Continental: itt az idő az automatizált vezetés jogi keretének kidolgozására

forrás: Prím Online, 2017. március 20. 09:45

Vision Zero (zéró baleset), kényelmes vezetés, tiszta levegő – a jövő mobilitásában óriási lehetőségek rejlenek. A Continental, a világ egyik vezető autó-és gumiipari szereplője komoly erőfeszítéseket tesz az olyan rendszerek és megoldások kifejlesztése érdekében, amelyek elektronikus sofőrként funkcionálhatnak az autóvezetők számára. 

Például az országok közötti autópályákon való közlekedés során a nagymértékben automatizált vezetéssel idő szabadul fel a sofőr számára egyéb, nem a vezetéshez kapcsolódó feladatok elvégzésére, mialatt a kormány mögött ül. Azonban a nemzetközi jogi szabályozás jelenlegi állása alapján ez a forgatókönyv még nagyon messze van tőlünk. 

 

A Continental örömmel fogadta a G7 országok által kezdeményezett párbeszédet a jogi környezet standardizálása érdekében, amelyet nem csupán az egyes országok szintjén, hanem nemzetközi szinten szükséges kidolgozni. A vállalat szakértői egy megbízható rádió hálózat kialakítását is javasolják a járművek és az infrastruktúra közötti adatforgalom lebonyolítására, valamint fontosnak tartják az egyértelmű szabályok lefektetését, hogy a kihívásokkal teli közlekedési helyzetekben félreérthetetlen párbeszéd jöhessen létre az autók és sofőrök között.

 

 

„A technológiai fejlesztések további sorsa a modern jogi szabályrendszertől is függ” – mondta Kurt Lehmann, a Continental Vállalati Technológiai Vezetője (CTO), aki figyelmeztet az elavult jogi rendelkezések alkalmazására. Bár a „Vision Zero” koncepció célja az, hogy 2050-re ne történhessen halálos baleset az utakon, a jelenlegi jogi környezet nem vesz figyelembe az intelligens járművek használatából adódó számos körülményt. 

 

„Azt szeretnénk elérni, hogy a balesetek a múlté legyenek, ez azonban mindaddig csupán egy utópisztikus vízió marad, amíg a közúti közlekedési rendeletek nem hajlandóak figyelembe venni a csúcstechnológia használatát, vagy túlzó mértékben korlátozzák a technológia lehetőségeinek kiaknázását” – tette hozzá Lehmann.

 

Az automatizált vezetés a lehetőségek tárházát nyitja meg a sofőrök előtt

„Még magasabb szintű kényelmet és biztonságot nyújtva az automatizált vezetés nem szab korlátokat a sofőrök számára. Ez az új technológia egy rendkívül vonzó alternatívát jelent a közúti közlekedésben” – magyarázta Lehmann. „Mi több, köszönhetően a swarm kapcsolódásnak, a szó szoros értelmében kiszélesítjük a jármű látóterét.”

 

A többi autótól illetve infrastrukturális rendszerektől érkező adatoknak köszönhetően a kanyarok és emelkedők mögött lévő, szemmel egyébként nem látható járművek időben észlelhetővé válnak. „Előfordulhat azonban az adatok kockázatos összezavarodása olyan esetben, ha a közúti adatok gyors átvitelére használt csatornát egy más szolgáltatás terheli le” – mondta Lehmann. Éppen ezért annak érdekében, hogy a közlekedésbiztonság még nagyobb legyen, a Continental javasolja egy kizárólagos sávszélesség minél előbbi kiépítését 5,9 GHz-en, kifejezetten a közúti közlekedés számára.

 

 

Hangsúlyban továbbra is a sofőr és az utasok

Az automatizált vezetésnél rendkívül fontos, hogy mindenki pontosan tisztában legyen azzal, hogy ki mikor és miért felelős. A részben automatizált funkciókból adódó félreértések tragikus fordulatot is vehetnek. „Amíg a jármű nem teljes mértékben önálló, és az embernek bármelyik pillanatban képesnek kell lennie átvenni az irányítást felette, addig azt is garantálni kell, hogy ez valóban kivitelezhető legyen” – magyarázta Guido Meier-Arendt, a Continental Sofőrök és autók közötti kommunikációs részlegének vezető szakértője. 

 

Az irányítás-átadási forgatókönyvek kivitelezésére szolgáló saját megoldásain kívül a vállalat szintén fontosnak tartja a jogi szabályozás kialakítását annak érdekében, hogy a sofőrökhöz legalább két érzékszervükön keresztül jusson el a figyelmeztetés – például látás és hallás – biztosan átadva ezzel a vezetés felelősségét. Annak érdekében, hogy a rendszer a sofőröket a megfelelő módon figyelmeztethesse előre, hogy a jármű mikor kapcsol át önvezetésre, a jármű elektronikájának tisztában kell lennie azzal, hogy a sofőr éppen mit csinál. Még akkor is, ha a sofőr éppen nem a vezetéshez kapcsolódó feladatot lát el, a párbeszédet fel kell tudnia venni, hogy időben készen állhasson ismét átvenni az irányítást a kormány felett.

