eljárását minden év szeptember 30-ig lefolytatja. Az eljárás során megvizsgálja a releváns tényeket, körülményeket, különös tekintettel az előző évi átlagos közönségarányra. JBE-szolgáltatónak az a médiaszolgáltató minősül, amely legalább 15%-os éves átlagos közönségaránnyal rendelkezik, és legalább egy médiaszolgáltatásának éves átlagos közönségaránya eléri a 3%-ot. Három médiaszolgáltató esetében döntött a testület arról, hogy továbbra is jelentős befolyásoló erővel rendelkeznek: a TV2 Média Csoport Kft., a Magyar RTL Televízió Zrt., valamint a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. Ugyanakkor a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. esetében a testület a médiapiaci koncentráció megelőzésére irányuló eljárást indít, mert rádiós és audiovizuális médiaszolgáltatásainak éves átlagos közönségaránya együttesen meghaladja a 40%-ot (46,5%).
Rádiós pályázat
A Médiatanács felfüggesztette azt a pályázati eljárást, amelyet 2016. április 8-án írt ki a Derecske 94,7 MHz helyi rádiós médiaszolgáltatási lehetőség hasznosítására. A lehetőségre két pályázat érkezett, mindkét esetben hiánypótlásra hívta fel a testület a pályázókat, amelynek hiányosan tettek eleget, ezért pályázatukat alakilag érvénytelennek nyilvánította a tanács, és a pályázati ajánlatokat nem vette nyilvántartásba. A Debrecen Városi Televízió Kft. a döntés bírósági felülvizsgálatát kérelmezte, így a Médiatanács az eljárást a bíróság döntésének megszületéséig felfüggesztette.
A Klubrádió kontra NMHH per első szakasza lezárult
A tényszerű tájékoztatás érdekében a Médiatanács közli, hogy a hatóság már 2016 júniusában – amikor a Fővárosi Ítélőtábla júniusban jogerős részítéletet hirdetett – eleget tett kötelességének, visszafizette a Klubrádió számára a 103 millió forintos médiahasználati és frekvenciahasználati kártérítési díjat, és a rádió jó hírnevének megsértése miatt nem vagyoni kártérítésből eredő 5 millió forintot. Mivel a Kúria tegnapi szóbeli ítélethirdetése szerint ez utóbbi követelés 2 millió forint értékben jogos, a hatóság jogalap hiányában visszakéri a 3 millió forintot a rádiótól.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság már több mint két és fél év óta lezártnak tekinti a Klubrádióval kapcsolatos jogvitát, amikor is a Klubrádió hatósági szerződését 2014. február 14-én Arató András, a Klubrádió Zrt. vezérigazgatója és Karas Monika, az NMHH elnöke közösen írta alá arról, hogy a rádió a Budapest 92,9 MHz közösségi frekvenciára költözik a 95,3 MHz-es frekvenciáról. Ekkor a Médiatanács az ingyenes, közösségi frekvenciát 7 évre biztosította a Klubrádió számára, figyelembe véve azt, hogy a kereskedelmi frekvenciáért a Klubrádió médiaszolgáltatási díjat fizetett.
Tekintettel azonban arra, hogy a Klubrádió részére a bíróság ítéletében a médiaszolgáltatási díj visszafizetését rendelte el, a Klubrádió – a magyar médiapiacon példátlan módon – más rádiókkal ellentétben nem 7, hanem így összességében 10 évig működhet közösségi rádióként és használja ingyenesen az erre kijelölt frekvenciát.
Megjegyzendő, hogy az NMHH a Klubrádióval folytatott jogviták ellenére jogi eszközeivel gondoskodott arról, hogy a rádió az elmúlt több mint másfél évtizedben jogszerűen működhessen, és hogy zökkenőmentes legyen a Klubrádió frekvenciaváltása. A Klubrádió az utóbbi időben is élvezi a Médiatanács anyagi támogatását, több száz helyi és körzeti médiaszolgáltató mellett: a rádió csak 2014-ben és 2015-ben a Médiatanács három, médiaszolgáltatókat támogató, szakmai pályázatán – a független bírálóbizottsági javaslatokra megítélt – összesen több mint 5,2 millió forintot nyert el hírműsor-készítésre, illetve műszaki fejlesztésre.
Kapcsolódó cikkek
- Elsőként az MVM NET kapott számtartományt a gépek közti kommunikáció biztosításához
- Megszülettek a megállapodások a programdíjakról a UPC Magyarország, az RTL Klub és a TV2 között
- A BEREC a hálózatsemlegességre vonatkozó iránymutatásokat tett közzé
- Hatósági szerződés nyomán a Telenor kompenzálja a tarifamódosításban hátrányosan érintetteket
- Célegyenesben a netsemlegességről szóló uniós iránymutatás
- Sportos ősz: Eurosport 2 a Telekomosoknak
- Rekordméretű igény mutatkozik a SES műholdjainak kapacitására az olimpia alatt
- NMHH: Tíz film ért el legalább százezres nézőszámot a mozikban a második negyedévben
- Premier League meccsek a UPC kínálatában
- Két hét korlátlan moziélmény!
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Super Bowl 2025: Mikor várható a végeredmény magyar idő szerint?
A 2025-ös Super Bowl, hivatalos nevén Super Bowl LIX, 2025. február 9-én, vasárnap kerül megrendezésre a New Orleans-i Caesars Superdome-ban. A mérkőzés magyar idő szerint 00:30-kor kezdődik, így a végeredmény várhatóan hajnali 4 óra körül lesz ismert, a játék menetétől és az esetleges hosszabbítástól függően.
Nézd élőben az Oscar gálát; technológiai forradalom Hollywoodban
Március 2-án a világ szeme ismét Hollywoodra szegeződik, aki akarja, akár élőben is nézheti a 2025-ös Oscar-gálát. Az idei esemény különösen izgalmas az informatikai és technológiai vonatkozások miatt, hiszen a filmipar egyre inkább a digitális világ eszközeire támaszkodik. Több jelölt is kiemelkedő technológiai megoldásokat vonultat fel, és az Akadémia már előre kihirdette azokat az innovációkat, amelyek idén technikai Oscar-díjat érdemeltek.
Digitális harmóniák: Az informatika és a zene találkozása a 2025-ös Grammy-díjátadón
Bár a legtöbb cikk most nyilvánvalóan Bianca Censori bundájáról és az alatta viselt teljesen áttetsző bodyról szól, a 2025-ös Grammy-díjátadó nemcsak róla szólt. Hozzáteszem: nem is csupán a zenei kiválóságokat ünnepelte, hanem rávilágított az informatika és a zene egyre szorosabb kapcsolatára is. Az eseményen számos technológiai újítást és digitális megoldást alkalmaztak, amelyek új dimenziót adtak a zenei élménynek.
DJ Spotify
Elindult a Spotify mesterséges intelligencián alapuló DJ szolgáltatásának beta verziója.
Majka „Csurran Cseppen” – avagy a digitális zeneipar trendjei
Majka legújabb produkciója, a „Csurran Cseppen” nemcsak zenei, hanem technológiai szempontból is figyelemre méltó. Az alkotásban a digitális streaming, az MI-alapú ajánlórendszerek és a közösségi média algoritmusok játsszák a főszerepet, amelyek meghatározzák, hogyan jut el a dal a hallgatókhoz.