Nagy változások előtt a központi bankok: jönnek a digitális fizetőeszközök
A digitális fizetőeszközök elterjedése a vártnál komolyabb kihívások elé állítja a központi bankokat a Roland Berger tanulmánya szerint. Azonban nemcsak a technológiai újításokat kell követniük, hanem szervezeti struktúrájukban és a szakemberek kiválasztásánál is figyelembe kell venniük a nemzetközi pénzügyi piacon jelenleg kialakulni látszó helyzetet.
A kétezres évek elejéig a központi bankok - a gazdaság stabilitásáért felelős, a háttérből irányító szervezetként - természetüknél fogva kevéssé reagáltak a gazdasági innovációkra. Feladatuk az volt, hogy biztosítsák az árak stabilitását és a nemzeti pénzügyi rendszer biztonságos működését. Mára azonban a központi bankok mindenhol az érdeklődés középpontjába kerültek, elsősorban a globális pénzügyi kihívásoknak és a magas államadósság szinteknek köszönhetően. A központi bankok jelentőségének növekedése és az, hogy várhatóan újszerű kihívásokra kell reagálniuk, számos kérdést vet fel. A Roland Berger szakemberei "Új irányok a központi bankok működésében" című tanulmányukban felvázolják a központi bankok jövőbeli fejlődésének lehetséges útját.
Komoly változások várhatóak a központi bankoknál
Schannen Frigyes a Roland Berger magyarországi ügyvezetője elmondta: „A központi bankok jelenleg és a közeljövőben látványos átalakuláson mennek keresztül. A fejlett piacokon tapasztalható folyamatok – mint a közpénzek elköltésére vonatkozó megszorítások, az átláthatóságra törekvés és a kamatszintek alacsonyan tartását célzó politika – rákényszeríti őket a szervezeti változtatásokra. Modernizálniuk kell szervezetüket és működésüket, ha meg akarják őrizni szerepüket a globális pénzügyi rendszer alakításában és irányításában; csak így lesznek felkészültek olyan jelentős kihívásokra, mint például az egyre inkább elterjedőben lévő digitális fizetőeszközök bevezetése.”
Elkerülhetetlen a szervezeti átalakítás
Mivel az egyes központi bankok szervezeti felépítése eltérő, nem állítható, hogy létezik egy, mindenhol alkalmazható megoldás. A sikeres átalakulás négy pillére azonban meghatározható, ezek a szervezeti adaptáció, az agilis irányítás, a hatékony működés és a jövő-orientált HR-stratégia. A menedzsmentnek egyrészt hatékonyabbá kell tenni a döntéshozatalt, központosítva az ehhez tartozó támogató funkciókat, másrészt ki kell szerveznie a szervezetbe szervesen nem illeszkedő feladatokat. A proaktív, költséghatékony menedzsment lehetővé teszi a költség-csökkentést, az így megspórolt pénzt pedig a prioritást élvező területek fejlesztésére lehet fordítani.
„A személyzeti politika, a munkavállalók képzése és a folyamatos teljesítményértékelés döntő jelentőségű lesz a szervezeti átalakítás során. A „Tehetségek Harca” korszakban a központi bankoknak nemcsak egymással, hanem a magánszektor csábításával is meg kell küzdeniük a legjobb munkavállalókért. Fel kell ismerniük, hogy a jelentős innovációk, az előrehaladó digitalizáció, új típusú megközelítést, és másfajta, - fogékonyabb és rugalmasabb - munkavállalókat kíván. Ez a jelenlegi, hierarchikusan működő bankoknál nem feltétlenül szempont, de a jövőben egyre inkább az lesz.” – mondta Schannen Frigyes.
Digitális fizetőeszközök - a készpénz kiegészítő hasonmása
A digitális fizetőeszközök témája kiemelt terület több nemzeti gazdaságban. Ezek a fizetőeszközök a készpénz digitális megfelelői, hasonlóak a fizikai bankjegyekhez és pénzérmékhez, de digitális pénztárcában tartják őket, kibocsájtójuk pedig a központi bank. Schannen Frigyes elmondta: „Korai lenne megjósolni, melyik lesz sikeres a speciális technológiák közül. Lehet, hogy azt a megoldást, amelyet a jövőben használni fogunk, még csak most fejlesztik. Egyesek a blockchain technológiát preferálják, (ebben a tranzakciók folytatólagosan, megbonthatatlanul rögzülnek egymás után a rendszerben, a fizetések pedig ellenőrizhetők és eltüntethetetlenek azáltal, hogy minden résztvevő minden tranzakciót tartalmazó, titkosított adathalmazról másolatot kap), mások inkább egy digitális közvetítőt integrálnának a rendszerbe. A központi bankoknak nem csak a technológiákat, hanem a fejlesztőket is meg kell vizsgálniuk ahhoz, hogy megfelelő döntést tudjanak hozni. Ennek akadálya viszont jelenleg főleg az, hogy nem rendelkeznek megfelelő szaktudással és nem elég gyorsak ahhoz, hogy kövessék a technológia fejlődésének ütemét.”
