NMHH: Való Világ-barométerrel az aggályos tartalmak tudatosításáért
A káromkodásrekordot egy óra alatt 113 trágár kifejezés elhangzásával a Való Világ 8 szeptember 20-i adása tartja – többek között ez derül ki abból a vizsgálatból, amelyben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kvantitatív módon elemzi az RTL 2-n futó, rendre kiemelt figyelmet kapó valóságshow-t.
A korábbi évadokhoz hasonlóan ebben a műsorsorozatban is sok szexualitás, obszcén kiszólás, dohányzás, alkoholfogyasztás jelenik meg, amelyek statisztikáját hétről hétre nyilvánosságra hozza honlapján annak érdekében, hogy a hatósági eljárásokon túlmutatva – ma, a televíziózás nemzetközi napján is – felhívja a figyelmet az ártalmas tartalmak negatív hatásaira és a józan médiafogyasztásra.
Mi a barométer célja?
A hatóság a kifogásolható jelenetek sorozatos vetítését elsősorban a kiskorúak káros tartalmakkal szembeni sebezhetősége miatt még a jogszabályok betartása mellett is aggályosnak tartja. A Való Világ 8 – és általában a valóságshow-k – esetében ez azért különösen fontos, mert a műsor nézettségi mutatói a 13–17 éves korosztályban a legmagasabbak. A kizárólag az esti kiadásokra fókuszáló „VV-barométer” az előző sorozatok tapasztalatait felhasználva hat kategória – a szexualitás, a szexuális kontextusban megjelenő meztelenség, a trágár kifejezések gyakorisága, valamint negatív magatartásmintaként a dohányzás és a direkt, illetve indirekt módon feltűnő alkoholfogyasztás – mentén vizsgálja a valóságshow nyolcadik sorozatát, amely augusztus 27. óta, várhatóan jövő év februárjáig látható az RTL 2-n.
Az NMHH célja a barométerrel az, hogy a kiskorúak védelmében a hatósági vizsgálatokon túlmutatva bemutassa a morálisan aggályos tartalmak sűrű megjelenését, és látványosan szemléltesse azok gyakoriságának nézettségi trendekkel összekötött elmozdulásait. A programban előforduló káros motívumok elemzése kvantitatív módszeren alapul, így lehetőséget ad az időbeli változások kimutatására, valamint a folyamatos összehasonlításra is.
Mennyi aggályos tartalommal találkoznak a VV8 nézői?
A trágár beszéd kifejezetten jellemző a Való Világ powered by Big Brother elnevezésű műsorsorozatra, de eddig minden adásban feltűnt a dohányzás is, és az is ritka, amikor egy adásban nem jelenítenek meg alkoholfogyasztást vagy szexuális tartalmat. A vulgáris beszéd megjelenésében november elejéig szeptember 20. jelentette a csúcsot, amikor egy adáson belül 113 olyan esetet regisztrált az NMHH, ami kimeríti a trágárság fogalmát. A cigarettafogyasztás megjelenítésében 23 a rekord (október 11.), a direkt alkoholfogyasztásban a második nap (augusztus 28.), amikor 42 jelenetben tűnt fel ivászat a képernyőn. Nem mondhatni, hogy a villalakók és a szerkesztők túlzottan szemérmesek volnának, hiszen már a második napi adásban 22 alkalommal jelent meg meztelenség. Az erotikus, szexuális tartalmú jelenetek rekordja 29 megjelenés (szeptember 18.).
A vizsgálati metodika
A vizsgálatban használt elemzési egység a káros viselkedésmintákat közvetítő jelenet. A jeleneteket annyiszor regisztrálják, ahány alkalommal azokat a műsorszerkesztő az összefoglalóban megjeleníti. A heti bontásban közzétett adatokat a napi jelenetszámok – azaz előfordulások – átlagolásával számítják ki. A problémás tartalmak közül egyedül a trágársággal kapcsolatban alkalmaznak eltérő módszertant, mivel a durva, trágár kifejezések gyakorisága könnyen számszerűsíthető. Ebben az esetben nem a jelenetek, hanem a szavak előfordulása képezi az elemzési egységet. A trágár kifejezések besorolását az érvényben lévő korhatár-kategóriák törvényi kritériumrendszere, illetve a Médiatanács ajánlásában foglaltak alapján végzik a munkatársak.
A szexualitás és a meztelenség megjelenését a szoros korrelációjukra tekintettel egy kategóriába vonja össze a vizsgálat. A szexualitás megjelenése során annak vizuális és verbális reprezentációját is figyelembe veszik, így a szexualitásra vagy szexuális tevékenységre vonatkozó szóbeli utalások is megjelennek a regisztrált jelenetszámokban.
A korhatárkarika nem díszítőeleme a képernyőnek, hanem a nézőnek szánt fontos információ
Az NMHH a televíziózás idén húszéves nemzetközi napján felhívja a figyelmet arra, hogy a médiatartalmakhoz való szabad hozzáférésen túl a tévénézők kezében ott a távirányító, azaz a döntés, a szabad műsorválasztás joga és ezzel együtt a káros tartalmak elkerülésének lehetősége. Az ENSZ kezdeményezésére a tévétársaságok ezen a napon olyan magasabb témákról ejtenek szót műsorrendjükben, mint a béke, az együttműködés, a fejlődés.
