A Continental útviszony felismerő rendszerrel növeli a közlekedés biztonságát
A nedves és jeges utakon gyakran történnek balesetek. Sokszor még a tapasztaltabb sofőrök sem képesek megfelelően megítélni, hogy az abroncs mennyire tapad az úton. A Continental jelenleg egy olyan Útviszony Felismerő Rendszer fejlesztésén dolgozik, amely megoldást jelenthet ezekre az esetekre.
A speciálisan kialakított algoritmus négy különböző útviszonyt ismer fel tipikus jellemzői alapján: száraz, nedves, hóval borított és jeges. A nedves útviszonyok felismerése jelenleg már a tesztelés fázisában tart az autógyártóknál.
„Az Útviszony Felismerő rendszer a járműben meglévő szenzorokon keresztül szerez információt az útfelület tapadásáról” – mondta el Bernd Hartmann, a Fejlett Vezetői Asszisztencia Rendszerek & Gumiabroncs Interakció projektcsoport vezetője, a Continental Váz & Biztonság divíziójának Fejlett Műszaki tervezés részlegének munkatársa. „Ez a tudás lehetővé teszi, hogy a fejlett vezetői asszisztencia rendszer funkciói az adott útviszonyoknak megfelelően módosuljanak. Például nedves útfelületen egy közelgő ütközés elkerülése érdekében az automata vészfékező rendszernek előbb kell működésbe lépnie, mint száraz úton.”
Egyelőre kizárólag a sofőrök feladata, hogy felmérjék az időjárási viszonyokat, illetve figyelemmel kísérjék a jármű környezetét, és ebből megállapítsák, hogy milyen lehet az út állapota. A jövőben a sofőrt az Útviszony Felismerő Rendszer támogatja majd, így a fejlett vezetői asszisztencia rendszerek képesek lesznek felismerni a kedvezőtlen viszonyokat, és a begyűjtött információknak megfelelően tudnak majd időben reagálni. Hartmann úgy véli, hogy ez a képesség a jövőben még nagyobb jelentőségű lesz: „Az automata vezetés esetében el kell érnünk, hogy a rendszer képes legyen felismerni az út állapotát. Egy automata vezetésű autónak különösen fontos tudnia, hogy jeges-e az út, annak érdekében, hogy biztonságosan tudjon közlekedni.”
Az aktív közlekedésbiztonságot befolyásolja az abroncs és az út tapadásának ismerete
Az autóipar évek óta kutatja azokat a módszereket, amelyekkel proaktív módon megállapítható az abroncsok és az útfelület között fennálló súrlódás együtthatója, hogy ezzel az információval még biztonságosabbá tehessék a járműveket. Ez a változó fejezi ki azt az erőhatást (melyet egyszerűbben tapadásnak nevezünk), amit az abroncs gyakorol az útra. Ezt megelőzően minden korábbi kísérlet elbukott a témában, a nem megfelelő érzékelők és a számítási kapacitás miatt, amely vagy hiányzott, vagy egyszerűen csak túl költséges lett volna. A Continentalnak intenzív fejlesztési munkák során sikerült kifejlesztenie egy olyan rendszert, amely felismeri az útviszony jellegét, és ennek megfelelően sorolja azt száraz, nedves, hóval borított vagy jeges kategóriába. Ehhez az autóban meglévő járműdinamikai érzékelőkön kívül egy mono kamerát is használ. Az Elektronikus Stabilitás Szabályozás (ESC) szinte minden autóban elérhető már az alapfelszereltség részeként, és egyre több autóban találhatóak mono kamerák is, a vezetői asszisztencia rendszerek egyre nagyobb mértékű terjedésének köszönhetően.
Az Útviszony Felismerő Rendszer az útviszony megállapításához felhasználja egyrészt a környezet elemzését az autó elején elhelyezett kamera képei alapján, illetve ezt összeveti az ESC rendszerből származó járműdinamikai adatokkal, a regionális időjárásra vonatkozó ismeretekkel (hőmérséklet, ablaktörlő aktivitás és felhő adatok), valamint az abroncs viselkedésével is. Ezt követően az összegyűjtött adatokból kiszámításra kerül a súrlódási együttható, amely ismeretében az Útviszony Felismerő Rendszer hozzájárul az aktív közlekedésbiztonság növeléséhez. „A rendszert, ahol lehetséges, a meglévő érzékelőkre alapozva kell kiépíteni. Ezt a nedves útviszony felismerésének esetében már sikerült is elérnünk” – mondta el Hartmann. „A nedves út felismerése után egy járműdinamikai modellt integrálunk az ESC vezérlőegységbe, amely felismeri az alacsony súrlódási együttható értékeit és ennek megfelelően optimalizálja az ESC-t.” Ezen kívül a jövőben a gumiabroncsok is intelligensek lesznek, mivel olyan szenzorokkal lesznek majd felszerelve, amelyek közvetlen információt juttatnak majd el a gumiabroncs és az útfelület érintkezési területéről.
