NMHH-elemzés: egyre jobban megéri internetes adattartalmat fogyasztani

forrás: Prím Online, 2017. március 10. 08:30

Tavaly óta terjedő tendencia, hogy a hírközlési szolgáltatók a megelőző évekhez képest több adattartalmat nyújtanak díjcsomagban foglalt forgalom, opciók vagy akciók keretében, akár változatlan árért is – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tavalyi évet vizsgáló, a hírközlési szektorra vonatkozó elemzéséből. 

A piac színesítésében a legjelentősebb változtatások többségét egyetlen szolgáltató vitte végbe. A hírközlési szektor árai 2015-höz képest csekély mértékben növekedtek a fogyasztói árindexnek megfelelő 0,5%-os mértékben.

 

A szolgáltatásokban a Vodafone újított leginkább; egyre nagyobb a kínált adattartalmi keret

Az NMHH a szolgáltatók Általános Szerződési Feltételeinek elemzése alapján megállapította, hogy a tavalyi hírközlési szolgáltatási újdonságok terén a Vodafone vitte a prímet: a mobil feltöltőkártyás szegmensben elsőként vezetett be alacsony, 19 Ft-os percdíjú tarifacsomagot, Tuti néven. A versenytársak szinte azonnal követték még olcsóbb, hálózaton belül 9 Ft-os hívást nyújtó opcióikkal. Szintén a Vodafone rukkolt elő a megfelelően felszerelt autókban használható „internet in the car” szolgáltatással. Terjedő tendencia az, hogy a szolgáltatók több adattartalmat nyújtanak díjcsomagban foglalt forgalom, opciók vagy akciók keretében, akár változatlan árért is. Ezen túl piacra került a 30 napnál hosszabb ideig tartó adatopció, a Magyar Telekom Maraton eseti adatopció-család szolgáltatásával.

 

A hatósági elemzés szerint tavaly a szolgáltatások kínálatában a legjelentősebb változtatások többségét egyetlen szolgáltató hajtotta végre: a 2016-ban bevezetett 71 telefon- és internet-díjcsomag háromnegyede a Vodafone-hoz kötődik. A 71 új csomaggal szemben 60-at zártak le. A Telenor a mobilhang-ajánlatainak összetételét alakította át, a Magyar Telekom pedig új internetcsomagokat dobott piacra és régi mobiltelefon-csomagokat vont ki az értékesítésből. Az Invitel vezetékes telefon- és internetkínálatának palettáját rendezte át, a UPC viszont nem változtatott szolgáltatási portfólióján. 

 

Folytatódott az elektronikus ügyintézés ösztönzése is az ágazatban: ilyen esetekre mindegyik hazai szolgáltató kedvezményes havidíjért és/vagy a belépési díj elhagyásával árulta, árulja csomagjait.

 

Tarifavizsgálat: olcsóbb lett a roaming

Az NMHH vizsgálata alapján 2016-ban a legnagyobb árváltozást az egységes Eurotarifáról a Szabályozott Európai Roamingtarifára történő áttérés jelentette. Ennek hatására az előfizethető mobiltelefon-díjcsomagok döntő többségénél csökkentek a roamingpercdíjak. Ez az áresés azonban összességében nem gyakorolt jelentős hatást az ágazati árszínvonalra, mivel a hazai telefonálási szerkezetben csekély a roaming részaránya: kártyás előfizetésnél havonta csupán egy, havidíjas csomaghasználatnál öt percet jelent az átlag. 

 

A roamingdíj csökkenésen kívül két vezetékes szolgáltató változtatott telefonos tarifáin. Az Invitel egyetlen díjcsomagjának különböző feltételű havidíjait módosította, a UPC pedig két tarifacsomagjának havi előfizetési díját csökkentette. A többi szolgáltatás – mobiltelefon, internet – listaára nem változott. 