 

 

A városoknak is idővel fel kell nőnie a feladathoz 

Hosszú távon a városoknak is fel kell készülnie az automatizálásra. „Az intelligens járművek az intelligens közlekedési berendezésekkel képesek a leghatékonyabban kapcsolatot teremteni” – mondta Lehmann. Azáltal, hogy adatokat osztanak meg a járművekkel, az „okos” jelzőlámpák például megváltoztathatják a működésüket a forgalom intenzitásának függvényében. „Az egymással kapcsolatban lévő infrastruktúra, amely képes a járművekkel is kommunikálni, kiutat jelenthet a városi infrastruktúra digitális zsákutcájából, és az adatforgalom újabb csatornájaként hozzájárul a magasabb szintű biztonsághoz és kényelemhez, illetve végül, de nem utolsósorban a kibocsátás alacsonyabb szintjéhez.”

 

A labda a törvényhozók térfelén van – mérnökök a világ minden táján intenzíven dolgoznak a rendszer és a megoldások kialakításán

A közúti közlekedés automatizálási technológiájának rendkívül gyors globális fejlődése azt a következményt vonja maga után, hogy a törvényhozóknak egyre sürgősebb feladatává válik a megoldás kidolgozása. A felelősségi körök tisztázása, a csúcstechnológiás szerkezetek alkalmazása és a tesztelt termékek jóváhagyása jelenthetik az utolsó akadályokat az automatizált vezetés felé vezető úton. Amint kialakul nemzetközi szinten egy letisztult és egyértelmű jogszabályi környezet, amely illeszkedik az egyes nemzetek jogrendszerébe is, már nem sok kell ahhoz, hogy a sofőrök élvezhessék a funkciók és szolgáltatások új körét. A tervezés jelenlegi állása alapján a teljesen automatizált vezetés 2025 után válhat kivitelezhető javaslattá. Az országok közötti autópályákon a teljesen automatizált járművekben utazó sofőrök például ha szeretnék, teljes mértékben átadhatják az irányítás felelősségét a rendszernek.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A teljesítmény művészete: a nagy precizitás ultraszéles panorámája

A Porsche Design és az AGON by AOC, a világ egyik vezető gaming monitor* és IT-kiegészítő márkája bejelentik legújabb együttműködésüket: ez a Porsche Design AOC AGON PRO PD34 gaming monitor. 

2024. szeptember 19. 13:25

Így válhatnak tökéletessé az adatközpontok!

A „Power of Six” hat alapelvet takar, amely az Eaton intelligens energiagazdálkodási vállalat adatközpontok tervezése során alkalmazott szisztematikus megközelítése. Holisztikus szemlélete úgy teremt hozzáadott értéket, hogy összehangolja a vállalat megoldásait a felhasználók energiainfrastruktúra-igényeivel, miközben támogatja őket a tökéletes, öntudatos és önmagát optimalizáló adatközpont megvalósítása felé vezető úton. Az Eaton szakértői azt a kérdést járták körül, hogy miként csökkenthető a tervezési kockázat és a rendszer komplexitása, illetve hogyan optimalizálható az adatközpont teljesítménye az alábbi rendszertechnikai elvek alkalmazásával.

2024. szeptember 19. 11:41

Már több mint 150 helyen kellett kikapcsolnia az áramot az E.ON-nak

Csütörtök reggelig több mint 150, a Duna áradása miatt veszélyeztetett helyen kapcsolta ki biztonsági okokból az áramot az E.ON Hungária Csoport. Az óvintézkedéseket az ügyfelek élet- és vagyonbiztonságának megóvása indokolja.

2024. szeptember 19. 11:00

Az Eurowag elhozza a digitalizációt a teherfuvarozásba

Az Eurowag, a kereskedelmi közúti fuvarozási (CRT) iparág vezető európai technológiai szolgáltatója a hannoveri IAA Transportation 2024 kiállításon jelentette be az ágazatban elsőként megvalósuló digitális platformjának ütemezett  bevezetését. Az Eurowag Office arra törekszik, hogy egy olyan digitális platformot biztosítson a teherfuvarozó vállalatok számára, amely a flottaüzemeltetéssel kapcsolatos feladatok teljes részét lefedi, ezáltal enyhíti a rájuk nehezedő nyomást és hozzájárul a hatékonysági hiányosságok csökkentéséhez. A platform alap funkciói ingyenesen elérhetők lesznek az Eurowag új és meglévő ügyfelei számára.

2024. szeptember 19. 10:07

Az autósportok szerelmeseit szólítják meg a legújabb Edifice karórák

A japán óramárka együttműködése már messzire nyúlik a TOM versenycsapattal. A Casio különleges módon, egy limitált szériás változattal kíván tisztelegni a TOM félévszázados fennállása előtt. „Ez a különleges kiadású karóra ötvözi a nagy teljesítményt, az elegáns dizájnt és a motorsport iránti szenvedélyt” – emelte ki Nagy Sándor, a Casio termékmenedzsere. 

2024. szeptember 18. 20:16

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ezek a MI legnagyobb veszélyei az oktatásban

2024. szeptember 17. 11:37

Techóriások özönlöttek a Városligetbe

2024. szeptember 13. 17:00

Belföldön az elmúlt 2 évben megduplázódott a nyári adatforgalom

2024. szeptember 9. 13:10

Megújult fizetési felülettel erősíti tovább pozícióját az online fizetési piacon a Barion

2024. augusztus 25. 15:34