A további fejlesztések során az Útviszony Felismerő Rendszertől származó információk majd egy olyan átfogó, 360°-os környezeti modellhez jutnak el, amely vezetés teljes környezetét képes lesz vizsgálni. Ebben az út geometriája, a lokalizációs és közlekedési szabályok felismerése, a mozgó tárgyak modell-alapú követése, illetve a szabad terület felismerésének integrálása mind fontos szerepet játszanak majd. „Ezek az információk egy átfogó adatbázist hoznak létre, amely minden időjárási körülmény mellett lehetővé teszi a biztonságos automata vezetést.” – tette hozzá Hartmann.
Kapcsolódó cikkek
- Zseblámpa alkalmazásba rejtett trójai programot fedezett fel ez ESET
- Lányok Napja a Continental-nál április 27-én
- Az emberek mindössze 3.245 Ft-ért könnyedén megválnak digitális adataiktól
- Az új Kaspersky Endpoint Security for Business továbbfejlesztett adatvédelemmel és könnyű kezelhetőséggel elérhető minden platformon és eszközön
- A betegellátás is veszélybe kerülhet
- Feszültség alatt! – Stresszoldás az IT-biztonságban
- Az emberek egyre tudatosabbak a kibercsapdákkal szemben
- Kihívások az egészségügyben – A zsarolóvírusok csak a jéghegy csúcsa
- Növekszik az Android népszerűsége
- „Ki? Hol? Mivel?” – Cluedo a vállalati informatikában
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Itt a jövő gumiabroncsa, újrahasznosított anyagokból
A Bridgestone bemutatja a Potenza Sport A-t, a vállalat első olyan, sorozatgyártásban készült gumiabroncsát, amely 55%-ban ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező újrahasznosított és megújuló anyagokat tartalmaz.* Az ISCC (International Sustainability and Carbon Certification) PLUS egy globálisan alkalmazható tanúsítási szabvány, amelynek célja, hogy növelje az alternatív alapanyagok átláthatóságát és nyomon követhetőségét a teljes ellátási láncban, a kiindulási ponttól egészen a végfelhasználóig.
ABB innovatív töltési megoldások és hazai tervek az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapján
Szeptember 9. immár ötödik éve az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja, amelyet 2020-ban az ABB kezdeményezett. Idén a világnap alkalmából Márgus Norbert, az ABB Digitális & E-Mobilitás üzletág fejlesztési specialistája volt a Villanyautosok.hu heti podcastjának, a Villanyórának a vendége.
Csillagos ötös a biztonságra – így készült a magyarországi bemutatkozásra az OMODA 5
Ötcsillagos biztonsági minősítést kapott augusztusban az ASEAN NCAP szervezettől a Chery Group hamarosan Magyarországon is bemutatkozó autója, az OMODA 5.
Hackerbiztos tanúsítványt kapott az LG Volkswagen számára kifejlesztett adó-vevő modulja
Az LG Electronics (LG) által a Volkswagen számára kifejlesztett, a járművek és a környezetük közötti kommunikációt lehetővé tevő V2X (vehicle-to-everything) megoldás megkapta az IT biztonság területén nemzetközileg elismert szabványnak számító Common Criteria (CC) tanúsítványt, a V2X kategóriában a világon elsőként. Ez az eredmény tovább erősíti az LG globális járműalkatrész-piacon betöltött vezető pozícióját, és rávilágít a vállalat fejlett képességeire a járművek kiberbiztonsága terén, amely terület egyre fontosabbá válik a hálózatba kapcsolt autók korában.
A Volvo 300 elektromos teherautóra kapott megrendelést a DSV-től
A Volvo Trucks és a DSV globális logisztikai vállalat 300 elektromos nehézkategóriás tehergépjárműről szóló együttműködési megállapodást írt alá. Ez az üzlet a Volvo elektromos teherautók eddigi legnagyobb kereskedelmi megrendeléseinek egyike. A megrendeléssel a DSV az egyik legnagyobb elektromos nehézkategóriás tehergépjármű-flottával rendelkezik Európában.