A Continental útviszony felismerő rendszerrel növeli a közlekedés biztonságát
A nedves és jeges utakon gyakran történnek balesetek. Sokszor még a tapasztaltabb sofőrök sem képesek megfelelően megítélni, hogy az abroncs mennyire tapad az úton. A Continental jelenleg egy olyan Útviszony Felismerő Rendszer fejlesztésén dolgozik, amely megoldást jelenthet ezekre az esetekre.
A speciálisan kialakított algoritmus négy különböző útviszonyt ismer fel tipikus jellemzői alapján: száraz, nedves, hóval borított és jeges. A nedves útviszonyok felismerése jelenleg már a tesztelés fázisában tart az autógyártóknál.
„Az Útviszony Felismerő rendszer a járműben meglévő szenzorokon keresztül szerez információt az útfelület tapadásáról” – mondta el Bernd Hartmann, a Fejlett Vezetői Asszisztencia Rendszerek & Gumiabroncs Interakció projektcsoport vezetője, a Continental Váz & Biztonság divíziójának Fejlett Műszaki tervezés részlegének munkatársa. „Ez a tudás lehetővé teszi, hogy a fejlett vezetői asszisztencia rendszer funkciói az adott útviszonyoknak megfelelően módosuljanak. Például nedves útfelületen egy közelgő ütközés elkerülése érdekében az automata vészfékező rendszernek előbb kell működésbe lépnie, mint száraz úton.”
Egyelőre kizárólag a sofőrök feladata, hogy felmérjék az időjárási viszonyokat, illetve figyelemmel kísérjék a jármű környezetét, és ebből megállapítsák, hogy milyen lehet az út állapota. A jövőben a sofőrt az Útviszony Felismerő Rendszer támogatja majd, így a fejlett vezetői asszisztencia rendszerek képesek lesznek felismerni a kedvezőtlen viszonyokat, és a begyűjtött információknak megfelelően tudnak majd időben reagálni. Hartmann úgy véli, hogy ez a képesség a jövőben még nagyobb jelentőségű lesz: „Az automata vezetés esetében el kell érnünk, hogy a rendszer képes legyen felismerni az út állapotát. Egy automata vezetésű autónak különösen fontos tudnia, hogy jeges-e az út, annak érdekében, hogy biztonságosan tudjon közlekedni.”
Az aktív közlekedésbiztonságot befolyásolja az abroncs és az út tapadásának ismerete
Az autóipar évek óta kutatja azokat a módszereket, amelyekkel proaktív módon megállapítható az abroncsok és az útfelület között fennálló súrlódás együtthatója, hogy ezzel az információval még biztonságosabbá tehessék a járműveket. Ez a változó fejezi ki azt az erőhatást (melyet egyszerűbben tapadásnak nevezünk), amit az abroncs gyakorol az útra. Ezt megelőzően minden korábbi kísérlet elbukott a témában, a nem megfelelő érzékelők és a számítási kapacitás miatt, amely vagy hiányzott, vagy egyszerűen csak túl költséges lett volna. A Continentalnak intenzív fejlesztési munkák során sikerült kifejlesztenie egy olyan rendszert, amely felismeri az útviszony jellegét, és ennek megfelelően sorolja azt száraz, nedves, hóval borított vagy jeges kategóriába. Ehhez az autóban meglévő járműdinamikai érzékelőkön kívül egy mono kamerát is használ. Az Elektronikus Stabilitás Szabályozás (ESC) szinte minden autóban elérhető már az alapfelszereltség részeként, és egyre több autóban találhatóak mono kamerák is, a vezetői asszisztencia rendszerek egyre nagyobb mértékű terjedésének köszönhetően.
Az Útviszony Felismerő Rendszer az útviszony megállapításához felhasználja egyrészt a környezet elemzését az autó elején elhelyezett kamera képei alapján, illetve ezt összeveti az ESC rendszerből származó járműdinamikai adatokkal, a regionális időjárásra vonatkozó ismeretekkel (hőmérséklet, ablaktörlő aktivitás és felhő adatok), valamint az abroncs viselkedésével is. Ezt követően az összegyűjtött adatokból kiszámításra kerül a súrlódási együttható, amely ismeretében az Útviszony Felismerő Rendszer hozzájárul az aktív közlekedésbiztonság növeléséhez. „A rendszert, ahol lehetséges, a meglévő érzékelőkre alapozva kell kiépíteni. Ezt a nedves útviszony felismerésének esetében már sikerült is elérnünk” – mondta el Hartmann. „A nedves út felismerése után egy járműdinamikai modellt integrálunk az ESC vezérlőegységbe, amely felismeri az alacsony súrlódási együttható értékeit és ennek megfelelően optimalizálja az ESC-t.” Ezen kívül a jövőben a gumiabroncsok is intelligensek lesznek, mivel olyan szenzorokkal lesznek majd felszerelve, amelyek közvetlen információt juttatnak majd el a gumiabroncs és az útfelület érintkezési területéről.
