NMHH: Jogszerűtlenül, idő előtt nyújtott kábeltévés szolgáltatást a UPC Jászberényben
Mivel hatósági jóváhagyás nélkül kezdte meg a UPC Magyarország Kft. a Jászberénybe tervezett új kábeltelevíziós szolgáltatását – és így a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) nem győződhetett meg arról, hogy a hálózat műszakilag és annak kiépítése jogilag megfelelő –, a szolgáltatónak 30 millió forintos bírságot kell fizetnie.
A UPC a jogsértést nem vitatta, de a bírságot sokallta, a bíróság azonban áprilisban helybenhagyta a másodfokon megállapított összeget, és kimondta: a UPC magatartása negatív hatást gyakorolt a piacra, és veszélyeztette az előfizetők érdekeit.
A UPC 2015 végén annak ellenére kezdett a kábeltelevíziós szolgáltatásba Jászberény egy részén, hogy a szolgáltatáshoz kapcsolódó építési tevékenység befejezését nem jelentette be az NMHH-nak. A hatóság tavaly a szolgáltató „Jászberény deep fibre kábeltelevíziós hálózat” nevű, 96 kilométeres új hálózati szakasz engedély nélküli használata ügyében, hivatalból indult hatósági eljárásában másodfokon 30 millió forint pénzbírságot állapított meg. A szolgáltató, bár a jogsértést nem vitatta, azért nyújtott be keresetet, mert szerinte az NMHH a jogszabályoknak nem megfelelően határozta meg a bírság összegét. A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság azonban áprilisban elutasította a UPC Magyarország Kft. keresetét, és megállapította, hogy az NMHH a szolgáltatóra tavaly októberben kiszabott bírsága az eset körülményeinek és a jogszabály által megszabott szempontoknak megfelelő súlyú és arányos volt.
A bíróság leszögezte: a szolgáltató által elmulasztott bejelentés és annak hatósági nyilvántartásba vétele nem merő formalitás, hanem lehetővé teszi, hogy a hatóság meggyőződjön arról, a hálózat mint hírközlési építmény jogi és műszaki szempontból megfelelő. Ha ez nem történik meg – mint a UPC mostani esetében –, akkor az előfizetők érdekei egyértelműen sérülhetnek. A jogszerűtlenség megállapításának pedig nem feltétele, hogy a konkrét érdeksérelem be is következzen. Ahhoz elég a jogszabálysértés puszta ténye és az előfizetők érdekeinek veszélyeztetése, vagyis az érdeksérelem bekövetkezésének lehetősége. A bíróság a szolgáltató érveire reagálva kimondta azt is, hogy a szolgáltató a szolgáltatás idő előtti hozzáférhetővé tétele kapcsán nem hivatkozhat a többi piaci szereplő magatartására és a piaci versenyre, mivel a piaci viszonyok egyik szolgáltatót sem mentesítik a hatályos jogszabályok betartásának kötelezettsége alól. A bíróság szerint nem lehet arra alapozni, hogy mivel a UPC jelentős tapasztalattal bír az elektronikus hírközlés területén, ezért bizonyára csak teljesen biztonságos és jó minőségű szolgáltatást juttat el a felhasználókhoz; mert a hatóságnak az elkészült építési munka ellenőrzésére a jogszabályoknak megfelelően meg kell kapnia a lehetőséget. A bíróság egyetértett az NMHH álláspontjával, hogy csak kellően nagy – a jogsértéssel elért előnyt jelentősen meghaladó mértékű – bírságösszeg alkalmas arra, hogy a jövőben se a UPC-nek, se más szolgáltatónak ne érje meg figyelmen kívül hagynia a hírközlési szabályokat.
Előzmények
A UPC 2015 szeptemberében előzetes bejelentést tett az NMHH-hoz arról, hogy új hálózati szakasz építésére készül Jászberényben. A szolgáltatásnyújtás megkezdésével meg kellett volna várnia az egész építés befejezését és meg kellett volna tennie az erről szóló bejelentést az NMHH-nál. Mivel az elektronikus hírközlésre vonatkozó jogszabályok egyértelművé teszik, hogy amíg a bejelentést nem veszik hatósági nyilvántartásba, addig a megépült hírközlési építményen elektronikus hírközlési szolgáltatást nem lehet nyújtani. A hatóság tavaly júniusban első fokon 40 millió forint bírsággal sújtotta a UPC-t, és a szolgáltatás felfüggesztésére kötelezte. A UPC már ekkor sem vitatta a jogsértést, csak a bírság mértékét, amely a másodfokú eljárás eredményeként azért mérséklődött 30 millió forintra, mert a bírságot befolyásoló körülmények között nem tekintették súlyosbító körülménynek a beruházás nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségét.