 

A hírközlési árindex kissé az általános fogyasztóiár-index fölött mozog

A KSH árstatisztikái szerint 2016-ban a hírközlési szektorban az árak csekély mértékben, 1,1%-kal nőttek. A növekedés elsősorban a 2015 közepén a mobilhang- és internetszolgáltatás körében lezajlott átfogó áremelések áthúzódó hatásából eredt, a tárgyévi piaci folyamatok minimális hatást gyakoroltak az árindexre. A nemzetgazdaság egészében – az előző két év árcsökkenése után – 2016-ban a fogyasztói árak 0,4%-kal emelkedtek. Az ágazatban mért éves árindexek 2013 óta kissé haladták meg a nemzetgazdasági mutatókat.

 

Fogyasztóiár-indexek (%), 2007–2016 (forrás: KSH)

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Így tartsd be a sebességhatárokat!

Nyakunkon a nyár, és mi már nagyon mennénk… Akár országon belül is, de ki az, aki nem vágyik már egy izgalmas külföldi kiruccanásra? Nem akarjuk elkiabálni, de hamarosan talán minden visszatér a régi kerékvágásba, és az óvintézkedések betartása mellett ismét utazhatunk. 

2021. május 18. 15:28

Új együttműködéssel gyorsítják a COVID-19 variánsainak azonosítási folyamatát

A koronavírus még fertőzőbb mutánsainak megjelenése magában hordozza annak veszélyét, hogy lelassul a globális felépülés és meghiúsul a vakcinák által nyert immunitás. Annak érdekében, hogy segítsék a kormányokat és az orvosszakmát az új variánsok felismerésében és a gyors reagálásban, az Oxfordi Egyetem és az Oracle egy globális kórokozó-elemző rendszert (Global Pathogen Analysis System, GPAS) hozott létre, amely egyesíti az Oxfordi Egyetem kórokozó-adatokat elemző platformját (Scalable Pathogen Pipeline Platform, SP3) az Oracle felhőalapú infrastruktúrájával (Oracle Cloud Infrastructure, OCI).

2021. május 18. 13:45

Szállítmányozás, akár gombnyomásra

Újabb funkcióval bővítette ügyfélportálját a Raben Trans European Hungary Kft. A cég jelenlegi és jövőbeli partnerei önállóan, automatizált rendszerben kérhetnek ajánlatot raklapos és nagycsomagos küldeményeik eseti szállítmányozására. Az ügyfelek a leggyakoribb viszonylatok esetében szinte azonnali kalkulációt kapnak, amely alapján rögtön megbízást is adhatnak.

2021. május 18. 12:17

Markánsan megváltozott az otthoni laptophasználat hazánkban

Országos kutatást végzett a Laptophardware.hu laptop alkatrész webáruház a magyar lakosság laptophasználati szokásairól. A felmérés rámutatott, hogy a magyarok jelentős része a pandémia előtt jellemzően szórakozásra használta otthon a laptopját, azonban az otthoni munkavégzés hatására (61% kezdett el laptopon dolgozni) a markáns többség (72%) annyira megkedvelte a laptophasználatot, hogy nem szívesen „ül vissza” az irodai asztali gép elé.

2021. május 18. 11:03

Vanda már chatelni is tud

A Telekom ügyfelei már megszokhatták, hogy évek óta Vanda, a virtuális asszisztens fogadja hívásaikat a 1414-es ügyfélszolgálati telefonszámon. 2018 nyara óta már minden beérkező hívást a mesterséges intelligencia alapú, magyarul beszélő Vanda fogad, kiváltva ezzel a hagyományos nyomógombos menürendszert, az IVR-t (Interactive Voice Response). 

2021. május 18. 09:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Hétszeres Business Superbrands díjas az ABB

2021. május 17. 16:40

Digitalizációs „bumm” a bankszektorban!

2021. május 4. 19:29

Óvakodjunk a COVID-19 vakcinával kapcsolatos csalásoktól és álhírektől

2021. április 19. 14:58

Új pályázatokat indít az EIT Digital

2021. április 8. 14:15