A felnőttek felelősségét támogatja a műsorválasztásban az is, hogy a televíziós műsorszámok, sőt mozikban vetített filmek, valamint a számítógépes vagy online játékok esetében is minden képernyőn vagy tárgyi csomagoláson megtalálhatók a korhatárkarikák, amelyek tájékoztatnak bennünket arról, hogy az adott médiatartalmak milyen korú gyermekeknek valók.
Különösen fontos ez akkor, amikor a Való Világ-műsorszám szolgáltatója egyébként luxemburgi joghatóság alá tartozik, a Médiatanács pedig csak szigorú feltételek megléte esetén járhat el külföldi joghatóság alá tartozó médiaszolgáltatóval szemben. Amióta a műsor az RTL 2-re került, a Médiatanács már négy alkalommal fordult az európai hatóságokhoz részben a műsor tartalmát rendszeresen kifogásoló állampolgári bejelentések miatt is.
Kapcsolódó cikkek
- A UPC ügyfelek is nézhetik az m3D adását
- Kódolatlan hetek a VIASAT3 csatornán!
- Online is beadhatók az elektronikus hírközlési építmények tervei az NMHH-hoz
- November 1-től tételesen kiderül, mennyivel csökken jövőre az internetszámlánk
- Tűzszerészrobotok frekvenciaengedélyeit adta ki az NMHH
- A hírközlési szolgáltatások árainak és kínálatának alakulása 2016 első félévében
- NMHH Médiatanács: Jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltatók azonosításáról döntött a testület
- Elsőként az MVM NET kapott számtartományt a gépek közti kommunikáció biztosításához
- Hatósági szerződés nyomán a Telenor kompenzálja a tarifamódosításban hátrányosan érintetteket
- Elindult a UPC Műsorvisszanéző
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A mesterséges intelligencia korában a mérnöki tudás nagyobb biztonságot ad a munkaerőpiacon
A példátlan ütemű technológiai fejlődés és a mesterséges intelligencia korában a jövőbiztos tudás iránti igény felértékelődik. A munkaerőpiaci jelentések szerint a technológiai szektorban az AI specialisták mellett azok a szakemberek a legkeresettebbek, akik mérnöki tudással is rendelkeznek. A széleskörű, szoftveres és hardveres tudást ötvöző mérnökinformatikus képzések ezért kiemelten fontosak. Hazánkban a fiataloknak ezen a területen kivételes lehetőségeik vannak, ugyanis olyan intézményt is választhatnak, ahol többek között nyelvtechnológiára specializálódhatnak, és később akár az első magyar nyelvi modell fejlesztésébe is bekapcsolódhatnak.
Három éves nagyszabású terv mentén alakul GenAI-alapú vállalattá a Konecta
Az ügyfélélmény és a digitális szolgáltatások terén globálisan elismert Konecta a hét elején bemutatta a Katalyst 2028 névre keresztelt három éves átalakítási tervét, amely az új vezérigazgató, Nourdine Bihmane irányítása alatt fog megvalósulni.
Újratervezésben élik mindennapjaikat a vezérigazgatók
A világ vezérigazgatóinak közel 60%-a arra számít a következő 12 hónapban, hogy a globális gazdasági növekedés felgyorsul, 42% pedig a dolgozói létszám 5%-os növekedésével is kalkulál – áll a PwC 28. Globális Vezérigazgatói Felmérésében, melynek eredményeit tegnap hozták nyilvánosságra a davosi Világgazdasági Fórumon.
Drónszolgáltatásokat nyújtó vállalkozással erősítette meg kapcsolatát a Széchenyi-egyetem
Évek óta meglévő partnerséget erősített meg a Széchenyi István Egyetem és a komplex távérzékelési szolgáltatásokat nyújtó Drónkuckó január 15-én. A dróntechnológiai képzéseket, hallgatói tudományos munkák támogatását és nemzetközi pályázatokat érintő együttműködési megállapodást az Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kar vezetése és a cég képviselői az intézményhez tartozó Smart Farm tangazdaságban írták alá.
A nemünk, az életkorunk és a viselkedésünk alapján optimalizálhatja a reklámokat az LG digitáliskijelző-szoftvere
Az LG Electronics (LG) február 4. és 7. között Barcelonában, a 2025-ös Integrated Systems Europe (ISE) kiállításon mutatja be az LG Business Cloud, azaz a vállalat kereskedelmi kijelzőinek és szállodai televízióinak kezelését és üzemeltetését egyszerűsítő online platform továbbfejlesztett verzióját. A bővített platform a vállalati ügyfelek változó igényeire reagál: immár magában foglalja a kültéri digitális kijelzőkhöz kifejlesztett LG DOOH Ads hirdetési megoldást, valamint a rövidtávú bérbeadásra szakosodott vállalkozások számára létrehozott LG Pro:Centric Stay megoldást is.