A Continental útviszony felismerő rendszerrel növeli a közlekedés biztonságát
A nedves és jeges utakon gyakran történnek balesetek. Sokszor még a tapasztaltabb sofőrök sem képesek megfelelően megítélni, hogy az abroncs mennyire tapad az úton. A Continental jelenleg egy olyan Útviszony Felismerő Rendszer fejlesztésén dolgozik, amely megoldást jelenthet ezekre az esetekre.
A speciálisan kialakított algoritmus négy különböző útviszonyt ismer fel tipikus jellemzői alapján: száraz, nedves, hóval borított és jeges. A nedves útviszonyok felismerése jelenleg már a tesztelés fázisában tart az autógyártóknál.
„Az Útviszony Felismerő rendszer a járműben meglévő szenzorokon keresztül szerez információt az útfelület tapadásáról” – mondta el Bernd Hartmann, a Fejlett Vezetői Asszisztencia Rendszerek & Gumiabroncs Interakció projektcsoport vezetője, a Continental Váz & Biztonság divíziójának Fejlett Műszaki tervezés részlegének munkatársa. „Ez a tudás lehetővé teszi, hogy a fejlett vezetői asszisztencia rendszer funkciói az adott útviszonyoknak megfelelően módosuljanak. Például nedves útfelületen egy közelgő ütközés elkerülése érdekében az automata vészfékező rendszernek előbb kell működésbe lépnie, mint száraz úton.”
Egyelőre kizárólag a sofőrök feladata, hogy felmérjék az időjárási viszonyokat, illetve figyelemmel kísérjék a jármű környezetét, és ebből megállapítsák, hogy milyen lehet az út állapota. A jövőben a sofőrt az Útviszony Felismerő Rendszer támogatja majd, így a fejlett vezetői asszisztencia rendszerek képesek lesznek felismerni a kedvezőtlen viszonyokat, és a begyűjtött információknak megfelelően tudnak majd időben reagálni. Hartmann úgy véli, hogy ez a képesség a jövőben még nagyobb jelentőségű lesz: „Az automata vezetés esetében el kell érnünk, hogy a rendszer képes legyen felismerni az út állapotát. Egy automata vezetésű autónak különösen fontos tudnia, hogy jeges-e az út, annak érdekében, hogy biztonságosan tudjon közlekedni.”
Az aktív közlekedésbiztonságot befolyásolja az abroncs és az út tapadásának ismerete
Az autóipar évek óta kutatja azokat a módszereket, amelyekkel proaktív módon megállapítható az abroncsok és az útfelület között fennálló súrlódás együtthatója, hogy ezzel az információval még biztonságosabbá tehessék a járműveket. Ez a változó fejezi ki azt az erőhatást (melyet egyszerűbben tapadásnak nevezünk), amit az abroncs gyakorol az útra. Ezt megelőzően minden korábbi kísérlet elbukott a témában, a nem megfelelő érzékelők és a számítási kapacitás miatt, amely vagy hiányzott, vagy egyszerűen csak túl költséges lett volna. A Continentalnak intenzív fejlesztési munkák során sikerült kifejlesztenie egy olyan rendszert, amely felismeri az útviszony jellegét, és ennek megfelelően sorolja azt száraz, nedves, hóval borított vagy jeges kategóriába. Ehhez az autóban meglévő járműdinamikai érzékelőkön kívül egy mono kamerát is használ. Az Elektronikus Stabilitás Szabályozás (ESC) szinte minden autóban elérhető már az alapfelszereltség részeként, és egyre több autóban találhatóak mono kamerák is, a vezetői asszisztencia rendszerek egyre nagyobb mértékű terjedésének köszönhetően.
Az Útviszony Felismerő Rendszer az útviszony megállapításához felhasználja egyrészt a környezet elemzését az autó elején elhelyezett kamera képei alapján, illetve ezt összeveti az ESC rendszerből származó járműdinamikai adatokkal, a regionális időjárásra vonatkozó ismeretekkel (hőmérséklet, ablaktörlő aktivitás és felhő adatok), valamint az abroncs viselkedésével is. Ezt követően az összegyűjtött adatokból kiszámításra kerül a súrlódási együttható, amely ismeretében az Útviszony Felismerő Rendszer hozzájárul az aktív közlekedésbiztonság növeléséhez. „A rendszert, ahol lehetséges, a meglévő érzékelőkre alapozva kell kiépíteni. Ezt a nedves útviszony felismerésének esetében már sikerült is elérnünk” – mondta el Hartmann. „A nedves út felismerése után egy járműdinamikai modellt integrálunk az ESC vezérlőegységbe, amely felismeri az alacsony súrlódási együttható értékeit és ennek megfelelően optimalizálja az ESC-t.” Ezen kívül a jövőben a gumiabroncsok is intelligensek lesznek, mivel olyan szenzorokkal lesznek majd felszerelve, amelyek közvetlen információt juttatnak majd el a gumiabroncs és az útfelület érintkezési területéről.