Kapcsolódó cikkek
- NMHH Médiatanács: 99,9 százalékban eleget tettek a tévék az akadálymentesített kívánalmaknak
- NMHH: a felelős médiának ismernie kell az öngyilkosságok megjelenítéséhez ajánlott szerkesztési elveket
- Kisorsolták a Közszolgálati Testület új tagjait
- Megnyílt a debreceni Bűvösvölgy, Magyarország második médiaértés-oktató központja
- NMHH: Újabb döntés a megkülönböztetéstől mentes internetezésért
- Három év után ismét megújul a Közszolgálati Testület
- Hét aktuális jogszabályváltozás az NMHH-nál
- Elérte a százezer lekérdezést az NMHH számhordozottsági tudakozója
- A megkülönböztetéstől mentes internetezésért hozott döntést az NMHH
- NMHH: Való Világ-barométerrel az aggályos tartalmak tudatosításáért
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nemzetközi terjeszkedést tervez a robotperifériák hazai szakértője
Nagy Norbert, a Robot System Kft. alapítója értékelte a robotikai vállalat tavalyi évét, valamint betekintést adott a robotkiegészítők és automatizált megoldások piacának alakulásába.
A HONOR egy bokszolólegendával izzítja be a HONOR Magic7 széria európai startját
A HONOR legújabb okostelefon-kínálatának, a HONOR Magic7 szériának a bevezetése alkalmából az egykori Bokszvilágtanács (WBC) bajnokával, Tony Bellew-val működött együtt a festői szlovéniai Bledben. Bellew meglepetésszerűen jelent meg a HONOR fő előadásán is, ahol drámai belépője egy vicces filmet követett, amely egy titokzatos „ügynököt” mutatott be, aki egy sor extrém, téli sportokon alapuló közlekedési eszközzel jutott el a bemutató eseményre.
AI-láz a magyar kisvállalatoknál: marketing eszköz toplista
A mesterséges intelligencia ijesztő tempóban hódítja meg a magyar kis- és középvállalkozások marketingeszköztárát: alig két év alatt az ötödik legnépszerűbb eszközzé vált, maga mögé utasítva a Google-t is. A legfrissebb kutatási eredmények szerint marketing tevékenységet folytató kkv-k 44 százaléka használ AI-megoldásokat. Ilyen gyors növekedésre az elmúlt évtizedben egyetlen marketingeszköz esetében sem volt példa.
Adókötelezettségek kibertámadás esetén: Az átlátható kommunikáció a kulcs a szankciók elkerüléséhez
Az elmúlt években számottevően emelkedett a vállalkozásokat érintő kibertámadások száma, amelyek komoly fenyegetést jelentenek az adatbiztonságra, és jelentős kockázatot hordoznak a társaságok működésére nézve. Egy esetleges kibertámadás során elveszhetnek olyan kritikus információk, amelyek ellehetetleníthetik az időben történő adóbevallást és adatszolgáltatást, komoly szankcióknak kitéve a vállalkozásokat. A Deloitte szakértői szerint a gyors reagálás, a hatóságokkal való átlátható kommunikáció és az alternatív megoldások alkalmazása jelentősen mérsékelheti a károkat és a bírságok kockázatát.
Schneider Electric: fel kell gyorsítani a már meglévő MI-technológiák alkalmazását
A Világgazdasági Fórum (WEF) jelentése szerint a már meglévő technológiák felhasználásával is 31 százalékkal csökkenthetné az emberiség az energiaintenzitást, ami 2030-ra már éves szinten 2000 milliárd dollárnyi megtakarítást eredményezhetne. A Schneider Electric a WEF idei, Davosban rendezett találkozója alkalmából arra ösztönöz mindenkit, hogy használjuk ki a mesterséges intelligenciára (MI) irányuló növekvő figyelmet, gyorsítsuk fel a technológia hasznosítását a gyors és biztonságos energiaátmenet és a fenntarthatóság érdekében.