„A digitális fizetőeszközök jelentősen csökkenteni tudnák a bankjegyek és érmék előállításának, valamint a készpénz tárolásának és szállításának költségét. Emellett fel tudnák gyorsítani a feltörekvő piacok pénzügyi integrációját is, mivel könnyebben azonosíthatóak lesznek az ügyfelek és hatékonyabb lehet a pénzmosás elleni küzdelem. Biztosak vagyunk abban, hogy a digitális fizetőeszközök fontos szerepet játszanak a jövőben, valószínűleg a fizikai készpénz kiegészítőiként lesznek bevezetve, amire már láthatunk ígéretes próbálkozásokat. Ugyanakkor hatalmas feladat vár még a központi bankokra: mind szervezeti struktúrájukat, mind stratégiájukat át kell alakítani, hogy folyamatosan jó döntéseket hozhassanak a megváltozott körülmények között.” - összegezte a Roland Berger ügyvezetője.
A tanulmány ezen a linken érhető el: www.rolandberger.com/pressreleases
Kapcsolódó cikkek
- A digitális fejlődés a kulcs a női egyenjogúsághoz
- A Kaspersky Lab legújabb jelentése rávilágít a digitális káosz következményeire
- A 2018-as pénzügyi irányelv forradalmasítja a mobil bankolást
- Tanulmány az orosz kibermaffia felépítéséről: a zsarolóvírusokból származó napi bevétel elérheti a 30 millió forintot
- Az elavult technológia a digitális átalakulás legfőbb akadálya
- DDoS támadások 2016-ban
- Németország és Franciaország kezében van Európa jövője
- Minden második szervezet áldozatul esett valamilyen zsaroló vírusnak 2016-ban
- IDC: e-mail-biztonságban a Trend Micro az élen
- Megmentett emberéletek és tisztább levegő a hálózatba kapcsolt járműveknek köszönhetően
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A vásárlói elégedettség szerepe a versenyképességben
A legnagyobb kihívást a magyar vállalatok számára az adathiány jelenti, amikor személyre szabott ajánlatokat szeretnének kínálni ügyfeleiknek – derül ki az EY által készített tanulmányból, amely 50 hazai marketing- és értékesítési vezetőt kérdezett meg. Az ügyfelek elégedettségére különös figyelmet kell fordítaniuk a vezetőknek, mivel ez közvetlen hatással van az üzleti teljesítményre is.
Gyors, biztonságos és hatékony: A légi szállítás szerepe a kereskedelemben
Gyógyszerek, romlandó termékek és gyártáshoz szükséges alapanyagok – ezek a leggyakoribb áruk, amelyek repülővel érkeznek a hazai cégekhez, vagy indulnak tőlük külföldre. Sok esetben a rendkívül drága termékek szállítása is gyorsabb és biztonságosabb repülővel. A hazai vállalatok legnagyobb része Kínából importál árut, de az export is jelentős mértékben jelen van.
Mesterséges intelligencia által generált könyvek árasztják el az Amazont
Az AI által generált könyvek megjelenése az Amazonon új kihívások elé állítja a könyvkiadást és a szerzői jogi szabályozást. Miközben a technológia lehetőséget ad új tartalmak létrehozására, fontos biztosítani a minőséget és a szerzők jogainak védelmét.
A jövő technológiái 2025-ben: Az MI térnyerésétől az energiaipar átalakulásáig
A mesterséges intelligencia térnyerése radikálisan átalakította a világot, és 2024-ben kiemelkedő szerepet kapott. A technológia folyamatos fejlődése és növekvő népszerűsége várhatóan idén sem fog lassulni, sőt, számos más technológiai területet is jelentős mértékben befolyásolni fog, így például a robotikát, az ellátási láncokat és az energiaipari átalakulást is 2025-ben – derül ki a Capgemini TechnoVision kiadványából.
Mobiltelefonok második élete: A Magyar Telekom újrahasznosítási megoldásai
A Magyar Telekom kutatása szerint a magyar háztartásokban átlagosan 1,7 darab, összesen mintegy 2,7 millió használaton kívüli mobiltelefon található, amelyek leginkább a fiókok mélyén rejtőznek. Az aktívan használt mobilkészülékek átlagos kora 2,8 év, és ezek 11%-a már korábban használt vagy felújított állapotban került jelenlegi tulajdonosaikhoz. A Recommerce, egy mobiltelefonok körforgását támogató európai cég adatai szerint a magyarok 41%-a nyitott arra, hogy megbízható forrásból származó felújított készüléket vásároljon. A Telekom a körforgásos gazdaság elveit követve lehetőséget biztosít arra, hogy a régi, használhatatlan készülékeket újrahasznosítás céljából leadják, a működőképeseket értékesítsék, illetve felújított készülékeket vásároljanak.