A további fejlesztések során az Útviszony Felismerő Rendszertől származó információk majd egy olyan átfogó, 360°-os környezeti modellhez jutnak el, amely vezetés teljes környezetét képes lesz vizsgálni. Ebben az út geometriája, a lokalizációs és közlekedési szabályok felismerése, a mozgó tárgyak modell-alapú követése, illetve a szabad terület felismerésének integrálása mind fontos szerepet játszanak majd. „Ezek az információk egy átfogó adatbázist hoznak létre, amely minden időjárási körülmény mellett lehetővé teszi a biztonságos automata vezetést.” – tette hozzá Hartmann.
Kapcsolódó cikkek
- Zseblámpa alkalmazásba rejtett trójai programot fedezett fel ez ESET
- Lányok Napja a Continental-nál április 27-én
- Az emberek mindössze 3.245 Ft-ért könnyedén megválnak digitális adataiktól
- Az új Kaspersky Endpoint Security for Business továbbfejlesztett adatvédelemmel és könnyű kezelhetőséggel elérhető minden platformon és eszközön
- A betegellátás is veszélybe kerülhet
- Feszültség alatt! – Stresszoldás az IT-biztonságban
- Az emberek egyre tudatosabbak a kibercsapdákkal szemben
- Kihívások az egészségügyben – A zsarolóvírusok csak a jéghegy csúcsa
- Növekszik az Android népszerűsége
- „Ki? Hol? Mivel?” – Cluedo a vállalati informatikában
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Aumovio: Új mérföldkő a Continental autóipari üzletágában
A Continental Automotive üzletága – amely Aumovio néven önálló vállalattá alakul – újabb stratégiai lépést tett a fenntartható működés és hosszú távú siker irányába: megalapította az Advanced Electronics & Semiconductor Solutions (AESS) fejlesztőszervezetet. Az AESS célja, hogy házon belül tervezzen és teszteljen autóipari félvezetőket, kifejezetten a Continental saját igényeire szabva. A gyártást a vállalat stratégiai partnere, a GlobalFoundries (GF) végzi.
Így teljesítettek az AutoWallis üzletágai 2025 első felében
Az AutoWallis Csoport járműértékesítése 3,4 százalékkal nőtt 2025 első felében, elsősorban a korábban lezárt cseh akvizícióknak köszönhetően. A használtautó-eladások és a szervizórák száma továbbra is jelentősen, több mint 50 százalékkal bővült, emellett a rövid távú autókölcsönzés iránti kereslet is növekedett.
Innováció a napfény erejével: Neumann Solar Team az ausztrál versenyen
A Neumann János Egyetem ismét nemzetközi figyelmet kelt egyedülálló technológiai újításával: hallgatók és oktatók közösen fejlesztették azt a napelemes járművet, amellyel részt vesznek a világ egyik legjelentősebb fenntarthatósági és mérnöki versenyén, az ausztrál Bridgestone World Solar Challenge-en.
Okosautópálya Budaörsnél: Itt épül a jövő közlekedése
Nemzetközi szinten is kiemelkedő fejlesztés valósult meg az M1–M7 autópálya közös szakaszán: a közelmúltban helyeztek üzembe egy olyan digitális rendszert, amely a forgalom valós idejű érzékelése és modellezése révén a jövő közlekedésének kulcseleme lehet. Az új infrastruktúra nem csupán az intelligens vezetéstámogató rendszerek bemutatóprojektjeként szolgál, hanem ideális környezetet biztosít az önvezető járművekhez kapcsolódó fejlesztések tesztelésére is.
Megállíthatatlan a Continental: 2025-ben is tesztgyőztes lett
A Continental AllSeasonContact 2 abroncs nyerte el az ADAC (Németország), a TCS (Svájc) és az ÖAMTC (Ausztria) által végzett 2025-ös négyévszakos gumiabroncs-teszt első helyét. A vizsgálat során 16 különféle gyártó – európai, ázsiai és amerikai márkák – 225/45 R17 méretű abroncsait hasonlították össze. A hét különböző teszten a Continental terméke holtversenyben végzett az élen, „különösen ajánlott” minősítéssel és 2,3-as átlagos értékeléssel.