A további fejlesztések során az Útviszony Felismerő Rendszertől származó információk majd egy olyan átfogó, 360°-os környezeti modellhez jutnak el, amely vezetés teljes környezetét képes lesz vizsgálni. Ebben az út geometriája, a lokalizációs és közlekedési szabályok felismerése, a mozgó tárgyak modell-alapú követése, illetve a szabad terület felismerésének integrálása mind fontos szerepet játszanak majd. „Ezek az információk egy átfogó adatbázist hoznak létre, amely minden időjárási körülmény mellett lehetővé teszi a biztonságos automata vezetést.” – tette hozzá Hartmann.
Kapcsolódó cikkek
- Zseblámpa alkalmazásba rejtett trójai programot fedezett fel ez ESET
- Lányok Napja a Continental-nál április 27-én
- Az emberek mindössze 3.245 Ft-ért könnyedén megválnak digitális adataiktól
- Az új Kaspersky Endpoint Security for Business továbbfejlesztett adatvédelemmel és könnyű kezelhetőséggel elérhető minden platformon és eszközön
- A betegellátás is veszélybe kerülhet
- Feszültség alatt! – Stresszoldás az IT-biztonságban
- Az emberek egyre tudatosabbak a kibercsapdákkal szemben
- Kihívások az egészségügyben – A zsarolóvírusok csak a jéghegy csúcsa
- Növekszik az Android népszerűsége
- „Ki? Hol? Mivel?” – Cluedo a vállalati informatikában
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újabb győzelemre hajt a győri SZEnergy Team
A győri Széchenyi István Egyetem hallgatói versenycsapata, a SZEnergy Team az elmúlt három évben zsinórban nyerte meg Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét, a Shell Eco-marathon városi kisautó kategóriáját – minden alkalommal új világrekorddal. A csapat a napokban mutatta be legújabb fejlesztésű járművét, amellyel a lengyelországi Kamień Śląski városában, a Silesia Ringen megrendezett idei versenyen állnak rajthoz.
Új irányt vesz az európai mobilitás: szigorúbb normák, rugalmasabb átmenet
Az európai mobilitás forradalmi átalakuláson megy keresztül: a klímacélok teljesítése érdekében az EU folyamatosan szigorítja a járművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó előírásokat. Ugyanakkor igyekszik rugalmasabb átmenetet biztosítani a gyártóknak és piaci szereplőknek. A CAFE-szabályozás célja az új autók és kisteherautók átlagos CO₂-kibocsátásának csökkentése úgy, hogy az ösztönözze az átállást, de ne ellehetetlenítse azt. Bár elsősorban az autógyártókra vonatkozik, a vállalati flották és flottakezelők is kulcsszerepet kapnak a változásokban.
A prémium abroncsgyártás jövője: verseny és innováció
Tokaji Vilmos, a Continental Tires Délkelet-Európáért felelős értékesítési igazgatója szerint ma már nem kell választanunk a környezeti fenntarthatóság és a közlekedésbiztonság között. A legmodernebb abroncsok képesek mindkét szempontnak megfelelni. A gumiabroncsipar gyors ütemben változik: miközben az alacsonyabb árkategóriájú, ázsiai márkák teret nyernek, a Continental továbbra is a prémium szegmensre összpontosít, és olyan innovációkat valósít meg, amelyek túlmutatnak a jelenlegi elvárásokon.
Teljes tulajdont szerzett az AutoWallis az Iniciál Csoportban
Az AutoWallis Nyrt. újabb 40 százalékos üzletrészt vásárolt az Iniciál Csoportban, ezzel 100 százalékos tulajdonossá vált a nyugat-magyarországi autókereskedelmi és szervizhálózatot működtető vállalatban, amely nyolc autómárkát forgalmaz és szervizel.
Új korszak az elektromos autózásban és a szimulációs versenyzésben
A Xiaomi és a Polyphony Digital a Gran Turismo World Series 2025 első fordulóján jelentette be stratégiai partnerségét. Ennek keretében a Xiaomi SU7 Ultra – a vállalat csúcskategóriás, nagy teljesítményű elektromos luxusautója – bekerül a világszerte népszerű Gran Turismo 7 versenyszimulátorba, elérhetővé válva PlayStation 4 és 5 platformokon. Ez az első alkalom, hogy egy Xiaomi modell szerepel a játékban.